• 1
  • 2
2023-10-16, 10:52
Medlem
Hej.
Ett företag som en polare jobbar på har som princip att alltid dra av 1 timme rast för de anställda trots att de oftast bara tar 30-45 minuter för att få bättre flyt i arbetsgången. Jobbar själv inom branschen, men på annat företag.

Kan man göra så?

Företaget argumenterar för att en arbetsvecka är räknad på 40h och arbetsdagen är normalt förlagd mellan 07:00 till 16:00 med utrymme för att skjuta timmarna fram och tillbaka i båda leden och då måste den anställde ta 1h rast för annars övergår arbetet till övertid som inte är befogad.

Detta på grund av att branschen anser att all arbetad tid över 40h på en vecka anses vara övertid och de kortare rasterna räknas då på arbetstiden med 15-30 minuter extra arbetstid. Vilket i sin tur tydligen ska kosta flera miljoner varje år i övertid som de inte anser är befogad.
Se exempel:
07:00 - 16:00 = 8h arbetstid 1h rast = 8 arbetstid
07:00 - 16:00 =8h 15 min arbetstid, 45 min rast. 8h "vanlig" arbetstid 0,15h övertid.

Tycker personligen arbetsgivarens linje är ganska solid, men vad tycker Flashback? Ska de anställda få övertid om de tar kortare rast än vad arbetsgivaren tycker de ska ta.

Blev rätt så mycket snack efter senaste lönespecen om man säger så

Tillägg. enligt polarn så behöver dem bara ta 45 min enligt vägarbetstidslagen.
Citera
2023-10-16, 11:00
Medlem
Eponumoss avatar
Arbetsgivaren bestämmer förstås arbetstiden (inom ramen för lag och avtal).

Om din kompis väljer att arbeta på sin rast är det väl upp till honom.
Citera
2023-10-16, 11:18
Medlem
Arbetsgivaren bestämmer arbetstiden och en timmes lunchrast är väldigt vanligt.

Så det är din kompis problem om han arbetar gratis på sin lunch.
Senast redigerad av mr.korrekt 2023-10-16 kl. 11:21.
Citera
2023-10-16, 12:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talibansladd
Hej.
Ett företag som en polare jobbar på har som princip att alltid dra av 1 timme rast för de anställda trots att de oftast bara tar 30-45 minuter för att få bättre flyt i arbetsgången. Jobbar själv inom branschen, men på annat företag.

Kan man göra så?

Företaget argumenterar för att en arbetsvecka är räknad på 40h och arbetsdagen är normalt förlagd mellan 07:00 till 16:00 med utrymme för att skjuta timmarna fram och tillbaka i båda leden och då måste den anställde ta 1h rast för annars övergår arbetet till övertid som inte är befogad.

Detta på grund av att branschen anser att all arbetad tid över 40h på en vecka anses vara övertid och de kortare rasterna räknas då på arbetstiden med 15-30 minuter extra arbetstid. Vilket i sin tur tydligen ska kosta flera miljoner varje år i övertid som de inte anser är befogad.
Se exempel:
07:00 - 16:00 = 8h arbetstid 1h rast = 8 arbetstid
07:00 - 16:00 =8h 15 min arbetstid, 45 min rast. 8h "vanlig" arbetstid 0,15h övertid.

Tycker personligen arbetsgivarens linje är ganska solid, men vad tycker Flashback? Ska de anställda få övertid om de tar kortare rast än vad arbetsgivaren tycker de ska ta.

Blev rätt så mycket snack efter senaste lönespecen om man säger så

Tillägg. enligt polarn så behöver dem bara ta 45 min enligt vägarbetstidslagen.

Ja, man skall skriva upp de exakta arbetstiderna i tidsrapporteringen. Blir det mertid så skall skall man ha ersättning för det.

Mölndals kommun fuskade med detta tidigare då man hade löneavdrag för betald rast vilket gjorde att många fick för lite lön. Man hade helt enkelt missat att det kollektivavtal som man haft i tre år innebar 15 minuters betald rast per 4 timmars arbete och schemalagt rasten utanför arbetstid. Dvs några tusen lönetagare hade fått 15-30 minuters för lite lön per dag i upp till tre år. Vissa anställda fick 25-30.000 i retroaktiv lön.. Så även 15 minuter per dag kan bli 5000 kr i missad lön på ett år.
Citera
2023-10-16, 12:40
Medlem
Amazon-mannens avatar
Om din polare jobbar på rasten/lunchen ( som är obetald), så jobbar han ju gratis den tiden, den enda som tjänar på det är.. .*trumvirvel* arbetsgivaren.

Om han jobbar MER än de stipulerade 8 timmarna, ska han ha betalt för detta, annars jobbar han ju gratis den tiden, den enda som tjänar på det är... *trumvirvel* (fyll i ditt svar här)_______________
Citera
2023-10-16, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, man skall skriva upp de exakta arbetstiderna i tidsrapporteringen. Blir det mertid så skall skall man ha ersättning för det.

Mölndals kommun fuskade med detta tidigare då man hade löneavdrag för betald rast vilket gjorde att många fick för lite lön. Man hade helt enkelt missat att det kollektivavtal som man haft i tre år innebar 15 minuters betald rast per 4 timmars arbete och schemalagt rasten utanför arbetstid. Dvs några tusen lönetagare hade fått 15-30 minuters för lite lön per dag i upp till tre år. Vissa anställda fick 25-30.000 i retroaktiv lön.. Så även 15 minuter per dag kan bli 5000 kr i missad lön på ett år.

Som jag förstått det har arbetsgivaren varit tydlig och sagt ett det är 1h som gäller och om annat föreligger ska det framgå tydligt varför den anställda varit tvungen att ta kortare rast.

Sen har dom ju en facklig förtroendeman så det bör la vara avtalat och klart då kanske.

Allting gott tack för insikten
Citera
2023-10-16, 15:44
Bannlyst

Först och främst, det verkar extremt korkat att arbeta gratis på sin rast!

Sen kan man i 100 fall av 100 lösa sådant med rak och tydlig kommunikation, genom att fråga och diskutera saken med chefen.

Vidare är det sådant här man ska använda som motivation för eftergymnasiala studier!
Citera
2023-10-16, 17:53
Medlem
Joakwims avatar
Jag fattar inte riktigt vad problemet är. Kanske för att jag själv är programmerare. Går det inte att ta 30 min lunchrast och gå hem 30 min tidigare? Tutti 1h rast. Tutti 8h arbetsdag. Ingen övertid. Alla glada. Eller?
Citera
2023-10-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Jag fattar inte riktigt vad problemet är. Kanske för att jag själv är programmerare. Går det inte att ta 30 min lunchrast och gå hem 30 min tidigare? Tutti 1h rast. Tutti 8h arbetsdag. Ingen övertid. Alla glada. Eller?

Nej, på riktiga arbeten och arbetsplatser använder man stämpelklocka och man har fasta arbetstider. Du kan inte gå hem när du känner för det. Arbeten med skiftgång är detta dessutom rejält viktigt då en arbetstagare inte bara kan pysa hem en halvtimme före sin ersättare kommer.

Har du blivit schemalagd 7-16 med 1h lunch så är det så. Då kommer du sju och slutar 16. Du sitter ned och tar din rast på en timme, vilket också är en arbetsmiljöfråga.
Citera
2023-10-16, 21:36
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, på riktiga arbeten och arbetsplatser använder man stämpelklocka och man har fasta arbetstider. Du kan inte gå hem när du känner för det. Arbeten med skiftgång är detta dessutom rejält viktigt då en arbetstagare inte bara kan pysa hem en halvtimme före sin ersättare kommer.

Har du blivit schemalagd 7-16 med 1h lunch så är det så. Då kommer du sju och slutar 16. Du sitter ned och tar din rast på en timme, vilket också är en arbetsmiljöfråga.
Alla yrken som kom efter romarrikets fall är låtsasjobb!

Nej det är klart, skiftjobb så kan man inte fördela rast själv. Men det är ju självklart. Nästan lika självklart som att man inte kan jobba på lunchen och kräva övertid. Jag antog, kanske för vilt, att diskussionen primärt gällde jobb där det finns viss rimlighet i att ta kortare lunch. Jaja.
Citera
2023-10-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Alla yrken som kom efter romarrikets fall är låtsasjobb!

Nej det är klart, skiftjobb så kan man inte fördela rast själv. Men det är ju självklart. Nästan lika självklart som att man inte kan jobba på lunchen och kräva övertid. Jag antog, kanske för vilt, att diskussionen primärt gällde jobb där det finns viss rimlighet i att ta kortare lunch. Jaja.

Det är få som har det som du. hur tror du du skulle reagera om du gick till affären men det sitter en skyllt på dörren. Stängt för jag tog kortare lunch i dag eller tågföraren ropar ut, vi stannar för jag slutar nu eller du kommer till vårdcentralen. ledsen men du får boka ny tid för läkaren gick hem för dagen för han tog kortare lunch.
Dom flesta har faktiskt noga kontrollerad tid på sekunder och det reglers elektroniskt.
Citera
2023-10-21, 18:55
Övertid ska vara godkänd av arbetsgivaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in