Hej.
Ett företag som en polare jobbar på har som princip att alltid dra av 1 timme rast för de anställda trots att de oftast bara tar 30-45 minuter för att få bättre flyt i arbetsgången. Jobbar själv inom branschen, men på annat företag.
Kan man göra så?
Företaget argumenterar för att en arbetsvecka är räknad på 40h och arbetsdagen är normalt förlagd mellan 07:00 till 16:00 med utrymme för att skjuta timmarna fram och tillbaka i båda leden och då måste den anställde ta 1h rast för annars övergår arbetet till övertid som inte är befogad.
Detta på grund av att branschen anser att all arbetad tid över 40h på en vecka anses vara övertid och de kortare rasterna räknas då på arbetstiden med 15-30 minuter extra arbetstid. Vilket i sin tur tydligen ska kosta flera miljoner varje år i övertid som de inte anser är befogad.
Se exempel:
07:00 - 16:00 = 8h arbetstid 1h rast = 8 arbetstid
07:00 - 16:00 =8h 15 min arbetstid, 45 min rast. 8h "vanlig" arbetstid 0,15h övertid.
Tycker personligen arbetsgivarens linje är ganska solid, men vad tycker Flashback? Ska de anställda få övertid om de tar kortare rast än vad arbetsgivaren tycker de ska ta.
Blev rätt så mycket snack efter senaste lönespecen om man säger så
Tillägg. enligt polarn så behöver dem bara ta 45 min enligt vägarbetstidslagen.