• 1
  • 2
2023-10-15, 21:05
Medlem
Kan föreställa mig att psykopater hatar AI.
De kan jobba med det, studera det och försöka använda det till sitt eget bästa - men utåt sett påstår de säkert att det är en hype, en bluff, något som mänskligheten inte behöver. De förlöjligar alla som förespråkar det.

För vad är mer irriterande för en psykopat än något som kan imitera människor men som saknar känslor? Något som är väldigt lik människor men som inte går att manipulera? Något som inte bryr sig om hållhakar som psykopaten kan ha på levande människor med känslor och andra mänskliga attribut?

AI är bra för mycket - en i sammanhanget liten detalj AI dessutom är bra på är att göra psykopater oroliga för framtiden. En framtid där psykopatens ”kraft” och makt, via manipulation och lögner, kommer bli mindre och mindre i takt med att samhällsfunktioner ersätts av ”tänkande” datorprogram.

Håller ni med mig?
Citera
2023-10-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Servalen
De kan jobba med det, studera det och försöka använda det till sitt eget bästa - men utåt sett påstår de säkert att det är en hype, en bluff, något som mänskligheten inte behöver. De förlöjligar alla som förespråkar det.

För vad är mer irriterande för en psykopat än något som kan imitera människor men som saknar känslor? Något som är väldigt lik människor men som inte går att manipulera? Något som inte bryr sig om hållhakar som psykopaten kan ha på levande människor med känslor och andra mänskliga attribut?

AI är bra för mycket - en i sammanhanget liten detalj AI dessutom är bra på är att göra psykopater oroliga för framtiden. En framtid där psykopatens ”kraft” och makt, via manipulation och lögner, kommer bli mindre och mindre i takt med att samhällsfunktioner ersätts av ”tänkande” datorprogram.

Håller ni med mig?

Psykopaten byter antagligen bara till en arena där han (eller hon) kan nyttja AI för sina syften.
Det bästa sättet att detronisera en Psykopat/narcissist är att sätta personen på en öde ö.
Citera
2023-10-17, 16:44
Medlem
Varför skulle de hata det? Det ger dem ju mer verktyg för övervaka och hitta fel i dina prestationer. Ai är ju ett drömverktyg för psykopater.
Citera
2023-10-17, 16:55
Medlem
upplaenningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Psykopaten byter antagligen bara till en arena där han (eller hon) kan nyttja AI för sina syften.
Det bästa sättet att detronisera en Psykopat/narcissist är att sätta personen på en öde ö.

Eller så återöppnar man bara våra kära gamla idiotanstalter.
Citera
2023-10-17, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Varför skulle de hata det? Det ger dem ju mer verktyg för övervaka och hitta fel i dina prestationer. Ai är ju ett drömverktyg för psykopater.
En annan orsak för en psykopat att "hata" AI är att det kommer att bli ett utmärkt verktyg för att avslöja dom.
Citera
2023-10-17, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
En annan orsak för en psykopat att "hata" AI är att det kommer att bli ett utmärkt verktyg för att avslöja dom.

Avslöja vad? Det är inte olagligt att vara en psykopat. Psykopater är ju dessutom ofta dem som har kontrollen, så varför skulle ai användas emot dem själva, och även om den vanliga anställda kan komma fram till att chefen är en psykopat, så vad ska den göra? Du som anställd märker nog också om chefen är en psykopat även utan ai.
Senast redigerad av Hew18 2023-10-17 kl. 21:03.
Citera
2023-10-17, 22:41
Medlem
Citat:
Avslöja vad? Det är inte olagligt att vara en psykopat. Psykopater är ju dessutom ofta dem som har kontrollen, så varför skulle ai användas emot dem själva, och även om den vanliga anställda kan komma fram till att chefen är en psykopat, så vad ska den göra? Du som anställd märker nog också om chefen är en psykopat även utan ai.

Det kan finnas fog för vad moretex syftar på.
Kan AI användas för att hitta rätta rekryter för företag att anställa, kan AI användas av rekryter (mossigt uttryck) att filterar bort "dåraktiga" chefer och företag.
Sök en tjänst och fråga vem som är chef så är det inte garanterat att du får ett svar.
Bara en fundering
Citera
2023-10-18, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol

Detta ^ De gör såhär med allting "Hur kan jag nyttja detta för egen framgång?" Därför ser vi nya former av bedrägerier när tekniken går framåt.

Det görs ju redan där bedragare använder AI för att spela vackra män som lurar gamla damer på pengar. Såg det i tidningen häromdagen: https://www.cbsnews.com/news/how-con...es-transcript/ Finns en uppsjö av artiklar i saken. Att TS missat det går mig över huvudet.

Kommer något nytt de inte kan använda för egen vinning, hatar dem det inte utan det intresserar dem bara inte. Psykopater känner inga djupare känslor såsom hat. Sadism däremot ingår i diagnosen just för att de försöker känna något.
Senast redigerad av Vildblom 2023-10-18 kl. 00:14.
Citera
2023-10-18, 07:25
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Tror precis som du här, att det kommer användas av psykopater att terrorisera vanliga människor snarare än mot psykopater.
Citera
2023-10-18, 07:56
Medlem
nonameds avatar
Tror dom flesta med maktbegär kommer använda AI om det ger makt.
Citera
2023-10-18, 11:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servalen

Håller ni med mig?

Psykopater är bra på anpassning. De hittar säkert något sätt att låta AI jobba för dem.

Bakom varje AI-system finns människor. Jag tror de som står bakom gradvis kommer att anrika psykopater, därför att det inte krävs att den som står bakom ett AI-system har empati och etiska regler. Det går bra att administrera ändå, för 100% nytta.

Nån annans nytta alltså, inte DIN.
Citera
2023-10-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Psykopater är bra på anpassning. De hittar säkert något sätt att låta AI jobba för dem.

Bakom varje AI-system finns människor. Jag tror de som står bakom gradvis kommer att anrika psykopater, därför att det inte krävs att den som står bakom ett AI-system har empati och etiska regler. Det går bra att administrera ändå, för 100% nytta.

Nån annans nytta alltså, inte DIN.

Men är det inte en risk för psykopaten att "falla för sin egen framgång" med att nyttja AI.
För mycket honung ger sur mage enligt ett gammalt Mexikansk ordspråk.
Det är en myt att alla psykopater är intelligenta så fri tillgång till mat i huset ger en för fet person att komma ut genom en för liten dörr.
Jaja, jag tror ni förstår min tanke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in