Citat:
Ursprungligen postat av
Servalen
Kan föreställa mig att psykopater hatar AI.
De kan jobba med det, studera det och försöka använda det till sitt eget bästa - men utåt sett påstår de säkert att det är en hype, en bluff, något som mänskligheten inte behöver. De förlöjligar alla som förespråkar det.
För vad är mer irriterande för en psykopat än något som kan imitera människor men som saknar känslor? Något som är väldigt lik människor men som inte går att manipulera? Något som inte bryr sig om hållhakar som psykopaten kan ha på levande människor med känslor och andra mänskliga attribut?
AI är bra för mycket - en i sammanhanget liten detalj AI dessutom är bra på är att göra psykopater oroliga för framtiden. En framtid där psykopatens ”kraft” och makt, via manipulation och lögner, kommer bli mindre och mindre i takt med att samhällsfunktioner ersätts av ”tänkande” datorprogram.
Håller ni med mig?
Psykopater är bra på anpassning. De hittar säkert något sätt att låta AI jobba för dem.
Bakom varje AI-system finns människor. Jag tror de som står bakom gradvis kommer att anrika psykopater, därför att det inte krävs att den som står bakom ett AI-system har empati och etiska regler. Det går bra att administrera ändå, för 100% nytta.
Nån annans nytta alltså, inte
DIN.