2026-08-29, 17:00
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Nu är det slut på vin! Sedan min sambo gick från att vara gravid till att inte längre vara gravid har min andel vin blivit allt mindre. Det var banne mig bättre förr. Jag har tidigare sagt bestämt nej till att skaffa fler ungar men jag börjar bli villig att förhandla. Klart bulky boy ska ha ett syskon (och pappa en hel flaska vin för sig själv).

Efter gårdagens x antal påsar snacks har min födointag idag bestått av kvarg och rödtjut. Så ni förstår min besvikelse över att vinet tagit slut. Eldorados naturella kvarg finns dock i överflöd. Vilket inte är särskilt upplyftande. Jag tycker förvisso att den är helt okej. Åtminstone när jag avstår från att äta kvargen och tar ett par förpackningar glass istället.

Utöver fitnessmaten har jag levt fitnesslivet på gymmet också.

Skivstångsrodd.
40kg x 12
40kg x 10
40kg x 9

Shrugs med skivstång, i superset med handledscurl bakom ryggen.
40kg x 15
40kg x 8
40kg x 12
40kg x 7
40kg x 10
40kg x 6

Latsdrag med smalt neutralt grepp.
50kg x 10
50kg x 8
50kg x 8

Bröstpress i maskin.
50kg x 9
50kg x 8
50kg x 6

Bröstpress i maskin annan lutning.
40kg x 9
40kg x 7
40kg x 7

Bröstpress i maskin annan lutning.
40kg x 8
40kg x 7
40kg x 7

Jag avslutade med 1 h cykling där hjärtat fick arbeta i 145 bpm och det gav 3.5 poäng i konditionsträning. Totalt förbrände min arma lekamen 696 kcal. Rätt snålt kan tyckas! Men planen var att ligga på strax över 143 bpm så vill jag förbränna mer är det viktuppgång som gäller. Det vore inte dumt om det inte var för att jag har planerat att springa ett lopp på 5 km framöver.

Armarna har sedan jag blev hemmaman på heltid blivit totalt bortprioriterade. Jag hinner helt enkelt inte. För att råda bot på detta har jag beställt 2 hantlar á 17.5 kg. Planen är att köra bicepscurls och hammarcurls här hemmavid. Kanske blir det även liggande tricepsextension. Jag kommer även införskaffa ett par lättare hantlar för sidolyft.
Citera
2026-09-01, 20:32
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Jag beställde ju två hantlar á 17.5 kg men bara en av dem har anlänt. Så idag fick det bli icke-alternerade curls for them gurls.

Hammarcurl.
17.5kg x 10
17.5kg x 9
17.5kg x 8
17.5kg x 7
17.5kg x 6

Hantelcurl.
17.5kg x 8
17.5kg x 7
17.5kg x 6

Sedan svepte jag mitt kreatin och åt några hekto vaniljkvarg. Bulky boy var mäkta imponerad över sin fars styrka (skoja bara, han sov som en bebis lol noob). Jag tror att den ojämna viktfördelningen utlöste ett begynnande ryggskott. Det ska kännas att vara gammal! Annars kan man lika gärna vara ung.

Just ja! Jag tog en runda med joggingvagnen också. VO2Max hette passet och bestod av 10 minuter uppvärmning följt av 4 intervaller á 3 minuter med 179 bpm som målpuls med 2 minuters passiv vila mellan varje intervall. I vila skulle pulsen ner till 130 bpm (som om det vore möjligt). Passet avslutades med 10 minuter nedvarvning (jag tänkte YOLO och körde ytterligare en 179 bpm-intervall istället).

Enligt Garmin horungen genomförde jag passet med 47% följsamhet. Training effect: Tempo, hård konditionsträning 4.0 poäng och 3.1 anaerobisk. Svinbra enligt min tolkning. Förstår inte varför jag bara fick 47%?
Senast redigerad av OldButBaldGuy 2026-09-01 kl. 20:36.
Citera
2026-09-02, 16:12
Medlem
Eldamyckes avatar
Bra kämpat! Garmin är lite av en fitta, talar av egen erfarenhet
Citera
2026-09-02, 18:19
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Bra kämpat! Garmin är lite av en fitta, talar av egen erfarenhet

Tack, ja Garmin är en fitta i ordets mest negativa bemärkelse!

Rapport:

Jag har använt mig av min solohantel idag med. Det här med att träna hemma är inte så dumt. Så länge min sambo inte är hemma behöver jag inte smussla ner rödtjutet i en proteinshaker. Stort plus från hur det är på mitt vanliga gym. Det tenderar bli dålig stämning om man ragglar in med en vinflaska i näven. Idag drack jag Le Volte dell'Ornellaia mellan seten.

Hantelrodd.
17.5kg x 12
17.5kg x 12
17.5kg x 10

Min solohantel känns jäkligt tung? Det skulle inte förvåna mig om kineserna som tillverkade den bjöd på några bonuskilon. När jag orkar kommer jag väga hanteln, och om den väger mer än det de stansade siffrorna antyder så kommer jag uppdatera här. Annars avstår jag från att ta upp ämnet igen. Okej?
Citera
2026-09-05, 19:26
Medlem
OldButBaldGuys avatar
De flesta av mina hantlar har anlänt! Nu har jag 1 x 17.5 kg och 2 x 9 kg (det är alltså fortfarande 1 x 17.5kg på vift). Av någon konstig anledning har de på 9 kg riktigt grova handtag? Det vore tråkigt om jag inte var van vid att hantera den omkretsen. Jag tänker att det hade varit synd om det var ett flickebarn som fick hem vikterna. Inte för att något sådant skulle klara av att lyfta 9 kg ändå, ehum...

Sidolyft.
9kg x 9
9kg x 8
9kg x 8

Det var swing city. Jag har inte tränat axlar seriöst på ett tag. Det var tydligt att trapsen fick gå in och göra det mesta av lyften. Jag har dock inget emot det, även om det hade varit fördelaktigt att få lite volym på axlarna. Fortsättning följer.

Sedan var jag på gymmet och sprang på löpbandet. Äntligen ett hemmasnickrat löppass igen. Garmin horungen har som bekant fått diktera villkoren ett tag. Idag körde jag högintensiva intervaller med 1% lutning: 3 minuter i 15, 15.5, 16, och 16.5 km/h med 2 minuters gång emellan. Jag minns inte om jag har varit uppe på 16.5 km/h tidigare men oavsett har det aldrig känts så här "lätt". Visst, pulsen var uppe i 185 bpm men jag höll inte på att avlida.

Idag har jag druckit ett par glas champagne och förtärt fyra byttor med glass. Kanske slank det ner något gammalt kycklingbröst också. Jag har insett att kyckling inte är något jag vill äta längre. Så det var sista kycklingen på ett tag. Jag har vissa etiska betänkligheter samtidigt som det faktiskt smakar ganska äckligt. Lose/lose alltså.
Citera
2026-09-07, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
De flesta av mina hantlar har anlänt! Nu har jag 1 x 17.5 kg och 2 x 9 kg (det är alltså fortfarande 1 x 17.5kg på vift). Av någon konstig anledning har de på 9 kg riktigt grova handtag? Det vore tråkigt om jag inte var van vid att hantera den omkretsen. Jag tänker att det hade varit synd om det var ett flickebarn som fick hem vikterna. Inte för att något sådant skulle klara av att lyfta 9 kg ändå, ehum...

Sidolyft.
9kg x 9
9kg x 8
9kg x 8

Det var swing city. Jag har inte tränat axlar seriöst på ett tag. Det var tydligt att trapsen fick gå in och göra det mesta av lyften. Jag har dock inget emot det, även om det hade varit fördelaktigt att få lite volym på axlarna. Fortsättning följer.

Sedan var jag på gymmet och sprang på löpbandet. Äntligen ett hemmasnickrat löppass igen. Garmin horungen har som bekant fått diktera villkoren ett tag. Idag körde jag högintensiva intervaller med 1% lutning: 3 minuter i 15, 15.5, 16, och 16.5 km/h med 2 minuters gång emellan. Jag minns inte om jag har varit uppe på 16.5 km/h tidigare men oavsett har det aldrig känts så här "lätt". Visst, pulsen var uppe i 185 bpm men jag höll inte på att avlida.

Idag har jag druckit ett par glas champagne och förtärt fyra byttor med glass. Kanske slank det ner något gammalt kycklingbröst också. Jag har insett att kyckling inte är något jag vill äta längre. Så det var sista kycklingen på ett tag. Jag har vissa etiska betänkligheter samtidigt som det faktiskt smakar ganska äckligt. Lose/lose alltså.

Slutar inte baxna av ditt tempo. Får du tillfällen att häpna människor av din fart i vardagslivet?

Jag håller med!
Eller jag tycker att benen/låren är goda. Men förstår inte filé hetsen. Oavsett äter hellre rött kött.
Citera
2026-09-07, 12:49
Medlem
Epimaness avatar
Blir ju typ 800 m intervaller. Good stuff.

Snabbaste 800m löpbandsintervallen jag gjort på stegrande sätt så ungefär som du, var 2:36 för 800 m. Typ 18.5 km/h. Fast då utan lutning.

Du har ju mer aerob umph än mig men jag är helt ok anaerobt.
Citera
2026-09-07, 18:58
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Slutar inte baxna av ditt tempo. Får du tillfällen att häpna människor av din fart i vardagslivet?

Jag håller med!
Eller jag tycker att benen/låren är goda. Men förstår inte filé hetsen. Oavsett äter hellre rött kött.

Haha, nej. Det finns ju alltid någon jävel som är snabbare (se nedan)!

Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Blir ju typ 800 m intervaller. Good stuff.

Snabbaste 800m löpbandsintervallen jag gjort på stegrande sätt så ungefär som du, var 2:36 för 800 m. Typ 18.5 km/h. Fast då utan lutning.

Du har ju mer aerob umph än mig men jag är helt ok anaerobt.

Imponerande! Jag vet faktiskt inte om det är fysiologiskt möjligt för mig att springa så snabbt. Men när jag har sprungit mitt lopp och återhämtat mig från lite skador så ska jag testa 19 km/h (och hålla hastigheten i 2 minuter och 36 sekunder).
Citera
2026-09-07, 19:01
Medlem
Epimaness avatar
Citat:

Imponerande! Jag vet faktiskt inte om det är fysiologiskt möjligt för mig att springa så snabbt. Men när jag har sprungit mitt lopp och återhämtat mig från lite skador så ska jag testa 19 km/h (och hålla hastigheten i 2 minuter och 36 sekunder).

Du är ju snabbare över 5 km. Det enda jag duger till är att lystra till "Stoooopa tjuuuuven".
Citera
2026-09-08, 08:23
Medlem
Citat:
Haha, nej. Det finns ju alltid någon jävel som är snabbare (se nedan)!

Haha jo vars så finns det väldigt snabba personer. Trots att jag inte är så snabb så räcker det ofta för att imponera andra i vardagen
Så tror att du kommer chocka när tillfället uppstår
Citera
2026-09-11, 19:20
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Ikväll går sista flaskan av det inofficiella FB-vinet åt: https://i.imgur.com/B5GQYCo.jpeg ! Det höll på att inte bli något eftersom en svagsint jävel beslutat sig för att försegla korken med paraffin (eller dylik massa). Observera att det inte är åtgärder min sambo har vidtagit för att hämma drickandet. Utan flaskan är producerad så. Efter kraftansträngningen med korken tappade jag upp vinet i plastglas. Jag har anlitat en händig man för att renovera mitt kök. Just nu är statusen noll kök och allt viktigt (glas, etc) är nedpackat i flyttlådor.

Jag har tidigare antytt att skadorna kopplade till löpningen börjar bli övermäktiga. Senast jag sprang var för en vecka sedan och jag har haft problem med smärta konstant sedan dess. Ikväll snörade jag emellertid på mig mina adidas Adizero Adios Pro 4 och jävlar vad snabb jag kände mig. Så imorgon blir det pulshöjande aktiviteter utförda i snabba skor. Det kommer bli PB, kom ihåg var ni hörde det först.

Det kanske inte är optimalt att sänka en halv flaska FB-vin inför PB-försök men jag gillar att skruva till utmaningarna lite. Sedan bör min kropp vid det här laget tolka vin som vatten, och som alla vet består en vältränad manskropp av upp till 70% vatten. Egentligen skulle man kunna påstå att vin är anabolt men då kommer väl IOGT-NTO med sin pekpinne och påstår det motsatta.

Idag var jag faktiskt på gymmet.

Bröstpress i maskin.
50kg x 12
50kg x 10
50kg x 8

Bröstpress i maskin (annan vinkel)
45kg x 10
45kg x 7
45kg x 5

Bröstpress i maskin (annan vinkel 2)
40kg x 8
40kg x 7
40kg x 6

Trots att jag egentligen skiter fullständigt i bröstträningen har jag inte tappat så mycket volym vilket är mycket uppskattat. Tack kroppen! Ibland är du inte så dum. Fast oftast är du helt tappad.

Triceps pushdown med rep.
30kg x 15
30kg x 12
30kg x 10

Jag lade in övningen för att kabeltrissan står nära speglarna så man kan spegla sig när man låser ut triceps. Det är såklart homo och därmed något jag aldrig skulle göra (snygga triceps, faktiskt).

Latsdrag med smalt neutralt grepp.
55kg x 10
55kg x 7
55kg x 5

Sedan skulle jag ha gjort chins och shrugs men jag var så less på gymmet att det bar av till godisbutiken istället. Jävla tryhards som i sin fåfänga lyfter vikter i ett desperat försök att tysta den inre kritikern. Självkänslan kommer inte från mustiga muskler. Nej, självkänslan kommer från Rolexen kring din handled.

Edit: Jag drabbades just av lite ågren och gjorde 10 chins samt ett gäng sidolyft här hemma.
Senast redigerad av OldButBaldGuy 2026-09-11 kl. 19:27.
Citera
2026-09-13, 15:20
Medlem
GertBennys avatar
Ibland drömmer jag om att jag, när jag är ute och går mina slingor i skogen, möter en hårlös man i full galopp. Med en flaska vin i ena näven och en Garmin-klocka kring den andra handleden.

Att få se OBBG livs levande – vilken ynnest. Efter ett sådant möte, i samma dignitet som att träffa Jesus eller Elvis, då, enkom då, hade jag kunnat dö lycklig!

Ontopic: Bra kämpat med gymmet! Jag höll på att kvävas på snålvattnet i käften när jag läste att du spenderat en undersköterskas lön på en restaurang! Så kan du inte hålla på. Skriv att du var på Sibylla nästa gång och åt en halvkall korv med mos så jag slipper bli svartsjuk och kränkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in