På den gamla goda tiden var lökhackande ett tårdrypande jobb men numera känns det ju noll och intet att hacka lök.
Har lök blivit mesigare eller har man själv blivit van och slutat få svidande ögon, det sista känns mer troligt på ett sätt men å andra sidan är det väldigt sällan jag lagar mat så det är ju också konstigt att man skulle ha blivit mindre känslig.
Hur är det för er, tycker ni fortfarande att lök påverkar ögonen?
På den gamla goda tiden var lökhackande ett tårdrypande jobb men numera känns det ju noll och intet att hacka lök.
Har lök blivit mesigare eller har man själv blivit van och slutat få svidande ögon, det sista känns mer troligt på ett sätt men å andra sidan är det väldigt sällan jag lagar mat så det är ju också konstigt att man skulle ha blivit mindre känslig.
Hur är det för er, tycker ni fortfarande att lök påverkar ögonen?
Har noterat detta också, länge sedan jag blev gråtmild av en lök från ICA ellerliknande, och känner att man fan kan hacka ner 5 stora lökar i ett kilo köttbullefärs utan att känna av det...
Men till min stora glädje så upptäckte jag en klassisk "turkshop", av större modell i livsmedelsstil där du kan storhandla, men grönsakerna och potatis känns mer "äkta" och genuin, det är lite olika form, längd osv och inte alls som på ica, där allt är inom samma millimeter storleksmässigt...
Och löken var åsklart tusen gånger godare och mer smakrik, kan köra 2 lökar i köttbullefärsen och känna av det!
Jag har blivit tolerantare att hacka lök, tyckte förr för 5-10 år sen att det var besvärligare och att det rann i ögonen men knappt nåt idag. Så antingen är jag tolerantare eller så har gullöken tex blivit svagare i jordarna
Löksmaken kan iaf framhävas bättre tycker jag om man bakar löken men det tar oftast rejält med tid och är inte så bra för vissa magar heller ang att de känner sig uppblåst och gasig. Vissa blir uppblåst och gasig av lök ändå fast den steks eller annat
Jag är kär i lök och alltid vart så det är lungt för mig iaf
Beror väl lite på var löken kommer ifrån och vilken sorts gul lök det är. Tycker själv att Svensk lök fortfarande gör köksjobbet tårdrypande samt smakar mest som förr men lök från kontinenten har tappat stinget. Ju längre söderut desto svagare lök.
Sen att invasiv röd lök håller på att utrota den gula i affärer, på pizzerior och andra snabbmatskedjor gör ju inte utbudet och efterfrågan bättre.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!