• 1
  • 2
2006-08-03, 19:58
Medlem
Då varken en sökning eller en genomgång av stickys gav några nämnvärda resultat postar jag detta i en ny tråd.

Är främst ute efter [dagtids]fotograferingsobjekt med inte alltför mycket skräp spridd på området, naturligtvis utan graffitti och liknande.

Någon vänlig själ som känner till något här i trakterna och vill dela med sig?
Citera
2006-08-04, 00:02
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaerieTale
Då varken en sökning eller en genomgång av stickys gav några nämnvärda resultat postar jag detta i en ny tråd.

Är främst ute efter [dagtids]fotograferingsobjekt med inte alltför mycket skräp spridd på området, naturligtvis utan graffitti och liknande.

Någon vänlig själ som känner till något här i trakterna och vill dela med sig?

Ambjörnarp, Sjötofta, Burseryd
På dessa ställen finns små bangårdar kvar. Norr om Ambjörnarp har de rivit linjen (miljöförvaltningen krävde att banverket tog bort "skrotet" ur skogen) Vet inte hur det är i Tranemo om stationen är värd att titta på.

På Öland är Lindby stationshus fortfarande rätt så orört (sist jag var där i alla fall men det är ett tag sedan), där finns även ett vattentorn kvar.

I Nybro finns litet kvar av linjen mot Orrefors, från stationen och bort genom industriområdet så ligger räls och där finns några mötesspår och signaler. Linjen slutar i skogen bortanför industriområdet. Tror de sparade detta för att kunna använda för godstransporter till industrierna men där har inte varit någon trafik på länge.

Annars är det svårt eftersom de är snabba att riva upp räls och bygga om till busshålplatser eller annat.

Hör gärna av dig om du hittar något kul och/eller redan känner till något spännande. Jag är den typ av människa som kan bli alldeles till mig av rostig gammal räls ute i skogen.
Citera
2006-08-04, 08:35
Medlem
Gamla Grabbiss avatar
Åseda, gammal fin järnvägsknut som sjunger på sista versen. En del spår ska rivas upp nu i höst om jag förstått saken rätt.

Limmared (visserligen i Västergötland, men close enough).

Om du ställer frågan i Postvagnen kommer du nog få en alltigenom heltäckande lista, dom grabbarna har koll på ALLT!
Citera
2006-08-04, 11:55
Medlem
Kronans avatar
Finns det några hela spår kvar än någonstans runt småland? Vore kanske kul och prova på att åka sån där rälscykel eller vad det kallas..
Citera
2006-08-04, 12:08
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamla Grabbis
Åseda, gammal fin järnvägsknut som sjunger på sista versen. En del spår ska rivas upp nu i höst om jag förstått saken rätt.

Limmared (visserligen i Västergötland, men close enough).

Om du ställer frågan i Postvagnen kommer du nog få en alltigenom heltäckande lista, dom grabbarna har koll på ALLT!

En del spår? Åseda har ju bara huvudspåret och ett kort sidospår. Så var det i alla fall när jag var där sist för några år sedan... och jag kan inte tänka mig att det blivit tillbyggt med nya spår sedan dess.
Citera
2006-08-04, 12:49
Medlem
Gamla Grabbiss avatar
Tänkte mest på miljön runtomkring, atmosfären och ekon av en svunnen tid. Men du har rätt, inte så många fysiska spår kvar. Mest spår av spår.
Citera
2006-08-04, 15:34
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronan
Finns det några hela spår kvar än någonstans runt småland? Vore kanske kul och prova på att åka sån där rälscykel eller vad det kallas..

Förra sommaren fanns det dressincykling mellan Ambjörnarp och Sjötofta. Vet inte hur det är i år. Norr om Ambjörnarp är linjen riven och söder om Sjötofta är den så igenvuxen att där inte är framkomligt.
Citera
2006-08-04, 18:05
Medlem
Dubbelespressos avatar
Om du ska till Vaggeryd så vet jag att det finns en övergiven industrilokal i industriområdet där, precis jämte en bilverkstad. Den såg väldigt övergiven ut ivf. Jag kan tyvärr inte beskriva närmare än så var det ligger, men det är inte svårt att hitta, Vaggeryd är inte stort.
Citera
2006-08-04, 19:10
Medlem
Vetlanda - Målilla

Utefter fd smalspårslinjen (Sävsjö) - Vetlanda - Järnforsen - (Målilla) kan det finnas en del kvar. Linjen är numera breddad till normalspår på sträckan Vetlanda - Järnforsen. Sträckan Järnforsen - Målilla är uppriven sedan ett antal år.
Linjen firar 100-årsjubileum i år (2006). Den 30 september körs det persontåg med ånglok där.

---/samoht
Citera
2006-08-04, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronan

Citat:
Dagligen 26/6-9/7
Smalspåret
Dressincykling
Dressinuthyrning Virserum-Aggatorp på Smalspåret kl 10,12,14,16.

http://www.virserum.net/evenemang.asp

--/samoht
Citera
2006-08-05, 17:10
Medlem
Så här ser ut Lindby stationshus ut idag:

http://web.telia.com/~u48506643/UE/lindby2.jpg

Trodde det skulle vara öde, men småhusen på tomten verkar vara bebodda. Gick nån och vattnade och det stod en bil där också.
Citera
2006-08-05, 18:51
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u.
Så här ser ut Lindby stationshus ut idag:

http://web.telia.com/~u48506643/UE/lindby2.jpg

Trodde det skulle vara öde, men småhusen på tomten verkar vara bebodda. Gick nån och vattnade och det stod en bil där också.

Åfasen. För bara ett par år sedan var gården helt igenvuxen och där låg bråte och gammal byggmateriel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in