Hur man rapporterar en GoFundMe:
1. In på denna länk:
https://www.gofundme.com/contact/suggest/fraud
2. Fyll i formuläret med:
a) namn
b) land och telefonnummer
c) email
d) Fyll i "fundraiser url" med hela länken till insamlingen:
https://www.gofundme.com/f/hjalp-fel...d-allt-hjalper
(in på länken och kopiera eftersom FB klipper av delar utav den)
e) svara "nej" på "do you know the fundraiser organizer"
f) svara "individual" på "how are you connected to the fundraiser?"
g) välj "I'm an individual concerned about this fundraiser" i dropdownmenyn
h) välj "fundraiser includes factually incorrect information" i den andra dropdownmenyn
i) i textrutan fyll i information, t.ex.:
Citat:
The organizer of this fundraiser claims to be hospitalized on Koh Samui island in Thailand after a motorcycle/scooter accident. The family has reached out to Swedish media and are asking for more than $120,000 USD to cover her hospital bills and ambulance transportation (via flight) back to Sweden. However, Thai authorities have not published anything about this incident. Contact to both local hospital and police station in Koh Samui have been made and neither can confirm this accident has taken place. So far, the only information we have is from the family themselves. Until this has been verified by Thai authorities and/or by the family themselves by providing any sort of proof (images or doctor's statement), this fundraiser should immediately be stopped, in order to secure the donors' money from being used in a potentially fraudulent transaction.
---------------------------
Som sagt, vi behöver verifiera detta med sjukhus och polisstationerna först. Hur de kommunicerar med varandra vet jag ej. Olyckan ska ha skett i ett annat område än där hon är just nu, så det kan vara en annan polisstation som hanterar ärendet. Sjukhuset verkar hon flyttats till senare, så det är oklart vad som faktiskt gäller.
Fram tills att man är 100% säker att det skett rekommenderar jag er att rapportera till GoFundMe. Hur fungerar GoFundMe? Kan de ta ut pengar när som helst? Måste hela insamlingen bli 100% klar innan de får ut pengar?
Jag säger varken det ena eller det andra just nu. Personligen (min egna åsikt) så är detta förmodligen bedrägeri. Men det är jävligt dumt om en hel familj ljugit om detta. Samtidigt hittar man ingen information om detta i thailändsk media. Och det sjukhus och polisstation jag kontaktat kunde inte bekräfta att olyckan skett. Så vad har faktiskt skett?
Sen så är väl hennes skulder i Sverige orelevant, men det ser fan inte bra ut alltså...
Jag är bara glad jag inte donerat en enda krona till denna insamlingen. Sedan jag läste detta tyckte jag det var skumt.