• 1
  • 2
2023-10-14, 19:51
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Tjenare,

Frugan är ju djurvän och har tidigare beställt ödlor och kaniner och grejer hon vill ta hand om och det gör hon.

Nu har hon beställt två lamor och jag är orolig hur man tar hand så stora djur?

Tipce mottages gärna här!!!!
Citera
2023-10-14, 19:59
Medlem
Beställt från Amazon då eller? Kanske finns en liten how-to i annonstexten?
Citera
2023-10-14, 19:59
Medlem
Mycket spännande när kommer dom. Kan man klippa pälsen på dom och sälja ?
Citera
2023-10-14, 20:00
Ge den en termos vatten och några digestivekex om dagen. Sovplats i garaget där det är 10-11 celsius. En stor inhägnad inomhus med hö där den kan göra sina behov.
Citera
2023-10-14, 20:02
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Tjenare,

Frugan är ju djurvän och har tidigare beställt ödlor och kaniner och grejer hon vill ta hand om och det gör hon.

Nu har hon beställt två lamor och jag är orolig hur man tar hand så stora djur?

Tipce mottages gärna här!!!!

Alpackor vore bättre. Men en hingst med stamtavla kostar 500k. Källa, bekant som har några stycken.

Sedan kan frun sälja ullen. Bra inkomst.
Citera
2023-10-14, 20:11
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Alpackor vore bättre. Men en hingst med stamtavla kostar 500k. Källa, bekant som har några stycken.

Du verkar ha lite koll? Måste man ha typ stall där de bor på vintern eller kan de vara ute i en hage året om?
Citera
2023-10-14, 20:17
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Du verkar ha lite koll? Måste man ha typ stall där de bor på vintern eller kan de vara ute i en hage året om?

Kompisen har stor lantgård med hagar. Typ 2-3000 m2 med grönbete. Och stall de kan ta skydd om det regnar och blåser. De kan vara utomhus året om. De fryser inte pälsen är tjock och tät.

Men, inköp, veterinär, bete kostar. Kolla med någon som föder upp sådana djur först.
Citera
2023-10-14, 20:29
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Citat:
Kompisen har stor lantgård med hagar. Typ 2-3000 m2 med grönbete. Och stall de kan ta skydd om det regnar och blåser. De kan vara utomhus året om. De fryser inte pälsen är tjock och tät.

Men, inköp, veterinär, bete kostar. Kolla med någon som föder upp sådana djur först.
Vi bor i villa och har våning i stan. Vi kan nog ha plats för en hönsgård till då jag har pärlhönor som frodas.

Är lamor aggressiva djur?
Citera
2023-10-14, 20:37
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Vi bor i villa och har våning i stan. Vi kan nog ha plats för en hönsgård till då jag har pärlhönor som frodas.

Trollat du? Tänk dig samma yta som ett par hästar behöver , minst 1500m2 plus stall.
Citera
2023-10-14, 20:42
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

De spottar. Se upp för spottandet.
Citera
2023-10-14, 20:44
Medlem
OneTaps avatar
tror dom kan va ganska aggressiva. när min farfar va ung så hade han en alpacka på sin bond gård som va en gåva från en syd amerikansk politiker. men den sparkades o bet nåt jäkligt så dom fick avliva den med älg bössa :P
Citera
2023-10-14, 20:46
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:

Sant. En lama är dessutom ren ondska. Bra att sparka varg om man har sådana problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in