2023-10-14, 19:04
Medlem
Kivings avatar
Fick en idé om en enkel metod för att öka motivationen att "vardagsspara".

Jag gjorde en ungefärlig uträkning vad jag lägger på "onödiga" utgifter per år och förde sonika över den summan till ett separat sparkonto på banken. Vi kan säga att det var 30 000kr.

Med onödiga utgifter menar jag saker som kaffe, godis, äta ute, öl, etc.

Tanken är enkel. Varje gång jag gör ett onödigt köp så ska den summan tas från sparkontot o föras över till kort/konsumtions kontot. Tänkte att det kan motivera mig att välja ett billigare alternativ, exempelvis dela på en pommes med ketchup istället för att man tar varsin meny på Donken, osv.

Tanken är att ha så mycket som möjligt kvar av dessa 30 000kr efter 1år och repetera det i flera år framåt .

Låter metoden vettig? Är det någon som testat en liknande modell? Förslag på förbättringar av metoden?

/Kiving
Citera
2023-10-14, 19:25
Bannlyst
Varför spara alls när livet snart tar slutt? Du kan undvika junkfood helt sluta med kaffe och leva på havregröt tills du dör rik en dag.
Citera
2023-10-14, 19:31
Medlem
vore det inte smartare att hoppa över onödiga köp så behövde du bara spara hälften
Citera
2023-10-14, 19:34
Medlem
Kivings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
vore det inte smartare att hoppa över onödiga köp så behövde du bara spara hälften
Tanken är ju att man blir mer motiverad att välja billigare alternativ alt skippa inköpet helt när man redan har en summa undanlagd.
Citera
2023-10-14, 19:39
Medlem
Jordgubbes avatar
Har för mig det finns en liknande app.
Citera
2023-10-14, 20:14
Medlem
pn222jws avatar
Ett sätt är att vända perspektiv - hur lite kan jag leva "nästan normalt" på varje månad? - då blir det en del slantar över automatiskt.
Citera
2023-10-15, 10:13
Medlem
Kivings avatar
Hoppar kaffet/tilltugg idag och troligt vis ölet, Ser hellre de pengarna på sparkontot om 1 år från nu. Håller det i sig såhär framöver så fungerar metoden bra för mig.
Det tar liksom emot att börja föra över från de redan undanlagda 30 000kr bara för att köpa dessa onödiga saker. Kontot fungerar som en sluss som ger mig lite tid att reflektera över saken "Vill du njuta av en kaffe och ett vinerbröd nu eller vill du ha så mycket kvar av dessa 30 000kr om ett år??"

Kommer uppdatera hur det går framöver.
Senast redigerad av Kiving 2023-10-15 kl. 10:17.
Citera
2023-10-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiving
Hoppar kaffet/tilltugg idag och troligt vis ölet, Ser hellre de pengarna på sparkontot om 1 år från nu. Håller det i sig såhär framöver så fungerar metoden bra för mig.
Det tar liksom emot att börja föra över från de redan undanlagda 30 000kr bara för att köpa dessa onödiga saker. Kontot fungerar som en sluss som ger mig lite tid att reflektera över saken "Vill du njuta av en kaffe och ett vinerbröd nu eller vill du ha så mycket kvar av dessa 30 000kr om ett år??"

Kommer uppdatera hur det går framöver.

Låter som en bra idé förutsatt att man har 30 000 att flytta runt för skojs skull.

Jag funderar på att om man istället tar ut kontanter och har i plånboken så blir det inte lika bekymmersfritt att bara svipa sitt kort hejvilt. Tror många slösar pengar pga av att det känns för abstrakt att och lättillgängligt att betala så. Tror även att många är omedvetna av sin ekonomi för att olika ställen inte alltid drar pengar direkt utan ibland kan det ta några dagar.
Citera
2023-10-28, 19:29
Medlem
Kivings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
Låter som en bra idé förutsatt att man har 30 000 att flytta runt för skojs skull.

Jag funderar på att om man istället tar ut kontanter och har i plånboken så blir det inte lika bekymmersfritt att bara svipa sitt kort hejvilt. Tror många slösar pengar pga av att det känns för abstrakt att och lättillgängligt att betala så. Tror även att många är omedvetna av sin ekonomi för att olika ställen inte alltid drar pengar direkt utan ibland kan det ta några dagar.
För mig skulle det inte fungera med kontanter. Tycker bara det är jobbigt med kontanter i Sverige.
Citera
2023-10-28, 19:34
Medlem
Kivings avatar
Metoden fungerar än så länge helt OK. Tänker verkligen efter och avstår oftare från köp och väljer ofta billigare alternativ. Kör jag på så här över en längre tid, låt säga flera år så borde det göras av med bra mycket mindre pengar.
Citera
2023-10-29, 13:53
Medlem
Luftgevars avatar
Finns ett bättre sätt.
Det är att räkna ut hur mycket du spenderar på skit per år. Sedan tar du 15.66x av denna summan och placerar i Xact Bull 2 på börsen. Då kommer du kunna plocka ut ca 6% i all evighet och bekosta din konsumtion av skräp.

Så t.ex: Du köper spel för 5000 kr per år. Då behöver du sätta in 5000 x 15.66 = 78.300 kr i Xact Bull 2 så har du spelkonsumtionen helt gratis varje år - förevigt. 6% av 78.300 = 5000 kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in