• 1
  • 2
2023-10-14, 18:03
Medlem
orrtupps avatar
Har precis ätit en god älgköttsoppa som frugan gjort.
När jag som vanligt drack standardmjölk till så fnös hon.
Jag förklarade att mjölk passar så bra till soppa vilket hon avfärdade med att jag ju dricker mjölk till all mat, vilket förstås är en överdrift för jag skulle aldrig dricka mjölk till pizza eller skaldjur!

Men till köttsoppa och ärtsoppa är det ju omöjligt att dricka annat än mjölk och jag började fundera på soppa och dryck överlag.

Visst håller ni med om att mjölk passar bäst till soppor?
Eller kanske inte till fisksoppa? Vad passar där egentligen?
Citera
2023-10-14, 18:06
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Tycker det är gott med en kall Öl till ärtsoppan
Citera
2023-10-14, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Har precis ätit en god älgköttsoppa som frugan gjort.
När jag som vanligt drack standardmjölk till så fnös hon.
Jag förklarade att mjölk passar så bra till soppa vilket hon avfärdade med att jag ju dricker mjölk till all mat, vilket förstås är en överdrift för jag skulle aldrig dricka mjölk till pizza eller skaldjur!

Men till köttsoppa och ärtsoppa är det ju omöjligt att dricka annat än mjölk och jag började fundera på soppa och dryck överlag.

Visst håller ni med om att mjölk passar bäst till soppor?
Eller kanske inte till fisksoppa? Vad passar där egentligen?
Mjölk och en limpmacka med ost är självklarheter till köttsoppa, gärna klimp i soppan också!

Till fisksoppor föredrar jag ett passande, vitt vin, men det är ju inte alltid tidpunkten lämpar sig för det.
Citera
2023-10-14, 18:10
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Tycker det är gott med en kall Öl till ärtsoppan
Blir det gott? En gång försökte jag dricka öl till palt men det var en så vidrig kombination att jag får rysningar bara jag tänker på det trots att det kanske var för 30 år sedan 🤮
Citera
2023-10-14, 18:13
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Blir det gott? En gång försökte jag dricka öl till palt men det var en så vidrig kombination att jag får rysningar bara jag tänker på det trots att det kanske var för 30 år sedan 🤮
Jag tycker det är gott, en kall Norrlands eller Mariestad ( jag själv föredrar folköl 3,5 )
Citera
2023-10-14, 18:14
Medlem
Mjölk passar bäst till soppor, eller jag vet inte om alla. Men definitivt köttsoppa!
Citera
2023-10-14, 18:17
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Jag tycker det är gott, en kall Norrlands eller Mariestad ( jag själv föredrar folköl 3,5 )
2,8 orna är ju ofantligt mycket billigare, det kan väl inte finnas någon anledning att betala för tre komma femmor? De är väl dyrare än starköl?
Citera
2023-10-14, 18:22
Medlem
Masingas avatar
Jag skulle nog bara dricka vatten till för det är redan så mycket smak i den maten du beskriver så njuter man mer. Sen kan du ju alltid dricka något gott efteråt.
Citera
2023-10-14, 18:28
Medlem
Benyameans avatar
Till köttsoppa dricker man pilsner. Mjölk är ingen måltidsdryck, det är till för bebisar och att ha i kaffet.

Edit: Till fisksoppan passar väl ett torrt och kallt vitt vin?
Citera
2023-10-14, 18:40
Medlem
Coca Cola Zero fungerar väldigt bra till köttsoppor, särskilt gulasch.
Citera
2023-10-14, 18:50
Medlem
Sladdarens avatar
Med en soppa ska man inte dricka annat än isvatten el citronvatten

En soppa är ju redan flytande så där har du all vätska som bör vara god mustig vätska
Behöver man jämna ut smakerna med mjölk så har man helt enkelt gjort
soppan för salt, sur, stark, besk, söt osv.
Där är svaret att då har man inte doserat rätt

Att inmundiga en soppa med en massa skedtag, blir ju bara mäktigare och saltare ju mer salt du hade i början. Så då förstärker man ju den smakkänslan hela tiden och vill jämna ut det med neutral mjölk
ungefär som man släcker elden av hettan med mjölk

Dosera rätt så behövs man inget annat än ev youghurt på en assiette som man kan ta lite av ibland i nåt skedtag men egentligen ska det inte behövas heller utan bara vatten räcker
Citera
2023-10-14, 18:53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehuruvida
Coca Cola Zero fungerar väldigt bra till köttsoppor, särskilt gulasch.

Näh tycker inte jag, men det funkar bra till grillat, el stekt kött med sås potatis
Sen är det Pepsi Max Zero som är the champ of coke typ
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in