• 1
  • 2
2023-10-14, 16:38
Medlem
Bumblebeebees avatar
Har gått och blivit torsk på kolsyrat vatten och dricker i stort sätt BARA det istället för vanligt kranvatten. Vad kan det ha för konsekvenser för hälsan egentligen?

Upplever att jag fått en hel del konstiga symptom sen jag bytte ut kranvattnet mot enbart kolsyrat vatten. Dricker mellan 2-3 liter kolsyrat vatten (Loka med citronsmak) varje dag.

Konstiga, oregelbundna och märkliga hjärtrubbningar. Trötthet och orkeslöshet. Mycket migrän och huvudvärk.

Vad tror ni? Vad får hälsan för konsekvenser av att enbart dricka kolsyrat vatten istället för vanligt kranvatten? Kan det vara ”farligt”?
Senast redigerad av Bumblebeebee 2023-10-14 kl. 16:42.
Citera
2023-10-14, 16:56
Medlem
NyaHenriksss avatar
Med tanke på att din kropp varnar så är det dags att ersätta med kranvatten.
En eller två loka eller annat mineralvatten om dagen är nog ok men inte bara.
Citera
2023-10-14, 16:56
Avstängd
Du kan bli väldigt gasig och känna tryck i bröst
Citera
2023-10-14, 17:13
Medlem
Bumblebeebees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Med tanke på att din kropp varnar så är det dags att ersätta med kranvatten.
En eller två loka eller annat mineralvatten om dagen är nog ok men inte bara.

Men tänk om det inte är på grund av kolsyrat vatten som jag har dessa synptom? Undrar mer ifall det är farligt att helt ersätta det vattnet mot vanligt kranvatten. Tack för svar!
Citera
2023-10-14, 17:23
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Men tänk om det inte är på grund av kolsyrat vatten som jag har dessa synptom? Undrar mer ifall det är farligt att helt ersätta det vattnet mot vanligt kranvatten. Tack för svar!

Ja tänk om!
Det enda du skriver att du ändrat i livet är Loka o då är det väl Loka som är problemet?
Du har inte börjat äta stearinljus eller tändsticksaskar och glömmer berätta det för oss?
Citera
2023-10-14, 17:23
Medlem
Man kan ju tycka att om det fanns några allvarliga hälsorisker med mineralvatten, så hade man nog upptäckt det vid det här laget.
Citera
2023-10-14, 18:01
Medlem
ArtificialElegances avatar
- Erosion av tandemalj.
- Inte lika effektivt jämfört med vanligt vatten när det kommer till hydrering vilket kan leda till uttorkning (estimerat att 5% uttorkning kan göra dig 30% tröttare).
- Magbesvär: gasbildning, uppblåsthet.
- Sura uppstötningar (som i sig medför andra negativa konsekvenser).
- Bidrar ev. till decimering av mineral i ben.

(- Kostar pengar för individen.)
Citera
2023-10-14, 18:01
Medlem
sommarlovs avatar
Lite surt är det allt.
Om det verkligen kan orsaka problem är omtvistad.
Citera
2023-10-14, 18:03
Moderator
Kraftkarls avatar
Finns teorier om att kolsyrade drycker ökar frisättningen av hormonet Ghrelin, vilket ger ökad hunger.
Citera
2023-10-14, 18:09
Medlem
Du är inte beroende av kolsyrat vatten.
Mineralvatten är inte så lämpligt att överkonsumera för det kan rubba saltbalansen i kroppen. Svullna fötter,huvudvärk,o.s.v

Drick ungefär 1,5-2 liter kranvatten/dygn och ät nyttig och balanserad kost.
Då kommer du förmodligen att må ganska bra fysiskt.
Citera
2023-10-14, 18:11
Man bör inte dricka kolsyrat vatten tappat på flaskor som säljs i butik, då detta är:

1) Dyrt

2) Skadligt för miljön

Gå tillbaka till kranvattnet men unna dig ett-två glas Loka om dagen.
Citera
2023-10-14, 19:29
Bannlyst
Köp en Soda stream för att åtminstone undvika höga värden av Na+ och Fl-. Orkar inte googla upp det här nu men Har för mig att det står på Loka- eller Ramlösaflaskorna att det inte ska ges till barn under 7 år vilket indikerar att det innehåller fluor.

Kolsyran kommer ju sänka vattnets pH lite vilket alltid fräter på tänderna. Men det går ju inte att jämföra med t ex läsk så det skulle jag inte oroa mig för.

Har själv svårt att känna törst. Kan bara dricker bubbelvatten, annars struntar jag i att dricka och kan t.o.m. svimma. (Ja så dålig är jag på att kunna dricka vanligt vatten). Det är väl enda nackdelen jag kan komma på: man blir beroende av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in