• 1
  • 2
2023-10-14, 09:56
Medlem
TeEsErs avatar
Hur är det att ha en (mest troligt i mitt fall) hybrid om man bor utan laddmöjlighet hemma? Vi har parkeringsplatser men det är åratals lång kö till laddplatserna.¨

Vi får inte välja fossildrivna bilar som tjänstebilar längre utan måste ta minst hybrid.

Är det någon som har erfarenhet av att ladda bara på laddstationer?

Jag kommer mest köra rundor i Skåne och inga långa expeditioner utan kanske max 15 mil per dag ibland, oftast betydligt mindre. Bilmärke och typ är inte bestämd, har inget behov av familjebil men kommer inte ta någon småbil utan vi pratar nog typ Audi A6 eller liknande.
Citera
2023-10-14, 10:03
Avstängd
Du får väl passa på att ladda den när du är vid den ordinarie arbetsplatsen, och köra fossilt när du rullar längre sträckor. Finns ingen arbetsgivare som kan kräva att du ska ha en laddstation där du bor.
Citera
2023-10-14, 10:21
Medlem
NyaHenriksss avatar
Hybrid såklart. Så laddar du när du är på kontoret. Bensin funkar ju alltid.
Citera
2023-10-14, 11:35
Medlem
Varför inte en gasbil - Audi A5 Sportback G-tron med skapligt förmånsvärde.
Citera
2023-10-14, 11:44
Medlem
TheGretaResets avatar
Köp en hybrid då. Problem löst!
Citera
2023-10-14, 11:48
Medlem
Varför inte en elbil? Hybrider har för litet batteri för att inte ha löst laddningen.
En ren elbil är mkt bättre på allt helt enkelt.
Citera
2023-10-14, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejvic
Varför inte en elbil? Hybrider har för litet batteri för att inte ha löst laddningen.
En ren elbil är mkt bättre på allt helt enkelt.

hoppas du kan ladda på jobbet då åker du billigt
Citera
2023-10-14, 11:54
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Hur är det att ha en (mest troligt i mitt fall) hybrid om man bor utan laddmöjlighet hemma? Vi har parkeringsplatser men det är åratals lång kö till laddplatserna.¨

Vi får inte välja fossildrivna bilar som tjänstebilar längre utan måste ta minst hybrid.

Jag kommer mest köra rundor i Skåne och inga långa expeditioner utan kanske max 15 mil per dag ibland, oftast betydligt mindre. Bilmärke och typ är inte bestämd, har inget behov av familjebil men kommer inte ta någon småbil utan vi pratar nog typ Audi A6 eller liknande.

Hybrid utan laddning hemma helt värdelöst…De har ingen snabbladdning utan det tar en jävla tid ladda dessa. Så du kommer inte ladda på resa heller…..I princip kommer du bara körs på bensin…..Bensin hybrid är väll det du får ta men du kommer bara köra på bensin.

Annars har du en Tesla supercharger i närheten så är det självklart med nya Model 3 Highland kommer bli billigast och enklast dig.
Snabbt och enkelt, billigt att ladda.
Citera
2023-10-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Hybrid utan laddning hemma helt värdelöst…De har ingen snabbladdning utan det tar en jävla tid ladda dessa. Så du kommer inte ladda på resa heller…..I princip kommer du bara körs på bensin…..Bensin hybrid är väll det du får ta men du kommer bara köra på bensin.

Annars har du en Tesla supercharger i närheten så är det självklart med nya Model 3 Highland kommer bli billigast och enklast dig.
Snabbt och enkelt, billigt att ladda.
Jag har snabbladdning på min C-klass hybrid. Och 10 mils räckvidd. Laddar gratis ett par gånger i veckan på kontoret som ligger några mil bort, eller på lokala matvarubutikens parkering. Bensinen är bra när man gör längre resor men har hittills inte tankat en enda liter bensin privat.
Senast redigerad av Distad 2023-10-14 kl. 15:53.
Citera
2023-10-14, 15:56
Medlem
Maackans avatar
Kör på en hybrid då och ladda på kontoret/arbetsplatsen eller när du passerar laddplatser typ Mcdonalds och sväng in o ta en kaffe??
Citera
2023-10-14, 16:55
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr

En hybrid kommer väl mest gå på bensin i ditt fall, jag hade valt el, i vilket fall om du har möjlighet till 22kW- eller snabbladdare i närheten, 22kW är väl oftast billigare och du fyller ett batteri på 2.5-4 timmar beroende på hur stort det är och det kostar ungefär mellan 3 och 12:-/mil beroende på bil, el-leverantör och var du befinner dig. Svårt att få lika dyra mil som i en bensinare, laddhybrid går ju att köra billigt men då får man verkligen ladda så ofta man kan, tar dessutom oftast längre tid att ladda eftersom det är få hybrider som tar 3-fas-laddning.
Citera
2023-10-15, 15:04
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distad
Jag har snabbladdning på min C-klass hybrid. Och 10 mils räckvidd. Laddar gratis ett par gånger i veckan på kontoret som ligger några mil bort, eller på lokala matvarubutikens parkering. Bensinen är bra när man gör längre resor men har hittills inte tankat en enda liter bensin privat.

Ja C-klass laddar bra men det är endast i jämförelse med andra hybrider och jag köper inte att man kallar det "snabbladdning"
Tyckte mig se du kan ladda runt 20-30min men på samma tid har jag laddat min Tesla med 35mil så det är skillnad på vad man menar med "snabbladdning"
Den har inte förkonditionering av batteriet heller så en iskall januari så är det brutalt långsam laddning.

10mil kommer du endast om du släpper bilen fritt fall.
Sett något test där dom lyckats nå 9mil...På vintern kan du nog vara glad nå 7mil men det är fortfarande väldigt bra jämfört med andra hybrider.
Skulle jag välja hybrid är Mercedes i topp!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in