• 4
  • 5
2023-10-15, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det är tom. högre krav på t ex synundersökningar när man har t ex buss- eller lastbilskort. Problemet där är väl utländska chaufförer där det kanske inte är samma krav.
Ja, jag menade "som" för tung trafik. Missade ett ord.
Citera
2023-10-15, 10:31
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Lagrum 3 § 2 st

Då är det lite konstigt att åklagaren yrkat på 30 dagsböter. Det kan, som sagt, så klart vara jag som missat något, men din vän bör i alla fall påpeka det. Åklagare kan också slarva, olovlig körning ger ju oftast 30 dagsböter.

Utöver det han ska skicka in om diabetes o.s.v. bör han även skriva någonting stil med: ”Om tingsrätten anser mig skyldig till brottet ska böterna endast uppgå till penningböter, 1500 kronor. Detta i enlighet med åklagarmyndighetens rättsliga vägledning RäV 2021:21 som anger att åsidosättande av föreskrifter enligt Tbl 3 § 2 st. inte ska leda till dagsböter”.
Senast redigerad av vergissmeinnicht 2023-10-15 kl. 10:34.
Citera
2023-10-15, 13:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad tror du körkortet ska visa? Precis, det är körkortstillståndet som är det som kan dras in. Körkortet är enbart en plastlapp.
Det där har du missförstått, Methos. Körkortstillståndet är bara det man ansöker om innan man får körkort. Se hur lagen definierar det:
"3. körkortstillstånd, varmed avses ett beslut om att sökanden uppfyller medicinska och personliga krav för att körkort eller traktorkort ska få utfärdas
4. körkortshavare, varmed avses den som har körkortstillstånd eller körkort
" (fetstil tillagd)
(Körkortslagen 1:1 1 st p 3-4)

Det är körkortet som dras in efter att man fått körkort. Det är inte "enbart en plastlapp."
Citera
2023-11-17, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Då är det lite konstigt att åklagaren yrkat på 30 dagsböter. Det kan, som sagt, så klart vara jag som missat något, men din vän bör i alla fall påpeka det. Åklagare kan också slarva, olovlig körning ger ju oftast 30 dagsböter.

Utöver det han ska skicka in om diabetes o.s.v. bör han även skriva någonting stil med: ”Om tingsrätten anser mig skyldig till brottet ska böterna endast uppgå till penningböter, 1500 kronor. Detta i enlighet med åklagarmyndighetens rättsliga vägledning RäV 2021:21 som anger att åsidosättande av föreskrifter enligt Tbl 3 § 2 st. inte ska leda till dagsböter”.

Vi har i princip kopierat det du skrev ovan och nu har vi fått domen och den har nu ändrats till 1500 kr + 1000 kronor till brottsofferfonden.
Min kamrat är oändligt glad över den hjälp du bistått med, eftersom vi inte är så bevandrade i lagrum !
Än en gång tack för hjälpen !!
Citera
2023-11-17, 19:06
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Vi har i princip kopierat det du skrev ovan och nu har vi fått domen och den har nu ändrats till 1500 kr + 1000 kronor till brottsofferfonden.
Min kamrat är oändligt glad över den hjälp du bistått med, eftersom vi inte är så bevandrade i lagrum !
Än en gång tack för hjälpen !!

Inga problem, glad att kunna hjälpa till.

Men hoppas din kamrat har brillorna/linserna på i fortsättningen
Citera
2023-11-17, 19:14
Bannlyst
Med reservation för jag bara läste TS
Jag förnyade körkortet nyligen och behövde inte göra syntest. Hade en fortkörning som gjorde indraget för 5_7 år sen då behövdes syntest, klarar tavlan då men skulle inte göra det idag men undrar finns det öns kvar som krav.

Edit. Skulle aldrig köra utan glasögon ser inte varken skyltar eller GPS. 😊
Senast redigerad av Cicadina 2023-11-17 kl. 19:21.
Citera
2023-11-18, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Nej det stämmer och det är märkligt. Borde givetvis vara krav liknande för tung trafik vid förnyelse.
Jag måsta ha med mig ögon"receptet" när jag förnyade mitt CE-kort.
Dessutom gjordes ett enkelt syntest med lästavla(eller vad det nu heter).
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in