• 1
  • 2
2023-10-14, 08:40
Bannlyst
Har en kamrat som blev stoppad av polisen och man upptäckte då att han kört bil utan glasögon som det står på körkortet. Vad kan straffet bli ?
Citera
2023-10-14, 09:05
Medlem
Det där har du hittat på.
Citera
2023-10-14, 09:11
Medlem
S.O.Stolps avatar
Olovlig körning. 1500 i böter. Case closed.

(FB) "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning.
Citera
2023-10-14, 09:17
Medlem
kordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Har en kamrat som blev stoppad av polisen och man upptäckte då att han kört bil utan glasögon som det står på körkortet. Vad kan straffet bli ?

Din kamrat borde peka på ögonen och sagt linser
Citera
2023-10-14, 09:28
Får mig att tänka på när min far på 80-talet inte hade någon isskrapa i bilen så han lyckades med möda göra en glugg i vindrutan. Om jag inte minns fel så blev han stoppad men poliserna bara garvade åt det och släppte honom med uppmaningen att ha isskrapan med sig i fortsättningen.
Citera
2023-10-14, 09:46
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Får mig att tänka på när min far på 80-talet inte hade någon isskrapa i bilen så han lyckades med möda göra en glugg i vindrutan. Om jag inte minns fel så blev han stoppad men poliserna bara garvade åt det och släppte honom med uppmaningen att ha isskrapan med sig i fortsättningen.

Det är på den nivån detta också borde klassas.
Citera
2023-10-14, 09:47
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korden
Din kamrat borde peka på ögonen och sagt linser
Det är lätt att kolla, då böjer dom sig fram och lyser med lampan från sidan och ser direkt att man har linser.

Semiontopic; Jag har åldersglasögon, dvs fått glasögon på äldre dar. Jag skulle definitivt inte köra säkert utan glasögon idag men ändå behöver det inte tas med när jag förnyar mitt körkort, åtminstone inte sist jag förnyade, frågade t o m och fick veta att det inte behövdes.
Citera
2023-10-14, 09:56
Bannlyst
[quote=Tobbex73|86059358]Det där har du hittat på.[/Nix. Han blev stoppad av en anonym polisbil för att han kört för fort. Min kompis hävdade då att han körde för fort vid omkörningen pga att polisbilen blinkat på honom. Dom stannade honom och ville se körkortet. På körkortet står att han skall ha glasögon. Min kompis sa då att han har diabetes och att när blodsockret är högt ser han bättre utan glasögon. Då kollade dom att han inte hade linser. Då ville dom att han skulle bevisa att han har diabetes och det gjorde han genom att logga in på 1177. Nu har han fått papper från tingsrätten att han skall beskriva sin syn på detta inom 8 dagar annars blir det dagsböter som slutar på 15 500 kr. Till saken hör att han är mörkhyad 60 åring.

Det hela mycket märkligt och man förstår inte varför man överhuvudtaget tar upp detta. Dessutom har man inte anmält honom för fortkörningen. Jag skall hjälpa honom formula svarsbrevet i eftermiddag.
Citera
2023-10-14, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är lätt att kolla, då böjer dom sig fram och lyser med lampan från sidan och ser direkt att man har linser.

Semiontopic; Jag har åldersglasögon, dvs fått glasögon på äldre dar. Jag skulle definitivt inte köra säkert utan glasögon idag men ändå behöver det inte tas med när jag förnyar mitt körkort, åtminstone inte sist jag förnyade, frågade t o m och fick veta att det inte behövdes.

De missuppfattar nog din synedsättning då. När man blir äldre ser man inte på nära håll, man måste ha glasögon för att läsa på t ex mobilen och tidningar.
Fast på långt hålll har man perfekt syn.
Citera
2023-10-14, 10:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliaKickers46
Det är på den nivån detta också borde klassas.

Är du dum eller? Att köra bil när man inte kan se ordentligt är livsfarligt för omgivning och en själv. Fattar du inte det? Borde bli av med körkortet.
Citera
2023-10-14, 11:19
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Det hela mycket märkligt och man förstår inte varför man överhuvudtaget tar upp detta.

Du förstår verkligen inte varför de tar upp det? Givetvis är det trafikfarligt att köra bil utan glasögon om man borde ha det. Jag är glad att de tog din vän.

Om din vän har rätt så har han väl inga som helst problem att få ett läkarintyg utskrivet och kan på så vis undkomma böter. Så vitt polisen vet så kan din vän sitta och dra en rövare på plats för att försöka slippa böter.
Citera
2023-10-14, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliaKickers46
Du lägger för stor vikt vid detta, ta det lugnt för fan.
Testa att få simulerat hur bra man ser med säg -3 på båda ögonen samt brytningsfel.
Snackar vi dålig syn så är det ungefär som om personen åker omkring med flera promille alkohol i kroppen.

Spelar ingen roll man har sinnesnärvaro och är nykter om man ändå inte ser saker
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in