2024-01-13, 17:45
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Right-humanist
Va? Har trafikpolisen plötsligt blivit en ledig sådan nu?
Det irakiska inrikesministeriet höjde ju honom till skyarna nästa dag för att han var en sådan hjälte som fixade detta TROTS att han stod där mitt i alltihop och dirigerade trafiken sekunden innan.

(Den där trafikpolisen är en typisk sak det skulle behöva göras fact checking på. Fanns han överhuvudtaget?)

Detta är vad jag hittar om honom;

https://www.ina.iq/200852--.html

(Översatte med mobilen).
Citera
2024-01-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Att dörren öppnades är en trådsanning! Vad det står i filmen är "öppna inte vänster dörr" typ vilket betyder att det är ett hinder nära censorn där, min bil har samma meddelande. Antagligen en bil som stod nära i kön bara. Man ser tydligt att föraren är den som filmar och det verkar vara den personen som greps samtidigt som skytten också.

Det där var ju jätteintressant!
Jag har inte kollat vad som faktiskt stod utan förlitade mig helt på dom som ”såg det”. Tack!

Vilken är din teori om varför det är föraren som är gripen?
Hur upptäckte de honom?
Och om bara en i bilen, är det 25-åringen då?
Vad/var tänker du att den tredje gör/är?

OM du har tankar alltså.
Citera
2024-01-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powlice
Ja allt är genomtänkt förutom att han nu kommer sitta i Irakisk fängelse och få sin vita röv våldtagen dag in och dag ut. Han kommer önska sig dödstraff. Man måste vara riktigt dum och ta på sig ett sånt här uppdrag.
Det finns "vita" irakier. Asså ni svenskar och erat wannabe USA beteende. Jag garanterar att det sista dom tänker på är hans hudfärg. Sen är albaner muslimer och de är inte något främmande i Irak som ifall killen var svensk eller vanlig europeisk kille. Ingen våldtas i Irakisk fängelse, det är inte USA eller västvärlden där
Citera
2024-01-13, 18:03
Medlem
Citat:
Va? Har trafikpolisen plötsligt blivit en ledig sådan nu?
Det irakiska inrikesministeriet höjde ju honom till skyarna nästa dag för att han var en sådan hjälte som fixade detta TROTS att han stod där mitt i alltihop och dirigerade trafiken sekunden innan.

(Den där trafikpolisen är en typisk sak det skulle behöva göras fact checking på. Fanns han överhuvudtaget?)

Han stod inte där mitt i allt utan han va faktiskt ledig vid tillfället och var helt civilklädd. Det gör honom till en hjälte på riktigt och någon som bör höjas till skyarna. Han ingrep trots allt mot en beväpnad skytt.

Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Ja här hemma i Sverige hade folk fortsatt förbi, med huvudet ner och scrollandes på mobilen troligtvis.

Imponerande över att dom runtomkring inte bara direkt reagerade utan att dom dessutom tog honom och såg till att han stannade på plats.
Det som dock gör mig förvånad är däremot hur förvånade befolkningen i Irak verkar vara över händelsen?
Vet dom inte hur det ser ut i dagens Sverige, hur MENA beter sig här?

Dom verkar tro att det är svenskar som utfört detta, och förvånas också över att dom ”inte ens pratar arabiska”.

Tror att folk på flashback skulle bli förvånade överhuvudtaget hur fredliga araber i mellanöstern är egentligen. Att döda varandra för knark och kriminalitet är inget man sysslar med där nere.
Citera
2024-01-13, 18:13
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:

(Översatte med mobilen).
Jag har trott att det är trafikpolisen en bit in i detta klipp, börjar runt 00.45, där man ser moppen ligga ner och någon håller fast ner MGM, och han är omringad.
Ev behöver jag nya glasögon 👓?

https://m.youtube.com/watch?v=r56_9mAqSYo
Citera
2024-01-13, 18:17
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Jag har inte kollat vad som faktiskt stod utan förlitade mig helt på dom som ”såg det”. Tack!

Hur upptäckte de honom?

OM du har tankar alltså.

Absolut intressant. Stämmer att det står "Do not open right door", har bara antagit att det är för att den är öppen. Men nu när jag tittar på videon med nya ögon så kör bilen hela tiden. Hastighetsmätaren är aldrig nere på 0 (förutom precis i början av filmen, men det är ju ca 10 sek innan vi trott att någon öppnar dörren), utan är som lägst 4 km/h. Absolut att man kan öppna dörren i den hastigheten, men man brukar väl stanna till en kortis om man ska släppa av någon.

Men jag tror fortfarande att någon sitter på passagerarsidan, för den som filmar med de manikyrerade vackra pianofingrarna är väldigt duktig på att inte filma passagerarsidan, trots att skytten kommer från det hållet.
Citera
2024-01-13, 18:36
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:

Hur upptäckte de honom?

OM du har tankar alltså.
Jag tror folk runt hade varit mer uppmärksamma än de trodde de skulle vara, trafiken stoppades omedelbart och det fanns ingenstans att ta vägen. med två svenska identitetshandlingar i samma område var väl inte kopplingen inte så långt dragen egentligen. Men det är mina spekulationer, inget annat.
Citera
2024-01-13, 18:39
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ja här hemma i Sverige hade folk fortsatt förbi, med huvudet ner och scrollandes på mobilen troligtvis.

Imponerande över att dom runtomkring inte bara direkt reagerade utan att dom dessutom tog honom och såg till att han stannade på plats.
Det som dock gör mig förvånad är däremot hur förvånade befolkningen i Irak verkar vara över händelsen?
Vet dom inte hur det ser ut i dagens Sverige, hur MENA beter sig här?

Dom verkar tro att det är svenskar som utfört detta, och förvånas också över att dom ”inte ens pratar arabiska”.
Det är du som läser in förvåning i vad som är ett konstaterande i en frågeställning rörande eventuella kumpaner.
Citera
2024-01-13, 18:42
Medlem
Citat:

(Översatte med mobilen).

Tack!
Spännande det här. 😅

I DN var rubriken:

Irakisk trafikpolis hyllas
- grep misstänkt svensk på motorcykel

Och i artikeln står:
Citat:
”Svenske mördaren” eller ”delivery boy” som han kallas i Irakiska medier fastnade i den intensiva trafiken i Bagdads västra stadsdel al-Amiria. En irakisk trafikpolis passade då på att hoppa upp på svenskens motorcykel i farten, och grep mannen.
Polismannen hyllades på tisdagen av det irakiska inrikesministeriet.
”Hjälten, medan han kontrollerade trafiken, hoppade på brottslingen på motorcykeln och tog pistolen som han använde i mordet”, säger ministeriet i ett uttalande enligt den statliga irakiska nyhetsbyrån INA.
Citera
2024-01-13, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltaFerrari
Han stod inte där mitt i allt utan han va faktiskt ledig vid tillfället och var helt civilklädd. Det gör honom till en hjälte på riktigt och någon som bör höjas till skyarna. Han ingrep trots allt .

Sorry, borde fått med dig också i citatet.
Skrev i alla fall nyss om hur DN hade översatt, vilket var min källa.
Om du läser arabiska och säger att det är så det står, så både litar jag på dig och håller med! 👍🏻
Citera
2024-01-13, 19:06
Är det klarlagt vem som är JB?
Citera
2024-01-13, 19:09
Medlem
Citat:
Sorry, borde fått med dig också i citatet.
Skrev i alla fall nyss om hur DN hade översatt, vilket var min källa.
Om du läser arabiska och säger att det är så det står, så både litar jag på dig och håller med! 👍🏻

Ingen fara! Det två första ingriparna va helt civilt klädda människor, detta säger en person som intervjuas av TV i anknytning till platsen kort efter dådet. En av dessa va också en ledig trafikpolis. Därefter ingriper självklart trafikpolisen som redan står på plats och dirigerar trafik. Att han fått ta åt sig mer ära än de andra ingriparna är en självklarhet för att han har uniform på sig och representerar staten i detta fallet.

EDIT: Hade vi i Sverige haft ett större "mod" bland civilbefolkningen så hade inte kriminella haft någon makt. Mord på öppen gata sker hela tiden i Sverige. Vittnen vågar inte ens berätta vad dom sett, hur ska dom då ens våga ingripa? Krutlukten från skottlossningen hade inte ens hunnit lägga sig när skytten blev övermannad av obeväpnade civila personer.
Senast redigerad av SaltaFerrari 2024-01-13 kl. 19:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in