Citat:
Haha…jag är med dig om kidsen med superdupersimultankapacitet. (Ja, i alla fall så länge det handlar om att fixa att filma med/prata i mobilen samtidigt som man gör annat..
)
Så som du beskriver scenariot är ungefär vad jag tänkt mig. Men det var just det där med kryddningen. En trafikpolis som gör detta samtidigt som han dirigerar trafiken liksom.. Men det kanske också är simultankspacitet…
Men vad bra att just du dök upp. I filmen som @AM88 lagt upp om tillfångatagandet ser det ut som att ”Foodora-moppen” rullar samtidigt som de sista skotten går av. Jag har hela tiden innan tänkt att den stod parkerad och väntade på att skytten dka komma tillbaka.
Vad tänker du om detta?
)Så som du beskriver scenariot är ungefär vad jag tänkt mig. Men det var just det där med kryddningen. En trafikpolis som gör detta samtidigt som han dirigerar trafiken liksom.. Men det kanske också är simultankspacitet…
Men vad bra att just du dök upp. I filmen som @AM88 lagt upp om tillfångatagandet ser det ut som att ”Foodora-moppen” rullar samtidigt som de sista skotten går av. Jag har hela tiden innan tänkt att den stod parkerad och väntade på att skytten dka komma tillbaka.
Vad tänker du om detta?
Hmmm... jag antar du menar filmen från den irakiska bilen där man ser mopeden först och sedan GM? Tror det bara är lite av en optisk illusion, för jag ser ingen som sitter på mopeden.
Citat:
Väldigt bra frågor. Kunde inte somna för jag tänkte så mkt på det här. Det är nåt som gnager.
Här är min hypotes om hur det kan ha gått till:
Om vi utgår från att de tre gripna personerna landade dagen innan i Irak, så har de knappast hunnit planera något alls. Och vad vi vet så är de lite impulsiva och känns otroligt att de skulle planerat minutiöst från Sverige, med A/B och C-planer, olika flyktvägar etc, i sann SEAL-anda.
De har gissningsvis fått B adress, åkt dit och väntat utanför hans bostad. Tror inte de hunnit införskaffa en GPS-puck i Irak å satt den på bilen, då hade de kunnat vänta till ett bättre tillfälle än i en 4-filig bilkö i ett land de förmodligen aldrig varit i och inte kan något om gator, trafik etc.
Två personer sitter i bilen och den tredje (skytten) åker på bud-mopeden bredvid/i närheten. De i bilen och skytten på mopeden har kontakt på något sätt, antingen mobil med headset, komradio och/eller visuellt. De ser att det blir lång kö, mopeden slingrar sig förbi kön och stannar kanske 100 meter längre fram och parkerar intill vägen. (Men här är något jag inte riktigt får ihop, för mopeden ser ut att stå åt fel håll, alltså i motsatt körriktning, vilket då innebär att skytten ska ha gjort en u-sväng/sladd innan han parkerar moppen)
När högerdörren i förföljarbilen öppnas tar det ca 11-13 sek tills första skottet. Om skytten hoppat ut ur bilen så är det en lite märklig omväg han tar tycker jag, då man ser vid ca 32s in i videon att han tydligt kommer i riktning från höger. Hade han hoppat ur bilen hade han sprungit rakt fram bredvid den blåa Hyundaien, medan nu ser han ut att komma längre ut ifrån. Det kanske är att han vill vara skymd från Benzema i bilen och tar en riktig omväg, men de har bråttom och är adrenalinstinna å då känns rakaste vägen som det mest troliga.
Alltså lutar min teori åt att när högerdörren öppnas så är det är en till person som sitter på passagerarsätet som kliver ut och vinkar/kommunicerar med skytten och pekar ut vart Benzemas bil är och att han ska göra det nu. Skytten har redan parkerat moppen och klivit av. Det tar ca 12-14 s från sista skottet tills skytten är tillbaka vid flyktmopeden, vilket stämmer med den tid det tar från att höger dörren öppnas o första skottet "syns".
Jag tar det för osannolikt att mopeden skulle vara utställd innan. Mopeden står parkerad i fel körriktning och lite i vägen så bilar för väja för den. Utan att veta något om Bagdad men känns som att en ensam moped som står parkerad så inte skulle få stå kvar särskilt länge, och lite streetsmarta är de väl. Eller inte.
Skytten fipplar på mobilen å Iraks snabbaste trafikpolis är i närheten och fattar misstanke. Kanske så var trafikpolisen till fots, hörde skotten å såg honom komma springandes med en pistol. Dock väldigt djärvt av polisen att ingripa isf.
De två som senare blir gripna (här har jag ingen teori om hur) är de två som sitter i bilen bakom B.
Nu fick ni en novell som nattlektyr ni som är vakna
Vad tror ni? Kom gärna med kommentarer eller om ni hittar fel/ologik i mitt resonemang
Senast redigerad av Lassly 2024-01-11 kl. 02:15. Anledning: glömde ordet inte
Senast redigerad av Lassly 2024-01-11 kl. 02:15. Anledning: glömde ordet inte
) utan att utgången av hans val i livet sprids riktigt generöst bland alla som funderar på att göra en liknande karriär...