• 1
  • 2
2023-10-13, 17:50
Medlem
Domass avatar
Hej,

Låt oss säga att jag blir arvtagare till ett antal hyresrätter och som har inbringat stor vinst åt den förre ägaren.

Vad hade ni gjort för alla pengarna?

Jag kan nästan inte komma på en enda grej förutom att kanske resa mycket, utöka min garderob, köpa nån cool bil, hus, båt osv.

Men egentligen känner jag att det vore helt onödigt då mina värderingar ligger på helt andra saker.

Ska man skänka bort en del utav det?

Hjälpa behövande?

Vad hade ni gjort i ett sånt läge? Gör pengar oss verkligen så mycket lyckligare?
Citera
2023-10-13, 17:53
Spara till pensionen som kommer utebli. Undvika att bli hemlös om 25 år. Med tanke på inflationen skulle vartenda öre behöva sparas för att säkra framtiden. Om inflationen håller i sig kommer min hyra vara
34 000 i månaden om 25 år...

Den uppskattade pensionen enligt orangea kuvertet kommer vara 14 000 i månaden
Jag räknar kallt med 0kr i pension från staten.
Senast redigerad av Juristen08 2023-10-13 kl. 18:01.
Citera
2023-10-13, 17:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Bara sunt att inte pengar är din drivkraft. Jag lyssnade idag på P3 ID om Mark Zuckerberg. Han sov på en madrass i en simpel etta och hade ingen lust sälja sitt företag för en miljard dollar (när han erbjöds det) utan ville jobba vidare med det istället (vilket gjorde hans anställda så förbannade att många hoppade av då).
Citera
2023-10-13, 17:58
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Kanske skaffat en dyr flickvän.
Citera
2023-10-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Hej,

Låt oss säga att jag blir arvtagare till ett antal hyresrätter och som har inbringat stor vinst åt den förre ägaren.

Jag kan nästan inte komma på en enda grej förutom att kanske resa mycket, utöka min garderob, köpa nån cool bil, hus, båt osv.

Men egentligen känner jag att det vore helt onödigt då mina värderingar ligger på helt andra saker.

Hjälpa behövande?

Vad hade ni gjort i ett sånt läge? Gör pengar oss verkligen så mycket lyckligare?

Ja, du kan bo bättre, äta bättre, det underlättar vardagen. Bara idioter eller fattiga som inte tror pengar ger lycka.
Citera
2023-10-13, 18:05
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Hej,

Hjälpa behövande?

100000 efter skatt? Först hade jag sagt upp mig från jobbet, tagit ut 25000-30000 som lön, pensionssparat 50000 i månaden och rest och roat mig för resten av pengarna.
Citera
2023-10-13, 18:29
Medlem
Onanikrems avatar
Levt som jag gör nu för ca. 25 . 30k kanske sockrat lite till någon månad.. Investerat resten på börsen, storbolag, säkra kort ingen spekulation på småbolag.
Citera
2023-10-13, 18:38
Medlem
Citat:
Hej,

Hjälpa behövande?

Pratar vi om bruttolön eller netto?

100 papp i månaden ger dig ungefär 55-60 papp i månaden i handen beroende på var du bor, om du är med i kyrkan eller inte.

Det är en bra lön men inget som förändrar din värld.
Ni glömmer förväntan att du måste prestera en hel del mer än om du hade 40 000 i månaden.
Vara på kontoret först och sist hem.
Citera
2023-10-13, 18:41
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Ja, du kan bo bättre, äta bättre, det underlättar vardagen. Bara idioter eller fattiga som inte tror pengar ger lycka.

Det har du rätt i, pengar ger nog inte lycka förmodligen bara temporära lyckorus kanske om man får någon köpmani typ.

Det pengar kan göra dock är att köpa tid, och tid är upplevelser.

Sen kan man ju alltid hjälpa andra med, det är förmodligen det rätta valet. Att hjälpa människor som på riktigt är i nöd.

Och här sitter jag o tänker på klockor o diverse saker. Helt onödigt egentligen.
Citera
2023-10-13, 18:44
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Pratar vi om bruttolön eller netto?

100 papp i månaden ger dig ungefär 55-60 papp i månaden i handen beroende på var du bor, om du är med i kyrkan eller inte.

Det är en bra lön men inget som förändrar din värld.
Ni glömmer förväntan att du måste prestera en hel del mer än om du hade 40 000 i månaden.
Vara på kontoret först och sist hem.

Lönen är passiv i detta scenariot, där du själv är hyresvärd. Och även det jobbet kan du outsourca för en liten summa varje månad.

Planen är att bo i Polen där tack gode gud skatten är mindre. Dock inte den minsta i världen men du fattar nog. Marginalskatten där är som våran grundskatt här i Sverige, övriga inkomst skatten ligger på 17 %.
Citera
2023-10-13, 18:55
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Som anställd tjänar jag 1.6 miljoner om året och netto får jag ungefär 90.000 SEK.

Vad är annorlunda? Jag bor större och jag kollar aldrig hur mycket pengar jag har på kortet.
Jag är fortfarande samma fantasilösa person och jag dricker gärna öl och äter ute varje dag. Det är vad mina pengar går till.

Jag kan också resa om det faller mig på, men mer spontant. Mina vänner som är mer "normala" inkomsttagare sparar ju under x år för att åka någonstans - jag följer med på måfå på min lön utan att behöva bry mig om vad det kostar. Det kommer nya pengar ändå i slutet av månaden.

Har glömt lite vad det innebär att behöva vända på varenda krona, men jag lever ju inte heller något miljonärsliv bara för jag har den lönen jag har. Det är mer att jag kan leva vardagligt svenssonliv men inte behöva oroa mig för pengar... alls.

Nej, det är väl där det landar mindre oro, man tänker inte ens i banorna att behöva spara särskilt mycket till något. Låter som ett gött liv, vad är det du jobbar som då?
Citera
2023-10-13, 18:57
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
100000 efter skatt? Först hade jag sagt upp mig från jobbet, tagit ut 25000-30000 som lön, pensionssparat 50000 i månaden och rest och roat mig för resten av pengarna.

107 000 efter skatt i den kalkylen jag gjort själv. Det låter ju smart/gött det du vill lägga pengarna på.

Några pengar till välgörenhet då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in