Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-13, 13:35
  #13
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Mje, jag tänkte mig mer att jämförelsen var lite i huruvida hantverkaren får använda borrmaskin eller en sådan där handvevad historia.
Är ju van från python och C# att det finns libraries för i princip allt, men det är högst oklart för mig på den här fronten.

Å andra sidan har jag läst att Delphi är väldigt trevligt till att göra windows-GUI, även om det verkar vara exakt som winforms på det jag sett hittills.
Inte för att det gått bra för mig dock. Hittar inte BoxListItems eller vad det kunde heta.
Vilket språk som används är inte så viktigt, man vänjer sig. Även om du måste skriva egna bibliotek så får du betalt för det också. Andra faktorer som hur ren koden är, processer, integration, testning osv. är mycket viktigare för ett trevligt arbete.
Citera
2023-10-13, 15:43
  #14
Medlem
Pascal är ett trevligt språk som egentligen är lättare att lära än C. I stort sett är det samma som C förutom att mer direkt lättfattlig syntax, include behövs inte och det finns både procedurer och funktioner.

Blir man bra på Pascal kan man direkt programmera i C om man lär sig lite ny syntax etc.
Citera
2023-10-13, 18:01
  #15
Medlem
Pecka-s avatar
Pascal är väl mer eller mindre ett dött språk idag?
Citera
2023-10-13, 18:03
  #16
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Är ju van från python och C#
Det är samma person som ligger bakom både C# och Delphi (Anders Hejlsberg), det kan ju vara kul för dig att se var det började.

Vad gäller tillgängliga lib så borde det mesta finnas redan i installationen för sådant som man brukar använda Delphi till.

Om du tröttnar på Delphi kan du ju jobba för att få driva någon sorts "moderniseringsprojekt". Den möjligheten får du ju inte om du tackar nej...
Citera
2023-10-13, 18:10
  #17
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Det är samma person som ligger bakom både C# och Delphi (Anders Hejlsberg), det kan ju vara kul för dig att se var det började.

Vad gäller tillgängliga lib så borde det mesta finnas redan i installationen för sådant som man brukar använda Delphi till.

Om du tröttnar på Delphi kan du ju jobba för att få driva någon sorts "moderniseringsprojekt". Den möjligheten får du ju inte om du tackar nej...
Ja asså nej tackar jag definitivt inte, oavsett allt så skulle det vara guldläge för mig karriärsmässigt.

Men det påverkar lite hur nervös jag är inför det.
Citera
2023-10-19, 00:52
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Har kortfattat varit på intervju på ett företag som uteslutande verkar köra på Pascal/Delphi (har inte riktigt fattat om Delphi är IDE:n eller vad språket heter numera) och är nästan lite smått osäker på det hela.
Va, finns det sådana företag fortfarande? K-märk omedelbart stället! Använder de Delphi för intern drift eller säljer de en produkt som är utvecklad i det?

Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Målar jag in mig i ett hörn totalt av att jobba med det här, eller vägs det upp av att det åtminstone är ett halvrelevant första jobb inom IT alls?
Har du något C#- eller Python-jobb på lut? Om inte, så är det väl bara att hoppa på det här. Det finns ett antal trådar här om hur svårt det är att få sitt första utvecklar-jobb, så ta chansen om du har den. Evt framtida chanser att jobba med andra språk blir ju ändå bättre om du jobbar med ett udda språk än om du inte jobbar med programmering alls.
Citera
2023-10-19, 01:00
  #19
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotronix
Va, finns det sådana företag fortfarande? K-märk omedelbart stället! Använder de Delphi för intern drift eller säljer de en produkt som är utvecklad i det?

Har du något C#- eller Python-jobb på lut? Om inte, så är det väl bara att hoppa på det här. Det finns ett antal trådar här om hur svårt det är att få sitt första utvecklar-jobb, så ta chansen om du har den. Evt framtida chanser att jobba med andra språk blir ju ändå bättre om du jobbar med ett udda språk än om du inte jobbar med programmering alls.
Jo de säljer en produkt gjord i det, och ser man till deras ekonomi går det rätt bra för dem. Gör nettovinst på några hundratusen per anställd om jag räknat rätt, och har ökat markant i vinst senaste åren.
Några stora kunder har de också, t.ex. ett av Norges 10 största företag.

Det verkar lovande då vi haft ytterligare kommunikation efter intervjun, så jag hoppas det verkligen blir av detta.
Men återigen, högst nervös för det nya språket. Men jag antar att jag inte blir slängd på att modifiera systemkritiska punkter som allra första uppgift.
__________________
Senast redigerad av Kottkompott 2023-10-19 kl. 01:52.
Citera
2023-10-19, 07:14
  #20
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Men återigen, högst nervös för det nya språket. Men jag antar att jag inte blir slängd på att modifiera systemkritiska punkter som allra första uppgift.

Såvida du inte ljugit för arbetsgivaren och sagt att du är en stjärna på språket ser jag inga problem. Självklart ger man personer som är nya till ett språk tid att komma in i det, och försöker ge dem enklare uppgifter till att börja med. Jag misstänker att en firma som är helt baserad i Delphi är fullt medvetna om att de inte kan välja och vraka. De flesta med relevant erfarenhet är 50+-are som kan vara svåra att rekrytera.
Citera
2023-10-19, 11:13
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Jo de säljer en produkt gjord i det, och ser man till deras ekonomi går det rätt bra för dem. Gör nettovinst på några hundratusen per anställd om jag räknat rätt, och har ökat markant i vinst senaste åren.
Några stora kunder har de också, t.ex. ett av Norges 10 största företag.
Det är en smaksak, men många inkl mig tycker att produktföretag är trevligare än konsultföretag. Man vet att om man gör det där lilla extra så kommer det en själv tillgodo i framtiden (så länge man jobbar kvar) eftersom man får en kontinuitet som konsulten som hoppar runt mellan externa uppdrag aldrig får.

Det kan ju t o m vara så att den aspekten väger tyngre än de ev nackdelarna med ett udda språk.

Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Det verkar lovande då vi haft ytterligare kommunikation efter intervjun, så jag hoppas det verkligen blir av detta.
Men återigen, högst nervös för det nya språket. Men jag antar att jag inte blir slängd på att modifiera systemkritiska punkter som allra första uppgift.
Troligen inget att vara nervös inför. De måste vara medvetna om att de är i minoritet när det gäller språkval, så de borde räkna med en viss omställningstid för alla utvecklare de anställer. Och eftersom det är ett produktföretag borde de också räkna med det går åt tid att lära sig hur produkten är uppbyggd.

Har du lärt dig C# och Python så kommer du att ha noll problem att lära dig Delphi.
Citera
2023-10-19, 11:45
  #22
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Pascal var nybörjarspråket för många på 90-talet( t ex på pålacksbacken.. )
Citera
2023-10-19, 14:19
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Har kortfattat varit på intervju på ett företag som uteslutande verkar köra på Pascal/Delphi (har inte riktigt fattat om Delphi är IDE:n eller vad språket heter numera) och är nästan lite smått osäker på det hela.

Å ena sidan skulle det vara kul att åtminstone börja i industrin rent formellt, äntligen.
Lönen skulle bli högre, och mina arbetsdagar skulle förmodligen bestå av lite mer engagemang än nuvarande yrket. Plus att jag skulle ha svenska kollegor att prata med, eller ja, kollegor jag träffar alls mer än någon kort timme på morgonen.

Å andra sidan är jag lite orolig för språket i sig.
Målar jag in mig i ett hörn totalt av att jobba med det här, eller vägs det upp av att det åtminstone är ett halvrelevant första jobb inom IT alls?

Nej - det funkar säkert.

Enda problemet är att det är en så nischat språk/miljö att det inte finns så mycket att välja på om du vill byta jobb sen.

Jämfört med ingen erfarenhet är ju dock detta mycket bättre.
Citera
2023-12-18, 22:10
  #24
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Har kortfattat varit på intervju på ett företag som uteslutande verkar köra på Pascal/Delphi (har inte riktigt fattat om Delphi är IDE:n eller vad språket heter numera) och är nästan lite smått osäker på det hela.

Å ena sidan skulle det vara kul att åtminstone börja i industrin rent formellt, äntligen.
Lönen skulle bli högre, och mina arbetsdagar skulle förmodligen bestå av lite mer engagemang än nuvarande yrket. Plus att jag skulle ha svenska kollegor att prata med, eller ja, kollegor jag träffar alls mer än någon kort timme på morgonen.

Å andra sidan är jag lite orolig för språket i sig.
Målar jag in mig i ett hörn totalt av att jobba med det här, eller vägs det upp av att det åtminstone är ett halvrelevant första jobb inom IT alls?

Sen på bollen här men nej, Pascal är inte okej iaf inte om du är ung och ska ta dig in i branchen.
Du kommer att vara lika eftertraktad på arbetsmarknaden som en självdödfisk med stora bölder sedan.
Är du däremot i slutet på din karriär, inte ser något behov av att utveckla dig själv mer, lönen och villkoren är de rätta så kan kanske vara en bra nedtrappning för en skön tillvara som pensionär. Handlar det om något program/system som har tillräckligt lång livslängd kvar så kommer du snart att vara oersättlig då det lär vara hopplöst att rekrytera delphi/pascalprogrammerare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback