Citat:
Ursprungligen postat av
drinksareonme
När man måste kolla upp vem gubben är på imdb och ser att han enbart gjort b-filmer finns det inte mycket att diskutera.
Edit: Varför gör du en tråd om just honom?
Man kan förvisso ha synpunkter på den rejält klena trådstarten som tyvärr ger trollvibbar(vilket Geomeister inte är ett), men om du inte vet vem
George C. Scott är så undrar jag var du gör i Film-forumet annat än avslöjar din sorgliga okunskap? Din haltande förmåga att avgöra om en film är ett mästerverk eller en B-film är beklaglig den också. Scott's katalog från 1961-1981 är idel fina pärlor blandat med mästerverk. Det var först med den mindre lyckade
Stephen King-filmatiseringen
Firestarter (1984) som det blev en varaktig svacka, men inte pga hans insatser.
Scott hade innan dess bl a ena huvudrollen i vad som oftast anses vara historiens bästa komedi,
Dr. Strangelove (1964) och beroende på vilket humör man är på för dagen så är det han som är filmens klart största behållning. Han har sen den Oscarsbelönade huvudrollen i vad som anses vara en av historiens bästa krigsfilmer,
Patton (1970).
Han har även huvudrollen som Ebenezer Scrooge i en av historiens bästa julfilmer, TV-versionen utav
A Christmas Carol (1984) som är en av dom två klart bästa filmatiseringarna utan den storyn ihop med
The Muppet Christmas Carol (1992), där jag ändå håller Scott's variant på Scrooge före
Michael Caine's, som har stor hjälp av den kontrast hans roll får av att han spelar rollen helt Charles Dicken's-seriöst i ett
Muppiversum.
Överlag får Scott nog anses vara en av dom allra bästa amerikanska skådisarna från den eran han var verksam i, han fick flera stora roller och gjorde legendariska insatser hos en filmindustri som annars oftast gav alla liknande stora roller till mer bildsköna skådisar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hugo Pratt
Då jag såg om Strangelove förra året så var han nog den största behållningen. Han är även mycket bra i två av mina absoluta favoritskräckfilmer: The Changeling och Exorcisten 3.
I Strangelove är Scott ofta den jag njuter mest av, Sellers briljerar som vanligt och gör det han gör bäst, men Scott's General är nåt annorlunda mot vad han brukat göra(vilket även kan sägas om
Slim Pickens i den filmen). Jag älskar hans tuggummituggande och den oavsiktliga vurpan han gör, som Kubrick tog med i filmen.
Jag såg faktiskt
Exorcist III (1990) bara häromdagen och den var klart över förväntan, synd att han inte fick mer vettiga roller på 90-talet, även om han inte kunde leverera replikerna lika vettvilligt kvickt som på 60/70-talet så hade han fortfarande stor pondus och tyngd när han fick vettigt material att arbeta med.
För dom unga oerfarna historielösa förmågor på forumet som vill se lite George C. Scott i bra filmer så finns tre lättillgängligt på dom vanligaste streamingtjänsterna.
Krigsfilmen
Patton (1970) finns hos DisneyPlus:
https://www.disneyplus.com/en-gb/mov...n/4B9uIMYLC5pk
Mark Twain-filmatiseringen
The Prince and the pauper/Crossed Swords (1977) och
Exorcist III (1990) finns hos Netflix, den sistnämnda bör ses efter originalet, som den utgör en fortsättning på för en av karaktärerna, filmen tar inte hänsyn till Exorcist II. Den förstnämnda i sin tur är utöver Scott halvt nerlusad med stora namn i form av
Oliver Reed,
Raquel Welch,
Mark Lester,
Charlton Heston,
Ernest Borgnine och även
Sybil Danning på ett hörn.
www.netflix.com/title/70076320
www.netflix.com/title/485633
Sen just
Dr. Strangelove (1964) och
A Christmas Carol (1984) borde snart dyka upp hos SVT eller nån annan tjänst. Hans övriga filmer från 60/70-talet finns tyvärr sällan hos streamingtänsterna, men är väl värt att tanka eller få fatt i på något sätt för den som uppskattar hög kvalitet från dom sista årtiondena innan blockbuster-konceptet och senare hjärntvätten förstörde nästan allt.