2023-10-12, 07:36
Medlem
Det här måste vara något av det sjukaste jag läst: https://www.expressen.se/mama/barn-b...llbart-langre/

Tydligen har han fått någon diagnos som innebär att han är extremt känslig för smak och texturer. Det ända han enligt sin mamma klarar av att äta är Eldorados kycklingkorv och granatäppelkärnor.

Förskolan har försökt hjälpa till genom att särskilt inhandla kycklingkorv och granatäppelkärnor men det har inte fungerat då det är fel märke på korven.

Mamman har också skickat med matlåda som de får tillaga i skolköket då med rätt märke på korven. Detta har heller inte fungerar då korven stekts på fel sätt, eller att sonen måste få sitta avskilt och äta med en extra resurs vid bordet.

För mig låter allt detta helt sjukt. Att vara kräsen med mat borde in vara en diagnos, utan tecken på dålig uppfostran. I det här fallet är mamman orolig för att sonen inte kommer att äta på hela dagen om han inte får exakt den mat han vill, men även barn äter när de väl blir hungriga.

Vad tycker ni andra? Hur långt ska en förskola/skola egentligen behöva gå för att möta barn med extremt speciella önskemål om mat.

Gör mamman rätt som fortsätter ge sin son exakt den mat grabben vill ha?
Citera
2023-10-12, 07:50
Medlem
Med den dieten skulle man skita sönder sig totalt.
Citera
2023-10-12, 07:52
Medlem
fearreapers avatar
Snacka om att vara attentionwhore, Herregud, Man kan inte endast äta Korv & Kärnor varje dag till frukost, lunch, middag etc, Det är löjligt, slår vad om att hon vill ha mer pengar/stöd, Tror de äter annat också än korv, Herregud att allt ska anpassas så det passar de men när vi svenskar vill då blir det ett blankt NEJ! Det kan vi inte bla bla bla, Löjligt.
Citera
2023-10-12, 07:53
Medlem
Duerfs avatar
Sonen vinner ju varje dag. Varför skulle han då någonsin äta något annat?
Citera
2023-10-12, 07:56
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Sonen vinner ju varje dag. Varför skulle han då någonsin äta något annat?

Exakt, om man har ett djur där man måste byta foder och djuret inte äter så låter man den svälta, till slut så äter den även den nya maten.
Varför inte göra samma sak med ungen?
Citera
2023-10-12, 08:00
Medlem
SnutteFia03s avatar
Det där är inte helt ovanligt för barn som faller inom autismspektrat.

Finns det en diagnos bakom så kan det vara rimligt att låta barnet äta det som han klarar av att äta. Alternativet blir ofta i de här fallen att de inte äter alls istället. Men man ska såklart även öva barnet i att acceptera andra smaker och texturer vid sidan om. Ibland kan barnet då upptäcka att han faktiskt gillar även andra typer av mat.
Citera
2023-10-12, 08:08
Medlem
NyaHenriksss avatar
” Förskolan har försökt hjälpa till genom att särskilt inhandla kycklingkorv och granatäppelkärnor men det har inte fungerat då det är fel märke på korven.”

Jag ser inte detta som att hjälpa.
Ungen måste lära sig att äta annat.
Citera
2023-10-12, 08:21
Medlem
Puddleglums avatar
Selektiv ätstörning tror jag kommer visa sig vara som med de apatiska flyktingbarnen. Det servar mer föräldrarna och möjligen ett uppmärksamhetstörstande barn som inte får vad hen behöver av sina föräldrar av känslomässig natur. Det är alltid i dysfunktionella familjer detta händer. Rättshaverist-tendenser.
Det är en djupt mänsklig drivkraft att äta när man till slut inte blir ställd inför annan mat. Dessa barn har, förmodligen omedveten vill jag verkligen tillägga, blivit så beroende av att vara fokus för sina föräldrar i matsituationen att det är det enda som ger dem ett egenvärde.

Makalöst att förskolan har gjort så mycket och ändå är morsan inte nöjd. Så jävla höga förväntningar på samhället, medan andra barn går utan uppmärksamhet på förskolan för att dessa barn inte får vad de behöver hemma.
Citera
2023-10-12, 08:23
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Det här måste vara något av det sjukaste jag läst: https://www.expressen.se/mama/barn-b...llbart-langre/

Tydligen har han fått någon diagnos som innebär att han är extremt känslig för smak och texturer. Det ända han enligt sin mamma klarar av att äta är Eldorados kycklingkorv och granatäppelkärnor.

Förskolan har försökt hjälpa till genom att särskilt inhandla kycklingkorv och granatäppelkärnor men det har inte fungerat då det är fel märke på korven.

Mamman har också skickat med matlåda som de får tillaga i skolköket då med rätt märke på korven. Detta har heller inte fungerar då korven stekts på fel sätt, eller att sonen måste få sitta avskilt och äta med en extra resurs vid bordet.

För mig låter allt detta helt sjukt. Att vara kräsen med mat borde in vara en diagnos, utan tecken på dålig uppfostran. I det här fallet är mamman orolig för att sonen inte kommer att äta på hela dagen om han inte får exakt den mat han vill, men även barn äter när de väl blir hungriga.

Vad tycker ni andra? Hur långt ska en förskola/skola egentligen behöva gå för att möta barn med extremt speciella önskemål om mat.

Gör mamman rätt som fortsätter ge sin son exakt den mat grabben vill ha?

Här måste ju mamman vara pedagogisk,kanske lägga upp maten
på olika tallrikar osv.
Så sonen får prova sig fram.

Förstår inte hur en så liten grabb som
går på frsk kan känna smaken på
olika märken???

När jag jobbar,så jobbar jag som kock
på frsk,och,jag kräver läkarintyg,
har man inget intyg så vägrar jag
fixa den kosten föräldrar kräver att jag
ska fixa,här är jag stenhård.

Kommer ihåg från senaste jobbet att
en mamma kom vid lunchtid och skulle
ge sin dotter mat från Donken.
Vilket vi alla vägrade,men,hon sade att
dottern ej äter något annat.

Jag hade chilicorncarne med ris den
dagen och jag lade upp lite mat på tallriken chili för sig och ris för sig,
dottern smakade och ville ha mer.

Vaddå inget annat?!?

Här är det mammans pedagogiska fel,
det är jag helt övertygad om.
Citera
2023-10-12, 08:31
Medlem
Mamma Lana måste ha en väldigt flexibel och förstående arbetsgivare som tillåter att hon lämnar sitt jobb varje dag för att tillreda lunch till sin telning.
Citera
2023-10-12, 08:36
Bannlyst

Detta är ett typexempel på hur jävla fel det blir när barnen får bestämma, hunger är den bästa kryddan och svält ut ungen så ska du se att både det ena och det andra går ner!
Citera
2023-10-12, 08:40
Medlem
Sommarvikingens avatar
Fortfarande en mer näringsrik och nyttig frukost än vad det flesta barnen äter idag. Väldigt många barn äter frukostflingor/cereals med massa socker i och lättmjölk/sojamjölk på det. Hade han istället ätit en korv med 80% kötthalt så hade han varit mer hälsosam än de flesta barnen och det här hade istället varit en solskenshistoria, men det hade väl blivit för dyrt för hans morsa att köpa riktig korv.

Det är extremt sällsynt att höra talas om carnivore-barn eftersom de flesta föräldrarna tvingar i sina barn spannmål och grönsaker, för dom tror att det är nyttigt, så om föräldrarna inte tvingar i barnet grönsaker så väljer istället barnet det mest naturliga man kan äta, kött. Synd att korven inte har mer kötthalt och är fri från andra skitämnen för då hade han varit mer hälsosam än de flesta barnen. Sen vet jag inte om han äter annat skräp som godis och chips, troligtvis.

https://img.ifunny.co/images/d66e9e3...1f147b1_1.webp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in