• 4
  • 5
2023-10-12, 15:42
Medlem
När du anger ditt personnummer så försöker bankens system att hämta dina folkbokföringsuppgifter. I och med att du har skyddad identitet är det här jag misstänker att det stökar till det.

Det kan ju inte vara första gången de stöter på en kund med skyddad identitet så det torde ju gå att lösa med manuell hantering av ditt ärende.

Förtydliga för dem att du har skyddad identitet och förhoppningsvis har de väl någon lösning på det. Om de inte kan svara direkt, så får de väl återkomma när de hittat någon internt hur man löser detta.
Citera
2023-10-12, 16:39
Medlem
Krickerts avatar
Vad märkligt.

Jag fick jätte bra hjälp av ica-banken.

Jag hade inte haft ett bankkonto på drygt 10 år.
Kontaktade först storbankerna,en del ville inte alls ha att göra med mig medan andra sa att det var en ledtid på ca 6 månader för att öppna ett personkonto.

När jag ringde ica-banken så var det klappat och klart på en vecka.
Och då hade jag heller inget bank-id att identifiera mig.

Ica´s kundtjänst var dessutom den enda banken som var trevlig på telefon.
Citera
2023-10-12, 20:24
Medlem
Tjena! Dryg situation, men du har haft svaret framför dig hela tiden. Man kan säga att du missat skogen för alla träd.

Källa: jag har själv jobbat på bank i 7 år. Dock en annan bank, men de flesta fungerar snarlikt eftersom SPAR, BankID och liknande system delas av alla.

Du har skyddad identitet och handläggaren gav dig felaktig service. När han inte hittade svaret på din fråga (framgår av att du fick vänta 15 minuter) så drog han en lögn som han inte kunde backa ut ur.

Digital Onboarding av privatpersoner med skyddad identitet är JÄTTEKONSTIGT i svenska banker. Precis allt kan haka upp sig, utelämna information, blockeras av SKV eller komma tillbaka tomt, och då finns det inget kvar än för den stackars databasen/hemsidan att slänga en error. Vanligtvis är det OBLIGATORISKT att vara vag när det gäller felmeddelande som rör skyddad identitet för att ingen server eller Man-in-the-middle ska ha en endaste molekyls chans att fatta att den sökande parten har skyddad identitet.

Du ska kontakta kundservice och be om korrekt information för hur du ska gå tillväga för att få bli kund. Du kanske kan göra det i förbutiken på plats med blankett eller något? Tidigare förslag om att det borde gå via post låter rimliga, men då finns säkert en fysisk blankett också.
Citera
2023-10-25, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metasploit
Hej!

Jag ska försöka att belysa allting så objektivt som möjligt, jag skulle uppskatta all vägledning jag kan få, främst för att belysa problemet och inte låta banken stå över lagen. Det är bankens skyldighet att erbjuda en konsument grundläggande betaltjänster, förutsatt att det inte finns misstankar om penningtvätt, finansiering av terrorism och dylikt. Jag postar länkar som styrker mina påståenden längre ner. Mer kunniga personer får gärna flika in sin input och ge mig råd.

....
uppdatering? kan det vara annars att du försökte skapa kontot med VPN. banker numera blockerar VPN och ger konstiga errormeddelanden eftersom de inte är särskilt kompetenta, speciellt på ica
Citera
2023-10-31, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Vad märkligt.

Jag fick jätte bra hjälp av ica-banken.

Jag hade inte haft ett bankkonto på drygt 10 år.
Kontaktade först storbankerna,en del ville inte alls ha att göra med mig medan andra sa att det var en ledtid på ca 6 månader för att öppna ett personkonto.

När jag ringde ica-banken så var det klappat och klart på en vecka.
Och då hade jag heller inget bank-id att identifiera mig.

Ica´s kundtjänst var dessutom den enda banken som var trevlig på telefon.

Fick du dosa,kort m.m allt på bara en vecka ?

Jag har skickat in ansökan förra veckan. De sa det kan ta 3 veckor villket känns väldigt länge
Citera
2023-10-31, 19:23
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc

Jag har skickat in ansökan förra veckan. De sa det kan ta 3 veckor villket känns väldigt länge
Det är korrekt.(Eller typ 7 vardagar)
Citera
2023-11-01, 01:12
Medlem
carminaburanas avatar
Massor med swishbetalnignar och sen skyddad identitet... Hmm
Citera
2024-10-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc

Fick du konto hos dom trots skulder ?
Citera
2024-10-14, 13:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metasploit
Jag testade för 8 månader sedan. Denna händelsen du läser om nu hände i Fredags, jag var tvungen att vänta några dagar för att kunna öppna ett konto på Flashback.

Jag kan testa imorgon och återkomma, testar via hemsidan och ringer igen efter.

jag lovar att tagga dig så du inte missar att jag blivit nekad att öppna bankkonto.

Prova med en annan webläsare?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in