• 1
  • 2
2023-10-11, 15:29
Medlem
Hallå!
Svårt att sätts en heltäckande rubrik, men scenariot är följande.
Min ena förälder har tillsammans med sin bror ärvt min mormors lägenhet i ett annat eu-land. Lägenheten ska säljas och de båda syskonen delar 50/50 på intäkten. Lägenheten är obelånad och min förälder, som är medborgare både i det aktuella landet och i Sverige, planerar att få in summan på kontot. Frågan är; kommer pengarna att beskattas i Sverige?
Citera
2023-10-11, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1302
Hallå!
Min ena förälder har tillsammans med sin bror ärvt min mormors lägenhet i ett annat eu-land. Lägenheten ska säljas och de båda syskonen delar 50/50 på intäkten. Lägenheten är obelånad och min förälder, som är medborgare både i det aktuella landet och i Sverige, planerar att få in summan på kontot. Frågan är; kommer pengarna att beskattas i Sverige?
https://skatteverket.se/privat/fasti...800033670.html

Tror att svaret finns i länken. Har bara skummat igenom texten. Tänker spontant att det nog skall skattas i Sverige. Kolla in det där med obegränsat resp begränsat skattskyldig.
Citera
2023-10-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1302
Hallå!

Självklart ska det marginalbeskattas I Sverige.
Inte är du så dum du trodde det inte skulle?

Däremot får du även dra av den skatt du betalar I ursprungslandet.
Och iom inom EU är det mycket liten chans att ev fusk inte uppmärksammas och mycket stor att det görs

Edit.
Nu utgår jag från din förälder är obegränsat skatteskyldig I Sverige
Citera
2023-10-11, 17:37
Medlem
Kan det räknas som arv? Jag är på djupt vatten nu, men Sverige har ingen arvsskatt. Bostäder beskattas på olika sätt i olika länder, det är få (något) land som har den svenska modellen med vinstskatt.
Citera
2023-10-11, 17:43
Medlem
eltonkebabs avatar
Det är ju ett arv och ingen av de som ärvt lägenheten har bott i den. Så det borde vara skattefritt eftersom att vi inte har arvsskatt i Sverige?
Citera
2023-10-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Det är ju ett arv och ingen av de som ärvt lägenheten har bott i den. Så det borde vara skattefritt eftersom att vi inte har arvsskatt i Sverige?

Dom ärver den skattefritt men dom säljer den inte skattefritt.
Citera
2023-10-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endymion12
Det är inte säljskatt i alla eu länder. Om du i Danmark säljer ett hus för 1 miljon och köpte för en halv miljon, så får du en miljon. Det har varit årlig fastighetsskatt,.på.2-3 % av taxeringsvärdet. Så är det i de flesta eu länder, tror jag. Det är Sverige som sticker ut med skatt vid försäljning
Citera
2023-10-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganghataren
Hur fan kan man påstå att någon är dum för att man ställer en fråga? Jävla översittarfasoner.Det är nog du som är dum och på gränsen till dum i huvudet.

Därför att alla som klarat av grundskolan vet att det ska skattas på inkomster.
Citera
2023-10-11, 19:39
Medlem
Olika skattesatser för arbete, kapital, är det med eller utan moms. Det är komplicerade saker, inget att kalla någon "dum" för. Har man inget snällt att säga, så ska man hålla tyst.
Citera
2023-10-11, 19:45
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Därför att alla som klarat av grundskolan vet att det ska skattas på inkomster.
Inte nödvändigtvis. Du skattar t ex inte för arv eller gåva i Sverige längre, även om du gör det i andra EU-länder. Du skattar inte heller för reavinster som görs i ett ISK (annat än via schablonskatten på kontots behållning).
Reavinstskatt vid fastighetsförsäljning finns inte heller i alla EU-länder, så det är långt ifrån självklart att man ska betala svensk skatt för en försäljning av en utländsk fastighet.

Det fattar alla som läst något efter grundskolan.

Så TS fråga är absolut rimlig, själv skulle jag nog kontakta Skatteverket och kolla, de brukar vara hjälpsamma.
Citera
2023-10-11, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Självklart ska det marginalbeskattas I Sverige.
Inte är du så dum du trodde det inte skulle?

Vad snackar du om marginalskatt? Undrar vem som är dum.

Svaret på frågan är för övrigt att "det beror på om TS föräldrar är begänsat eller obegränsat skattskyldiga i Sverige samt på skatteavtalet mellan Sverige och det aktuella landet"
Senast redigerad av Engineer 2023-10-11 kl. 19:48.
Citera
2023-10-11, 19:48
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endymion12

Precis. Sannolikt hade det därför varit mer förmånligt att dödsboet sålde lägenheten (till lägre skatt än i Sverige?) och sen ärva pengarna skattefritt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in