Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-10, 21:49
  #1
Medlem
Har en Onkyo receiver till högtalarna i vardagsrummet som det är nån skum grej med. Den har inga problem att köra de 5 högtalarna inne i vardagsrummet samt subben, men sen så tänkte jag koppla in en till förstärkare på Zone 2 utgången som ska driva ett gäng högtalare i andra rum. Å då blir det som att gruppen med högtalare som är anslutna till 5.1 utgångarna (de i vardagsrummet) är något tidsförskjuten mot zone 2 utgången. Det blir alltså som ett eko, ljudet kommer först från högtalarna i vardagsrummet å några millisekunder senare från högtalarna anslutna till den andra förstärkaren som det inte är nåt fel på alls. Så det ligger alltså nån delay på nån av utgångarna från receivern. Hur får jag bort det så alla högtalare låter likadant?
Citera
2023-10-10, 21:57
  #2
Medlem
Är det verkligen som ett delay? Jag har en liknande förstärkare men något modellnummer högre (den med Audyssey osv) och har inget sådant läge. Några millisekunder hör du knappast som ett eko (du kan eventuellt höra det som en liten fasförskjutning om du har högtalarna bredvid varandra). Brukar finnas olika eq-lägen, thx, dolby och stereo.

Har du provat alla olika modes? Tror det finns ett som heter typ "4ch" och då får du oprocessad stereosignal i alla fyra surroundhögtalarna. Har inte min förstärkare här men kan kolla när jag är hemma nästa gång.
Citera
2023-10-10, 22:18
  #3
Medlem
Då är den större. Man hör tydligt att signalen är förskjuten i nån av högtalarna. Låter på riktigt som ett eko.
Det står All Ch Stereo på förstärkaren så det låter som det du beskrev nästan
Citera
2023-10-10, 22:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsaw
Då är den större. Man hör tydligt att signalen är förskjuten i nån av högtalarna. Låter på riktigt som ett eko.
Det står All Ch Stereo på förstärkaren så det låter som det du beskrev nästan

Aaah.. "All Ch" är det på min också. Jag brukar kalla det för "diskoläge". Låter det som ett eko oavsett vad du lyssnar på? Även stereosignal från typ spotify?
__________________
Senast redigerad av XrayCharles 2023-10-10 kl. 22:23.
Citera
2023-10-10, 22:23
  #5
Medlem
Surroundhögtalare, då kanske du tänker på de som är på zon1, alltså de högtalarna som går på de inbyggda förstärkaren i receivern. Men problemet är med högtalarna I zon2, finns en linjrutgång för det som du kan koppla i en annan förstärkare. Det är där ekot kommer, ett par av de andra högtalarna står i ett närliggande rum och där hörs ett tydligt eko. Men om man kopplar dom på front biamp utgången som då ligger på zon1 så försvinner ekot. Så det är alltså nån tidsförskjutning mellan zon 1 och 2
Citera
2023-10-10, 22:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Aaah.. "All Ch" är det på min också. Jag brukar kalla det för "diskoläge". Låter det som ett eko oavsett vad du lyssnar på? Även stereosignal från typ spotify?
Ja det ekar hela tiden
Citera
2023-10-10, 22:28
  #7
Medlem
Det låter nästan som om det processas som något fejksurround och att du får bakhögtalarna på "zone 2". Bi-amp funkar som så att om du har en 7ch receiver så kan du köra den i 5.1-läge och få dubbla front L/R utgångar.. Det bästa är ju egentligen att googla efter manualen. Det gjorde jag med min Onkyo för att förstå diverse funktioner. Inte alltid så enkelt att tyda vad som står i menyerna då det bara ryms ett begränsat antal tecken i displayen.
__________________
Senast redigerad av XrayCharles 2023-10-10 kl. 22:33.
Citera
2023-10-10, 23:07
  #8
Medlem
Hittade de där Direct, men det gick ju inte att ha för då försvann ljudet i centern å subben. Så frågan är om det finns nån apparat som man kan ansluta mellan receiver å den andra förstärkaren som korrigerar den där tidsförskjutningen?
Citera
2023-10-11, 11:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsaw
Har en Onkyo receiver till högtalarna i vardagsrummet som det är nån skum grej med. Den har inga problem att köra de 5 högtalarna inne i vardagsrummet samt subben, men sen så tänkte jag koppla in en till förstärkare på Zone 2 utgången som ska driva ett gäng högtalare i andra rum. Å då blir det som att gruppen med högtalare som är anslutna till 5.1 utgångarna (de i vardagsrummet) är något tidsförskjuten mot zone 2 utgången. Det blir alltså som ett eko, ljudet kommer först från högtalarna i vardagsrummet å några millisekunder senare från högtalarna anslutna till den andra förstärkaren som det inte är nåt fel på alls. Så det ligger alltså nån delay på nån av utgångarna från receivern. Hur får jag bort det så alla högtalare låter likadant?

Om du har kopplat in en förstärkare för zon 2 så processar den förstärkaren ljudet och orsakar en fördröjning. Vet ingen lösning. Om jag däremot missförstått och du driver högtalarna i zon 2 med samma förstärkare så verkar det vara något fel. Har tyvärr ingen lösning på det heller.
Citera
2023-10-11, 12:52
  #10
Medlem
Receiver har även högtalarutgångar för zon2 med intern förstärkare men det blir samma resultat där
Citera
2023-10-11, 12:55
  #11
Medlem
Har kopplat ihop andra förstärkare på andra ställen utan att nån fördröjning uppstått
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback