2023-10-10, 21:25
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Vad i helvete
Hahaha i en lägenhet? Har du någon bild på detta?

en riktigt gammal Sigfrid Stenberg från 1960.

Denna är i lite sämre skick
https://www.klaravik.se/auktion/prod...tenberg-boubz/
Men min är ett år äldre och ändå i bättre skick, måste varit duktiga industriarbetare som skött den som ett litet barn.
Citera
2023-10-10, 21:26
Medlem
Varför nöja sig med en svarv?
Dra in 4-5 stycken och automatisera det hela.
Ta bort fönstret så du kan få in allt stålgods med en gaffeltruck och sedan kör du 24/7.
Självklart kommer grannarna stötta ditt beslut om att starta en industri i en bostad.
Det är bra för BNP o då är det bra för alla.
Se till att barnen som leker utanför inte blir mosade av långtradarna som kommer 4 ggr om dagen för att hämta de färdiga produkterna. Då kan det bli lite grinigt.

Vad är nästa grej? Starta en simskola i lägenheten genom att plasta in ett rum o fylla med vatten?

Du har aldrig funderat på att hyra en lokal som är avsedd för ditt ändamål?
Citera
2023-10-10, 21:31
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Jag tänkte starta en verksamhet där jag svarvar ihop diverse föremål. Jag skulle helst vilja göra det hemma, men problemet är att jag bor i en lägenhet.
Den enda svarven jag använt tidigare är den jag hade i skolan och den var definitivt för högljudd för att jag skulle kunna använda den hemma utan att bli vräkt. Men den var från typ 60-talet och väldigt stor.

Känner någon till en modell som man kopplar in i ett vanligt eluttag och som är tyst nog för att man ska kunna använda den hemma i en lägenhet? Helst ska den vara så stabil som möjligt också. Vi kan sätta en maxbudget på 100 000kr.

Jag snackar alltså om en svarv för stålföremål, och jag ska använda den på arbetstid, inte på natten.

Hehe cnc-konverterade om en mindre fräs i mitt förra boende, en bostadsrätt. Vart inte jättepositiva reaktioner från sambon när jag fräste aluminium i ”datarummet” som hade heltäckningsmatta
Citera
2023-10-10, 22:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
De flesta hyresvärdar/föreningar tillåter inte denna typ av verksamhet som är avsedd som bostad, ingen verkstad.
Hyra en separat lokal i ett industriområde istället. Att ha en svarv äventyrar även brandsäkerheten.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför nöja sig med en svarv?
Dra in 4-5 stycken och automatisera det hela.
Ta bort fönstret så du kan få in allt stålgods med en gaffeltruck och sedan kör du 24/7.
Självklart kommer grannarna stötta ditt beslut om att starta en industri i en bostad.
Det är bra för BNP o då är det bra för alla.
Se till att barnen som leker utanför inte blir mosade av långtradarna som kommer 4 ggr om dagen för att hämta de färdiga produkterna. Då kan det bli lite grinigt.

Vad är nästa grej? Starta en simskola i lägenheten genom att plasta in ett rum o fylla med vatten?

Kul. Det är en bostadsrätt, och föreningen får inte reda på något om inte grannarna hör det. Brandsäkerheten är enkel att lösa med någon matta.
Citera
2023-10-10, 22:06
Medlem
Fixa ett jobb i en mekanisk verkstad och var där och gör dina egna grejer efter arbetstid istället. Det är en jävla brist på svarvare, fräsare osv så det kan verkligen inte vara svårt att komma in någonstans. Ska man syssla med med någon sorts skärande bearbetning så behövs tusentals grejer. Mikrometrar, borrar, brotschar, andra verktyg och femtielva olika svarvbommar och skärplattor av olika sorter. Det är sjukt mycket som behövs och det är inga billiga grejer. Sedan när du har några års erfarenhet så kan du eventuellt gå ihop med någon och starta eget (i en riktig lokal).
Senast redigerad av XrayCharles 2023-10-10 kl. 22:12.
Citera
2023-10-10, 22:40
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Vad betyder rigiditet?
Stelhet, eller mera hur stabil den är.
Citera
2023-10-10, 22:50
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag tänkte starta en verksamhet där jag svarvar ihop diverse föremål. Jag skulle helst vilja göra det hemma, men problemet är att jag bor i en lägenhet.
Den enda svarven jag använt tidigare är den jag hade i skolan och den var definitivt för högljudd för att jag skulle kunna använda den hemma utan att bli vräkt. Men den var från typ 60-talet och väldigt stor.

Känner någon till en modell som man kopplar in i ett vanligt eluttag och som är tyst nog för att man ska kunna använda den hemma i en lägenhet? Helst ska den vara så stabil som möjligt också. Vi kan sätta en maxbudget på 100 000kr.

Jag snackar alltså om en svarv för stålföremål, och jag ska använda den på arbetstid, inte på natten.
Förmodligen kommer hela huset att vibrera när du kör med den där svarven. Det kommer inte att dröja länge innan störningsjouren knackar på hos dig.

Ska du kunna svarva med någon hastighet måste du ha kylvätska. Den stänker precis överallt. Du måste ha ett rum som är helt inklätt med något vattentåligt material.

Det räcker inte bara med en svarv om du ska göra nånting över ren hobbynivå. Du lär behöva en kallsåg, materialställ, arbetsbord, mätbord och containrar för att samla ihop spånorna.

Det enda rimliga är att du hyr någon mindre lokal någonstans, som ett garage eller ett förråd. Eller försök hyra in dig hos någon industri som har lite plats över.
Citera
2023-10-10, 22:51
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Kul. Det är en bostadsrätt, och föreningen får inte reda på något om inte grannarna hör det. Brandsäkerheten är enkel att lösa med någon matta.

Grannarna kommer att höra svarven och fräsen och känna vibrationerna. Bor du i en håla blir det en artikel i lokaltidningen.
Citera
2023-10-10, 23:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Fixa ett jobb i en mekanisk verkstad och var där och gör dina egna grejer efter arbetstid istället.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det enda rimliga är att du hyr någon mindre lokal någonstans, som ett garage eller ett förråd. Eller försök hyra in dig hos någon industri som har lite plats över.

Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Grannarna kommer att höra svarven och fräsen och känna vibrationerna. Bor du i en håla blir det en artikel i lokaltidningen.

Jag bor på Östermalm. Det finns inga verkstäder eller industriområden i närheten, och jag orkar inte pendla ut till någon förort en timme bort varje gång jag ska arbeta.

Hur kan ni vara så säkra på att det kommer vibrera och låta så mycket om ni aldrig har prövat? Har man en gummimatta under och en inte allt för stor maskin så tvivlar jag på att grannarna skulle känna av någon vibration alls. Det är bara ljudet jag är osäker på.

Finns det ingen hobbysvarvare här som har stött på en någorlunda tystgående svarv?
Citera
2023-10-10, 23:07
Medlem
Haajibs avatar
Realistiskt så kommer ljudet vara det största problemet.

Om man redan idag kan höra folk spola i toaletten i lägenheten bredvid, så kommer de definitivt höra en mekanisk maskin som låter i 120-140 decibel.
Citera
2023-10-10, 23:18
Medlem
Stora frågan är,
Kan du svarva ens :P
Citera
2023-10-10, 23:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
Stora frågan är,
Kan du svarva ens :P

Ja jag kan svarva. Jag skrev i första inlägget att jag använde en stor svarv från 60-talet i skolan.

Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Realistiskt så kommer ljudet vara det största problemet.

Om man redan idag kan höra folk spola i toaletten i lägenheten bredvid, så kommer de definitivt höra en mekanisk maskin som låter i 120-140 decibel.

Min fastighet är inte så lyhörd tycker jag.
120 decibel, stämmer det verkligen? I skolan fick man lyssna ganska noga för att höra svarvarna när man satt i köket och dörren till verkstaden var stängd. Och jag tänker att det borde finnas någon ny svarv som är mer tystgående än de gamla maskinerna vi hade där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in