2008-11-06, 20:08
Medlem
Andremasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkad
Håller med. Undrar också vilken stad eller ort serien utspelas i. Någon som vet? Min gissning är någonstans i Småland.

Mjölhagen är det Uti vår hage utspelas i
Citera
2008-11-06, 20:26
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andremask
Mjölhagen är det Uti vår hage utspelas i
Någon som vet om Mjölhagen har någon förebild i verkliga världen? Annars så kan man väl jämföra det med vilken mindre kommun/samhälle som helst?
Citera
2008-11-06, 22:11
Medlem
Andremasks avatar
Jag har för mig att jag läst i en intervju med skaparen att mjölhagen hämtar vissa bitar från diverse olika småstäder i sverige.

Dock är det ett helt underbart persongalleri i serien. De två snickarbröderna eller Lucibert på parkförvaltningen eller hela befolkningen i Hyvlinge som Faló och Olaf cyklar igenom
Citera
2008-11-06, 23:21
Medlem
Nibirus avatar
Jag älskar den serien! Tecknaren är verkligen duktig.

Har ni läst nya julnumret?
Citera
2008-11-08, 10:17
Medlem
Deliras avatar
Oj vad kul att se att denna serie fortlever. Har alltid tyckt att Krister Pettersson är en fantastisk tecknare med små subtila grepp för att få liv i sina figurer.

Har en favorit där Falo sitter på café med sin flamma när en sprätt dyker upp... Äh, ska se om jag kan hitta den där hemma och scanna in den. Underbar stripp.
Citera
2008-11-12, 18:06
Medlem
Päzzbanks avatar
En fin strip är när falo ska hjälpa sin gamla moster, tror jag det var.
Och så råkar det vara så att hon har ett helvetes humör.

Så när hon har bjudit in falo efter att han hjälp henne med snöröjningen
På kaffe så hör hon ett reportage på radion om kvinnomisshandel.

Hon får utbrott och falo som är man får en rejäl släng av sleven = stryk.
Citera
2008-11-12, 18:44
Medlem
brianmolkos avatar
typ Blekinge eller Småland
Citera
2008-11-12, 18:51
Medlem
Schlemklumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkad
Håller med. Undrar också vilken stad eller ort serien utspelas i. Någon som vet? Min gissning är någonstans i Småland.

Vet att han för några år sedan bodde i Ingelstad utanför Växjö. En liten håla som säkert kan ligga till grund för Mjölhagen
Dock osäker på om han bor kvar.
Citera
2008-11-12, 22:23
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andremask
Dock är det ett helt underbart persongalleri i serien. De två snickarbröderna eller Lucibert på parkförvaltningen eller hela befolkningen i Hyvlinge som Faló och Olaf cyklar igenom
För att inte tala om alkisen Börje Fyllerin och livsfarlige gubben Slaktar-Enok. Har för mig att den sistnämnde har fått en slags förhårdnad i pannan då han har vanan att fimpa sina cigarrer där.

Det finns även en tokig tant med stora, utstående framtänder som brukar åka moped och komma ivägen för Falo på olika vis.
Citera
2008-11-12, 22:34
Medlem
KeKeLimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru
Jag älskar den serien! Tecknaren är verkligen duktig.

Har ni läst nya julnumret?

Har det kommit ut? jag kikade senast igår, men hittade inget i hyllorna där jag var
Citera
2008-11-12, 22:57
Medlem
VERY LOW SODIUMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
Det finns även en tokig tant med stora, utstående framtänder som brukar åka moped och komma ivägen för Falo på olika vis.

Ja, det är hon som är syster till Lucibert på parkförvaltningen.
Citera
2008-11-14, 21:20
Medlem
Danals avatar
Tack för länkarna!
Jag hade helt glömt bort uti vår hage, det var ju ett tag sen man läste serietidningar. Men detta ska genast tas upp igen. Han får ju till grimaser och rörelser på ett sätt som är helt otroligt roligt.
Är det Pettersson som tecknar Vi å pappa med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in