Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-20, 17:01
  #133
Medlem
HasseBanans avatar
Tänk att det bara tycks vara Krister Petersson och han som gör serien "Axplock" som fattar att det är folklig humor som går hem mest hos vanligt folk. Andra serietecknare anstränger sig för att verka roliga men det blir bara patetiskt. 91:an är den enda tidning förutom Uti vår hage som levererar sådan humor. Det är ju vardagsrealism och vardagskomik man vill läsa/se, sådant man själv kan relatera till och jämföra med personer man själv känner och umgås med.
Citera
2018-12-16, 14:55
  #134
Medlem
LGDs avatar
Fullkomligt älskar 'Uti vår hage'.
Ett avsnitt jag minns nu på rak arm. Ett avsnitt vid juletider. Är när Falo hamnar i osämja med A-laget. Och blir tvingad av ett fyllo att sjunga "Hos Janne Davidsson".
Alltså "Hosiana, Davids son".
Citera
2019-04-11, 14:40
  #135
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Fullkomligt älskar 'Uti vår hage'.
Ett avsnitt jag minns nu på rak arm. Ett avsnitt vid juletider. Är när Falo hamnar i osämja med A-laget. Och blir tvingad av ett fyllo att sjunga "Hos Janne Davidsson".
Alltså "Hosiana, Davids son".

Finns den inscannad tro skulle gärna vilja se den strippen

Uti Vår Hage är riktigt bra vissa stunder men det är både toppar och dalar varje gång
Citera
2019-04-11, 22:45
  #136
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Finns den inscannad tro skulle gärna vilja se den strippen

Uti Vår Hage är riktigt bra vissa stunder men det är både toppar och dalar varje gång

Det vet jag faktiskt inte. Är inte på samma plats tidningen lästes på. Men bör väl finnas i något av julalbumen. Tror det var -15/16, eller kanske till och med -17, som jag läste avsnittet.

Edit: Förövrigt, letar jag själv efter ett avsnitt från - jag vet inte vilket årtal.
Men jag brölgarvade hela storyn igenom och läste den säkert 10 gånger om, med samma hysteriska skratt som resultat.

Det var något i stil med en tjej på moped, som Falo missuppfattade en flirt ifrån. Yvette dyker upp och försöker föra en dialog med en väldigt frånvarande Falo och hon börjar subtilt insinuera om giftermål.
Falo, har tankarna fullständigt fokuserade på kvinnan på mopeden och försöker memorera hennes regnummer, på fordonet för att senare söka upp fruntimret.
Han börjar under dialogen gasta om Norges nationaldag, syttende maj och Lasse Kronér, som någon sorts minnesteknik på regnumret.
Och det tar Yvette som jakande svar på hennes försagda förfrågan. Och hon tror givetvis att han vill gifta sig med henne den 17e maj och att Lasse Kronér ska viga dem borgerligt.

Kan någon hitta det numret så är jag dig evigt tacksam.
__________________
Senast redigerad av LGD 2019-04-11 kl. 23:09.
Citera
2019-04-12, 19:05
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Det vet jag faktiskt inte. Är inte på samma plats tidningen lästes på. Men bör väl finnas i något av julalbumen. Tror det var -15/16, eller kanske till och med -17, som jag läste avsnittet.

Edit: Förövrigt, letar jag själv efter ett avsnitt från - jag vet inte vilket årtal.
Men jag brölgarvade hela storyn igenom och läste den säkert 10 gånger om, med samma hysteriska skratt som resultat.

Det var något i stil med en tjej på moped, som Falo missuppfattade en flirt ifrån. Yvette dyker upp och försöker föra en dialog med en väldigt frånvarande Falo och hon börjar subtilt insinuera om giftermål.
Falo, har tankarna fullständigt fokuserade på kvinnan på mopeden och försöker memorera hennes regnummer, på fordonet för att senare söka upp fruntimret.
Han börjar under dialogen gasta om Norges nationaldag, syttende maj och Lasse Kronér, som någon sorts minnesteknik på regnumret.
Och det tar Yvette som jakande svar på hennes försagda förfrågan. Och hon tror givetvis att han vill gifta sig med henne den 17e maj och att Lasse Kronér ska viga dem borgerligt.

Kan någon hitta det numret så är jag dig evigt tacksam.

Den heter "värt att minnas" och finns med i Julalbumet 2007
Citera
2019-04-13, 11:07
  #138
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volldteckt
Den heter "värt att minnas" och finns med i Julalbumet 2007

Tack. Nu kommer jag dö lycklig.
Citera
2019-04-13, 11:28
  #139
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte-malmo
ganska kul tidning. hans granne kom över med nån hjälm på huvet och falo stod på en stege och gubben menade att hans hjälp stod pall för allt och bad falo klappa till. Falo missade hjälmen och slog till i nacken på gubben som stupade och sa nått i stil med det knyckte till lite otäckt i handleden.
Tänkte också på den strippen när jag läste i tråden
Fall slog med hammare ska tilläggas!
Citera
2020-06-18, 13:57
  #140
Medlem
Kongruensbojds avatar
Fick tag på nr 2 2020 och blev ganska besviken på innehållet. Två nytecknade Uti vår hage (en lång och en kort) som tyvärr inte ens var särskilt roliga.

Bärnevik ska impa på systrarna från Hjo med ett motorcykeltrick, men den knäppa kärringen på moped (ofta förekommande) stjäl showen. Poänglös. Sen är det en tvåsidig historia med Faló som inte vill hjälpa en dam som tappat sina matvaror. Gäsp.

Elvisrepriser följer. Djurgården, Sigges lagun (repriser från 90-talet?), Alice och två jävla Uti vår Hage-repriser man läst ungefär femtusen gånger redan (Den om Aspegren-Olaf och när kronprinsessan gästar Falós trädgård). Axplock är bra som vanligt, och alltid nytecknad.

Sist ut är inte huvudserien själv, utan Bacon & Egg! Det står ”Nyhet” i innehållsförteckningen till tidningen, men den serien har väl inte tecknats på flera år? Hur som helst är det en riktigt dassig PK-historia om en kanin som kidnappar alla pizzabagare för att de inte ska konkurrera med hans (äckliga) svenska snabbmatsrestaurang där det serveras kålrot och allsköns obehagliga ”svenska” rätter.

Vilket nedköp. 52 spänn för nåt som knappt duger till att lägga som underlag i undulatburen.

Är tidningen på fallrepet?
__________________
Senast redigerad av Kongruensbojd 2020-06-18 kl. 14:01.
Citera
2020-06-20, 18:24
  #141
Medlem
Hrass avatar
Allan (besserwissern som röker pipa, är bl.a. med i testet av cykelhjälmen, "det knyckte till lite otäckt i handleden") borde ju göra en come-back.

Tror nog de serier han varit med i är mina favoriter
Citera
2020-06-22, 02:21
  #142
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Allan (besserwissern som röker pipa, är bl.a. med i testet av cykelhjälmen, "det knyckte till lite otäckt i handleden") borde ju göra en come-back.

Tror nog de serier han varit med i är mina favoriter
Japp.

Han röker pipa i en serie där Faló ska laga middag åt sin date (ej Yvette) och blir tillsagd att släcka den för att undvika att maten får smak av ”Hamiltons blandning”.

Slutade denna karaktär förekomma i serien redan tidigt 90-tal?
Citera
2020-06-22, 14:28
  #143
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Japp.

Han röker pipa i en serie där Faló ska laga middag åt sin date (ej Yvette) och blir tillsagd att släcka den för att undvika att maten får smak av ”Hamiltons blandning”.

Slutade denna karaktär förekomma i serien redan tidigt 90-tal?
Det verkar så

Hittade en bra inofficiell sida om serien (mycket bättre än den som brukade rekommenderas på insändarsidorna i tidningen):
http://www.datamupp.se/uvh/

Helt up-to-date dessutom. Bra jobbat Håkan Bergström.
Går man in på Figurer > Allan så får man en förteckning över de serier han varit med. 5 st, bara.
Citera
2020-06-24, 04:50
  #144
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Det verkar så

Hittade en bra inofficiell sida om serien (mycket bättre än den som brukade rekommenderas på insändarsidorna i tidningen):
http://www.datamupp.se/uvh/

Helt up-to-date dessutom. Bra jobbat Håkan Bergström.
Går man in på Figurer > Allan så får man en förteckning över de serier han varit med. 5 st, bara.

Blirger (namnet! lol) hänger däremot med.

När ämnet ändå är uppe på bordet: Olaf är inte speciellt rolig. Varken förr eller senare. Den där tjuvgrejen som introducerats gör inte heller karaktären något roligare eller djupare. Han får gärna skrivas ut ur serien.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback