Citat:
Ursprungligen postat av
immigrant
Jag registrerade mig här bara för att fråga detta också eftersom detta forum verkar vara den mest välinformerade källan till vad som händer i Sverige.
Den här helgen var väldigt läskig här i Öster Malarstrand (som de sa var ett trevligt kvarter). Vi hade skottlossning natten mellan fredag och lördag. Polisen kom tidigt på morgonen och flera kvarter spärrades av. Vid lunchtid exploderade bombgruppen en granat som inte exploderade när den kastades. Sedan nästa dag (söndag) knivskars människor och det kom fler skott närmare centrum.
Denna nivå av våld överraskade till och med min familj i USA. Nu förstår jag varför det här företaget var så generöst och enträget med att anställa mig och flytta mig hit. Jag känner att det var lite oärligt att jag inte har fått veta om den övergripande situationen i landet.
Det värsta är att jag gjorde mina "läxor" i att forska och det här skulle vara ett trevligt kvarter. Det här är den tredje skjutningen vi upplevde här sedan vi flyttade för 3 månader sedan, och nu vill min fru som också är en mycket kvalificerad arbetare komma ut. Vi hade för avsikt att stanna och skapa ett liv i Sverige, men jag kan inte föreställa mig hur det här kommer att bli om, säg, 30 år.
Jag är djupt ledsen över att hitta ett Sverige som är så extremt annorlunda än de idylliska minnen som min morfar brukade berätta för mig.
Tror ni att polisen kan hantera den här situationen på lång sikt?
Förlåt för min dåliga svenska.
Det är bättre än USA i alla fall...
Tror man kommer att hantera situationen så småningom, men det lär nog ta 10 år innan det vänder till det bättre. Behövs lite mano dura politik ett tag tror jag.