2016-05-26, 17:51
Medlem
Psykologprogrammet - vilket universitet (UU, KI eller SU)?

Skriver för en släktings räkning och undrar vilket universitet som ni anser att det är bäst att läsa till psykolog på av Karolinska institutet, Uppsala universitet eller Stockholms universitet?
Citera
2016-05-31, 10:41
Medlem
JohnCLillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qxzwqzq
Skriver för en släktings räkning och undrar vilket universitet som ni anser att det är bäst att läsa till psykolog på av Karolinska institutet, Uppsala universitet eller Stockholms universitet?

Intresserad av forskning/neurovetenskap - KI
Beteendevetenskaplig tradition - UU
Psykodynamisk tradition - SU
Citera
2016-05-31, 20:22
Medlem
Spegelneuronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qxzwqzq

SU har ett starkt fokus på arbets- & organisationspsykologi. Jag vet inte hur det är på de andra universiteten men på SU kan man välja att fördjupa sig inom PDT eller KBT.
Citera
2016-06-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankthebunny
Mina tankar har nu under en lång period dragit sig mot ett yrkesval inom Psykologi, och ströjobb och strökurser känns av någon anledning inte lika angeläget längre.

Har någon här studerat Psykologprogrammet? Är nyfiken på vilket universitet som ligger i spets, och är nyfiken på massa andra saker som jag inte klarar av att minnas just denna sekund. I alla fall, jag har hört att Uppsala ska vara det bästa valet för de flesta, är det en vedertagen åsikt tro?

Då psykologprogrammet är en drömutbildning för mig, så har jag lite kött på benet gällande saken. Dom flesta skolor har idag en högstandard och skiljer inte så mycket ifrån varandra.
Som dom flesta nämner så har dock dom olika skolorna lite olika inriktningar, beroende på vilken arbetsform du vill arbeta med sedan. Jag hade personligen dock rekommenderat Uppsala då jag hört mycket gott om deras program och familijära stad
Citera
2016-06-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Du lär behöva toppbetyg i folkhögskolekvoten. Men sen krävs det väl även ett hyfsat högskoleprovresultat på det (eftersom man utskiljer folk med deras hp-resultat)? Så ja, du är körd i vilket fall

Citera
2016-07-12, 11:50
Medlem
Kom in på Stockholms Universitet Psykologprogrammet, men är reserv på Karolinska (Plats 7 genom HP, 47 intagna)

AJ AJ AJ AJ AJ. Vet ej om jag ska ta reserv platsen eller ej

Vad är bra länkar att läsa som kan hjälpa med valet?
Citera
2016-08-21, 21:16
Medlem
Tja!

Tänkte börja VT-17. Har ej tillräckligt högt resultat på HP för att börja på det lärosäte jag helst vill (Sthlm/Gbg). Kan jag byta från ett lärosäte till ett annat? Jag har förstått att vissa program skiljer sig från andra; vilket program på mindre ort påminner mest om SUs och GUs respektive program?

Kommer in på programmen (Örebro, Umeå) med lite lägre antagningskrav. Vad rekommenderar ni mig att göra? Självklart ska jag skriva HP igen och hoppas få tillräckligt gott resultat för GU och SU. Men om jag inte lyckas, kan jag komma in på ngt av dessa bakvägen, så att säga?
Citera
2016-08-21, 21:18
Medlem
Och en fråga till; kan någon skriva kort om hur de olika psykologprogrammen i landet är utformade och vilka inriktningar de har?
Citera
2016-09-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deanoashton
Och en fråga till; kan någon skriva kort om hur de olika psykologprogrammen i landet är utformade och vilka inriktningar de har?

Lund och Linköping har PBL. Så gillar du inte denna undervisningsmetod ska du välja något annat lärosäte.
Citera
2016-09-05, 16:19
Avstängd
Vill slänga in UmU som bubblare. Deras psykologprogram har funnits där sedan 1970-talet och var en av de första i landet att inrikta sig på KBT.
Citera
2016-09-08, 17:58
Medlem
JudgeBootys avatar
Hej alla psykologifantaster!

Jag pluggar just nu första terminen på juristprogrammet vid SU. Jag stormtrivs och tycker att det är väldigt intressant, men samtidigt så är det någonting som inom mig som gnager.

Jag har länge varit inställd på att bli jurist, men jag har även ett enormt intresse av psykologi (inte nödvändigtvis att bli psykolog dock). Jag läser en massa psykologilitteratur på fritiden, samt har jag planer på att i framtiden jobba inom straffrätt, vilket innebär att en psykologiexamen skulle vara ett stort + i kanten.

Min fråga är inte om det är möjligt att plugga både juridik och psykologi - allt är ju möjligt bara man vill. Min fråga är hur pass betungande psykologprogrammet är? För att precisera: hur mycket läser man? Är det mycket obligatoriska seminarium och föreläsningar? Är jag en naiv idiot som vill plugga dessa båda linjer?

Tacksam för svar.
Citera
2016-09-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
Hej alla psykologifantaster!

Jag pluggar just nu första terminen på juristprogrammet vid SU. Jag stormtrivs och tycker att det är väldigt intressant, men samtidigt så är det någonting som inom mig som gnager.

Jag har länge varit inställd på att bli jurist, men jag har även ett enormt intresse av psykologi (inte nödvändigtvis att bli psykolog dock). Jag läser en massa psykologilitteratur på fritiden, samt har jag planer på att i framtiden jobba inom straffrätt, vilket innebär att en psykologiexamen skulle vara ett stort + i kanten.

Min fråga är inte om det är möjligt att plugga både juridik och psykologi - allt är ju möjligt bara man vill. Min fråga är hur pass betungande psykologprogrammet är? För att precisera: hur mycket läser man? Är det mycket obligatoriska seminarium och föreläsningar? Är jag en naiv idiot som vill plugga dessa båda linjer?

Tacksam för svar.

Det är nog bättre att läsa psykologi-kurser vid sidan av juristprogrammet än att läsa psykologprogrammet. Det är dn varierande arbetsmängd rent litteraturmässigt men det är ganska många obligatoriska moment som är tids- och energikrävande och som jag har svårt att se att man kan kombinera med ett program såsom juristprogrammet. Exempelvis obligatoriskt kinik-arbete, praktik och så vidare.
Dessutom ger är psykologexamen inte fler fördelar än en psykologi-kandidat om man ska arbeta som jurist. Det är ju knappast så att du kommer dra fram olika IQ-tester och testa klienter/målsägande i din roll som jurist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in