• 2
  • 3
2023-10-08, 03:56
Medlem
mormorannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullFartFitta
Om jag ger en bort en lågvinstlott så är det fortfarande lika fint. Personen som får den vet ju inte ens om det. Det är ju bara en liten gardering för att det inte ska bli för bra. Tror inte du skulle tycka de va så kul att kliva upp tidigt måndag morgon å gå till jobbet när du gett bort en vinst på 10 miljoner till nån bortskämd 16åring på ett söndagskallas.

Vid händelse av att du vill köpa en lott till dig själv, om lotterna är identiska på alla sätt och vis, och vinstmöjligheterna i övrigt är lika frånsett att ge-bort-bunten har ett tak på 10 000 (trots att det på baksidan står att man kan vinna upp till 5 000 000 eller vad taket nu ligger på), hur vet du att kassapersonalen du köper lotten av ger dig en ge-bort-lott eller en vanlig lott som ger dig möjlighet att skrapa fram storvinsten?

Det kanske redan avhandlats (har inte läst hela tråden), men tänker du att båda varianterna ska kosta mycket? En prisskillnad är ju naturligtvis ingen garanti för att man inte ska ges fel typ av lott, särskilt inte då detta inte ska kunna kontrolleras på något sätt, men även om man låtsas som att det inte vore ett problem så skulle det potentiellt upplevas omotiverat att betala lika mycket för en lott med ett vinsttak på 10 000 som för en lott med ett vinsttak på 5 000 000. Men kanske skulle folk ändå tycka det var värt det, för sinnesfridens skull. Haha.

Tänker dock din ”lösning” skulle leda till att många som utgångspunkt skulle förutsätta att de lotter man får i present är ge-bort-lotter. Såvida motsatsen inte bevisas (genom att man vinner en summa högre än maxtaket på ge-bort-lotten) eller att det råkar vara ens föräldrar, partner eller någon annan mycket närstående som givit lotten. Inte för att 10 000 vore en dålig present, men kanske skulle det riskera att förta upplevelsen lite att ofrånkomligt börja fundera över huruvida ens gäst kan tänkas missunna en miljonvinsten eller inte.
Senast redigerad av mormoranna 2023-10-08 kl. 04:33.
Citera
2023-10-08, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormoranna
Vid händelse av att du vill köpa en lott till dig själv, om lotterna är identiska på alla sätt och vis, och vinstmöjligheterna i övrigt är lika frånsett att ge-bort-bunten har ett tak på 10 000 (trots att det på baksidan står att man kan vinna upp till 5 000 000 eller vad taket nu ligger på), hur vet du att kassapersonalen du köper lotten av ger dig en ge-bort-lott eller en vanlig lott som ger dig möjlighet att skrapa fram storvinsten?

Det kanske redan avhandlats (har inte läst hela tråden), men tänker du att båda varianterna ska kosta mycket? En prisskillnad är ju naturligtvis ingen garanti för att man inte ska ges fel typ av lott, särskilt inte då detta inte ska kunna kontrolleras på något sätt, men även om man låtsas som att det inte vore ett problem så skulle det potentiellt upplevas omotiverat att betala lika mycket för en lott med ett vinsttak på 10 000 som för en lott med ett vinsttak på 5 000 000. Men kanske skulle folk ändå tycka det var värt det, för sinnesfridens skull. Haha.

Tänker dock din ”lösning” skulle leda till att många som utgångspunkt skulle förutsätta att de lotter man får i present är ge-bort-lotter. Såvida motsatsen inte bevisas (genom att man vinner en summa högre än maxtaket på ge-bort-lotten) eller att det råkar vara ens föräldrar, partner eller någon annan mycket närstående som givit lotten. Inte för att 10 000 vore en dålig present, men kanske skulle det riskera att förta upplevelsen lite att ofrånkomligt börja fundera över huruvida ens gäst kan tänkas missunna en miljonvinsten eller inte.

Ge bort lotten skulle kunna kosta en 20a eller så. Relationen mellan vinstsumman och inköpspris måste inte va samma på alla lotter, inget konstigt så är det med andra lotter redan. Det räcker om återförsäljare av lotten kan identifiera lottyp. Du får helt enkelt lite på att dom ger dig det du betalar för. Inga konstigheter, om du köper en öl på krogen så litar du väll på att ölen i tappen är det som du beställt? Om dom ville skulle dom ju här kunna servera svagdricka istället för Norrland guld exempelvis. Visst en del av spänningen för den som får lotten kanske skulle kunna försvinna, men inte helt. Men det kan det väll vara värt för att den som ger lotten ska kunna känna ett 100% lugn. Inte nån oro alls, och potentiell mental kollaps eller livskris kan helt undvikas. De tycker jag låter som en bra tradeoff.
Citera
2023-10-08, 06:50
Medlem
mormorannas avatar
Citat:
Ge bort lotten skulle kunna kosta en 20a eller så. Relationen mellan vinstsumman och inköpspris måste inte va samma på alla lotter, inget konstigt så är det med andra lotter redan. Det räcker om återförsäljare av lotten kan identifiera lottyp. Du får helt enkelt lite på att dom ger dig det du betalar för. Inga konstigheter, om du köper en öl på krogen så litar du väll på att ölen i tappen är det som du beställt? Om dom ville skulle dom ju här kunna servera svagdricka istället för Norrland guld exempelvis. Visst en del av spänningen för den som får lotten kanske skulle kunna försvinna, men inte helt. Men det kan det väll vara värt för att den som ger lotten ska kunna känna ett 100% lugn. Inte nån oro alls, och potentiell mental kollaps eller livskris kan helt undvikas. De tycker jag låter som en bra tradeoff.

Ska den som hämtar ut sin 30-10
000 kr vinst, eller den som kommer in med en nitlott/oskapad lott, kunna fråga återförsäljaren vilken typ av lott man mottagit? Jag menar, jag hade absolut kunnat fråga av ren nyfikenhet, haha. Hade dock inte bemödat mig att ta reda på det i det fall lotterna skulle behöva skickas in för inspektion hos Svenska spel eller dylikt, men det finns säkert dem som skulle göra det också. Företaget kan ju i sin tur kräva uppvisande av kvitto för att avslöja vilken lottyp det rör sig om, men detta skulle förstås också kunna kringgås genom att man köper en egen lott vars kvitto man skickar skickar in tillsammans med presentlotten, såvida inte något för den enskilda lotten särskilt serienummer eller dylikt anges på kvittot.

Det är säkert genomförbart men spontant känns sådana förhållandevis omfattande säkerhetsgarantier inte helt i proportion till den potentiella risk ett avslöjande av lottyp medför, samt det faktum att vikten av att systemet inte missbrukas av exempelvis kassapersonal är av större än det lite fåniga behovet av att skydda lite-lagom-generösa presentgivare. Och skulle någon som helst risk för avslöjande föreligga skulle jag personligen inte tycka det var värt risken att köpa en ge-bort-lott, då det hade varit otroligt genant om det framkom att jag givit någon en sådan istället för en vanlig.

Och vad gäller din liknelse hade jag personligen blivit mer upprörd över att snuvas på chansen att vinna storvinsten än att få svagdricka när jag beställt en Norrlands, och därtill får tas i åtanke att man, i det fall priset skiljer sig mellan lotterna, ger kassapersonalen incitament att själva köpa ge-bort-lotter men plocka på sig värstinglotterna istället. Skulle så ske får det antas att personlen skulle byta ut ett motsvarande antal lotter åt andra hållet, för att inte fifflet ska upptäckas vid en framtida inventering eller dylikt, varpå du som kund då får de 20 kr lotter som personalen betalat för, trots att du betalat för vanliga.

Och därtill, på samma sätt som du känner aversion mot att ge någon en lott som kan ge dem ett helt nytt liv kanske kassapersonalen känner samma missunnsamhet gentemot dig, och tycker att du minsann inte ska få nöjet att gotta dig i mer än max 10 000 kr, trots att du betalat för en vanlig lott. Känner väl kanske inte samma oro när jag köper en Norrlands, och skulle en stackars bartender mot förmodan ge mig svagdricka för att själv få dricka en öl skulle jag tycka mer synd om personen än vad jag skulle bli arg. Skulle dock inte vara lika empatisk i det fall det rörde sig om 10 000+.

Säger inte att din idé suger, men det finns ofrånkomligen vissa aspekter som tål att tänkas igenom innan du presenterar ditt förslag för Svenska spel.
Senast redigerad av mormoranna 2023-10-08 kl. 06:55.
Citera
2023-10-08, 08:20
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfett
Är det inte en tyst regel att man delar med givaren/köparen om man vinner ”megavinsten”?

Aldrig hört talas om den " tysta regeln."😂
Citera
2023-10-08, 08:29
Medlem
Citat:
Tänkt många gånger på vad som skulle kunna hända om man gav bort en trisslott och så är det en megavinst. Skulle personen dela med sig av vinsten? Kanske man aldrig kan sluta tänkte på det, är det nån man knappt känner eller i värsta fall inte ens gillade riktigt från början tror jag att det kan leda till allvarliga psykiska problem. Hursomhelst så kom jag på en lösning, ge bort triss som hade en maxvinst på 10 000kr! Det kan man ju leva med vem som helst vinner. Förutom vinsttaket så ska lotten se likadan ut som dom vanliga, så dom som får den vet inte att det är en ge bort lott dom fått. Va tycker ni, bra idé?

Det finns ju de som skrapar lotterna innan de ger bort dem, just för att behålla dem om det blir en storvinst, men fortfarande ge bort lotten om det är 5000 spänn (påstår de i vart fall)

Sinnessjukt beteende är det i vart fall.
Citera
2023-10-08, 09:34
Medlem
mammasguds avatar
Skulle aldrig falla mig in att köpa eller ge bort en trisslott.

Fyfan folk som ger sina barn trisslotter.. Lär dom idioti.

Vissa svenskar tror ju att vinst på lotto är enda sättet att bli rik. Så jävla patetiskt whitetrash. Men slösa era pengar livet ut Skatt på idioti kallas det.
Citera
2023-10-08, 09:44
Medlem
Min bror har dålig ekonomi, så han har väl tyckt att det är smidigt att köpa en trisslott, när folk fyller år. Han är även funktionshindrad. En gång så fick jubilaren dock en storvinst och folk blev otroligt arga när personen inte ville dela med sig till givaren. Så detta med att ge bort lotter kan verkligen försämra relationer.
Citera
2023-10-08, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammasgud
Skulle aldrig falla mig in att köpa eller ge bort en trisslott.

Fyfan folk som ger sina barn trisslotter.. Lär dom idioti.

Vissa svenskar tror ju att vinst på lotto är enda sättet att bli rik. Så jävla patetiskt whitetrash. Men slösa era pengar livet ut Skatt på idioti kallas det.
Eller behöver man ju inte ta lite förströelse på så stort allvar.. snacka om att folk med mindervärdrskomplex slösar med uttrycket "wt".. Well, i Sverige ÄR det ju ett lättare sätt att bli rik (slump men ändå) då sossarna valde att göra det skattefritt. Ett halvkasst jobb blir du knappast rik på, då gäller det att kombinera med bostadsaffärer eller aktiemarknaden. Just fin "arbetspolitik"..
Citera
2023-10-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Min bror har dålig ekonomi, så han har väl tyckt att det är smidigt att köpa en trisslott, när folk fyller år. Han är även funktionshindrad. En gång så fick jubilaren dock en storvinst och folk blev otroligt arga när personen inte ville dela med sig till givaren. Så detta med att ge bort lotter kan verkligen försämra relationer.

Ja men se där!! Precis det jag menar, kommer troligtvis alltid leda till att relationer försämras och att den som gett lotten mår dåligt! Jag fattar att det inte
Är så stor risk att det händer men den finns ju ändå där, så i detta fallet hade det inte vart så dumt med en lågvinstlott kan jag tänka mig
Citera
2023-10-08, 13:06
Medlem
JuniorDahlens avatar
Ger aldrig bort Trisslotter. Då ger jag hellre bort en färdig travandel där jag själv köpt samma.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in