2023-10-07, 13:51
Medlem
Sagodjurs avatar
Om jag besöker t ex Aftonbladet så är det mer regel än undantag att det är en helsida med reklam som dyker upp, innan själva Aftonbladet, och som man stänger ner genom att trycka på krysset i hörnet "Till Aftonbladet".

Jag uppskattar att jag stänger ner denna, nästan per automatik, inom 2-3 sekunder. Skulle nån fråga mig om vilken reklam jag just exponerats för så skulle jag 9 gånger av 10 inte kunna svara.

Jag föreställer mig att dom flesta som är inne på Aftonbladet flera gånger om dagen gör samma sak.

Ändå är ju rimligen denna helsida av reklam något av det dyraste man kan köpa.

Har företagen koll på att dom kastar pengarna i sjön när dom beställer denna tjänst? Blir dom manipulerade av Aftonbladet som pekar på en massa statistik utan att kunna säkerställa att det faktiskt leder till resultat värt pengarna?

Vågar dom t ex tala klarspråk med siffrorna och säga till en potentiella annonsör:

"Du kan köpa stora reklam-paketet, då får du 4 helsidor i månaden, 9 av 10 klickar dock bort dom efter 2-3 sekunder"
Citera
2023-10-07, 13:56
Medlem
Det finns nog en hel del som inte stänger ner den direkt, det handlar mycket om vilken person och reklam det rör sig om.

Sen så har vi ju också bland annat varumärkesbyggande-reklam också. Om du exponeras för reklam för ett varumärke som tillhandhåller produkt x; när du väl ska handla produkt x så känner du igen varumärket och sannoligen drar du dig till att uppsöka och handla det varumärket du känner till och har sett reklam för.
Citera
2023-10-07, 13:57
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Om jag besöker t ex Aftonbladet så är det mer regel än undantag att det är en helsida med reklam som dyker upp, innan själva Aftonbladet, och som man stänger ner genom att trycka på krysset i hörnet "Till Aftonbladet".

Jag uppskattar att jag stänger ner denna, nästan per automatik, inom 2-3 sekunder. Skulle nån fråga mig om vilken reklam jag just exponerats för så skulle jag 9 gånger av 10 inte kunna svara.

Jag föreställer mig att dom flesta som är inne på Aftonbladet flera gånger om dagen gör samma sak.

Har företagen koll på att dom kastar pengarna i sjön när dom beställer denna tjänst? Blir dom manipulerade av Aftonbladet som pekar på en massa statistik utan att kunna säkerställa att det faktiskt leder till resultat värt pengarna?

Vågar dom t ex tala klarspråk med siffrorna och säga till en potentiella annonsör:

"Du kan köpa stora reklam-paketet, då får du 4 helsidor i månaden, 9 av 10 klickar dock bort dom efter 2-3 sekunder"
Jag stänger alltid ner reklamfönster jag är så less på reklam så jag stänger hela skiten på tuben när det blir reklam
Att betala för att slippa reklam på tuben finns inte på kartan.
Citera
2023-10-07, 14:00
Det finns folk som läser det första de får upp men innehållet i annonserna på Aftonbladet vet jag inte vad handlar om trots att jag läser Aftonbladet varje dag.
Inga annonser läses. Det har nog aldrig hänt. Inget går att locka eller få mig att tro på om jag kan skönja retuschering, sensationalism eller vinstintresse. Oavsett vad som står så berörs jag inte, även gällande sk nyheter.
Citera
2023-10-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur

Jag ser aldrig någon reklam på dator eller lur eftersom jag har addblock. Förvånar mig att det inte är standard.
Citera
2023-10-07, 14:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Jag stänger alltid ner reklamfönster jag är så less på reklam så jag stänger hela skiten på tuben när det blir reklam
Att betala för att slippa reklam på tuben finns inte på kartan.

Hur stänger du ner reklamfönster på tuben?
Citera
2023-10-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Tror han mena att de va färdigtittat för honom på tuben för dagen när reklam dyker upp
Citera
2023-10-07, 15:55
Medlem
auruns avatar
Haha, det samlas ju data och klickar en person som leder till konvertering har ju detta ett visst satt värde för företaget. De kastar alltså absolut inte pengarna i sjön på något sätt.

Reklam online är inte en gissningslek, som en skylt på stan kan vara, som du verkar tro. All data finns och därefter tar man beslut om att kanske byta reklamen, byta plattform, öka budget, minska budget eller fortsätta köra på. Analyseras kontinuerligt.
Citera
2023-10-07, 17:31
Medlem
Man använder adblockers så man slipper både att se och att stänga skiten.
Citera
2023-10-08, 09:56
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Som jag sa jag stänger ner hela skiten slutar alltså att titta på videon, stänga ner bara reklamen går inte alltså loggar jag ut från tuben
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in