2023-10-07, 08:12
Medlem
Hej! Det är så att min kompis äger ett trubadurföretag i hans namn. Det används alltså inte så ofta, inkomster för gig och lite utgifter för transport osv.

Han skulle få tillbaka 14K i restskatt, men korkat nog lämna han aldrig in sin deklaration för han visste inte hur han skulle göra/han hade inga kvitton på några utgifter ändå.

Senare fick han fler brev hem från skatteverket att hans F-skatt kommer bli indragen om jan inte ”gör något”? Nu är den indragen.

Hur ska han lösa detta? Ska han fortfarande göra en deklaration, hur gör han den utan några belägg på utgifter. Får han restskatten när han gjort deklarationen? Ska han betala några ”böter”? Kan man få tillbaka F-skatten eller måste hans företag konka?

Tack för hjälpen mvh
Citera
2023-10-07, 08:40
Medlem
Deklarationen (och bokslutet) ska han givetvis lämna in oavsett. Om han får en restskatt eller ej beror ju på om deklarationen visar att han betalat för mycket eller för lite skatt under året.

Hur kan han inte ha kvitton på sina utgifter i företaget? Hur har han då kunnat göra sin bokföring? Utan kvitton kan han inte göra avdragen, och vinsten i bolaget kommer då motsvara intäkterna. Så det är en bra idé att hitta dessa kvitton.

Att fortsätta att inte göra något åt situationen är en dålig idé. Utöver att han inte kommer kunna få tillbaka F-skatten innan han lämnat in deklarationen, så riskerar han att bli åtalad för bokföringsbrott.

Det bästa tipset är att han omgående tar kontakt med en redovisningskonsult eller revisor, och får hjälp med att ordna upp både bokföring och deklaration, samt råd för hur han ska undvika att hamna i samma situation framöver.
Citera
2023-10-07, 09:04
Medlem
Hej! Han har inte gjort någon bokföring alls vad jag vet, han har inga fysiska kvitton kvar. Bara avdrag i hans bankkonto, men jag har läst att man ej behöver fysiska kvitton för att deklarera. Ja jag ska hjälpa han att göra deklarationen så fort som möjligt så det inte blir värre konsekvenser
Citera
2023-10-07, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djureninaturen
Hej! Han har inte gjort någon bokföring alls vad jag vet, han har inga fysiska kvitton kvar. Bara avdrag i hans bankkonto, men jag har läst att man ej behöver fysiska kvitton för att deklarera. Ja jag ska hjälpa han att göra deklarationen så fort som möjligt så det inte blir värre konsekvenser

För att kunna bokföra inköpen måste han ha något som kallas för verifikat.
Enkelt förklarat är det något som styrker vilken typ av affärshändelse som har skett, när den har skett, vad som har skett osv.
Ett verifikat för varje affärshändelse.
Ett verifikat kan t.ex bestå av ett kvitto.
Där ska stå vad som är köpt, datum, momssats osv.
Är kvittona borta, kan man med hjälp av ett kontoutdrag se var och när något är köpt. Har man tur kan inköpsstället skriva ut ett nytt kvitto med hjälp av dessa uppgifter.
Men man måste ha kvitto!

Edit: Det måste alltså finnas en bokföring. Den ligger sen till grund för deklarationen.

Edit 2: vilken företagsform har han? Enskild näringsverksamhet? (kallades tidigare för enskild firma)
Senast redigerad av AB0NNERAD 2023-10-07 kl. 09:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in