2023-10-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goatpower1911
Hur kan du vara förvånad att hamas attackerar Israel? De är lågintelligenta analfabeter som har slagit samman sina två hjärnceller och har kommit fram till att döda bebisar är en bra ide. De är knappast militär strateger med universitets utbildningar. Jag tror du ger hamas lite för mycket cred!

Onekligen är det så.
Hamas gjorde bort sig till förintelsegränsen i Lördags.
Bortsett några kvarvarande raketer så har de egentligen inget annat än slangbellor(i militär betydelse)att nu komma med.
De skall dö,alla Hamas grisarna som ännu inte lyckats fly Gaza med sin bockfot släpande.
Israel bör dessutom utnyttja nuvarande situation till fullo gällande Hezbollah och Islamiska Jihad.
Först rejäl och grundlig bombning av Gaza.Därefter Libanon och Syrien.
Bättre läge än detta att rensa ut bland islamistpacket finns inte.
Jag hoppas på massavrättningar av islamister både här och var.
Citera
2023-10-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Det blir 105%! Du räknar som en jude.

Haha! Ja jävlar!

Dom bjussar nog Dubai på.
Citera
Det här är "människorna" i Gaza. Igår.

https://youtu.be/RMejmg2T6z8?si=cL9ZfIlh4HZi_MRw

Kan hela svenska befolkningen vänligen se när de transporterar kidnappade in till Gaza??
Citera
Medlem
Nederlag??
Var inte Tel Aviv som var i ruiner och 600 Hizbollah döda om inte mer

ja just det ja... araber säger jämt de vinner...

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vi får se hur det blir med det. Förra gången, 2006 blev det ett nederlag för Israel när de gick in i Libanon.

Är Israel beredda att hålla trupper i Libanon och Syrien under decennier? Det kommer leda till skyhöga ekonomiska kostnader och kostnader i liv.

Vi får se hur utvecklingen blir. Jag är tveksam till detta scenario, men det är förstås inte helt otänkbart.
Citera
2023-10-11, 14:40
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Vi får se hur det blir med det. Förra gången, 2006 blev det ett nederlag för Israel när de gick in i Libanon.

Är Israel beredda att hålla trupper i Libanon och Syrien under decennier? Det kommer leda till skyhöga ekonomiska kostnader och kostnader i liv.

Vi får se hur utvecklingen blir. Jag är tveksam till detta scenario, men det är förstås inte helt otänkbart.

Under den senaste rundan i Libanon satte israelerna i princip in den värnpliktskull de hade.
Av mobiliseringen att döma har de helt andra planer nu.

Nej, Libanon åker nog med på samma pilsner nu.
Citera
2023-10-11, 14:40
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det ser jag som helt uteslutet. Vad man vill göra är att eliminera Izz ad-Din al-Qassambrigaderna, dvs Hamas militära gren. Detta är vad generalstaben och försvarsdepartementet har antytt som militär målsättning och en stor nog portion på den israeliska tallriken - trots inkallandet av tre fjärdedelar av reserven.
Det är väl på sin höjd vad som är ett rimligt mål, att avväpna Al Qassam och andra militanta grupper. Men man kommer aldrig kunna utrota själva Hamas ideologi så länge som Israel bedriver den politk de gör. Det kommer bara komma en ny grupp som tar över maktvaccumet, kanske blir lugnt i nåt decennie sen brakar de loss igen. Israels befolkning kommer alltid leva i skräck så länge som de själva är ointresserade av en fredlig lösning och beteer sig som de gör.
Citera
2023-10-11, 14:42
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Jag blir så trött på main stream media som aldrig vågar eller tar diskussionen om "elefanten i rummet"?

https://www.tv4.se/artikel/1riRd2b9k...et-som-haender

Jag är mer intresserad över vilket stöd hamas har av den palestinska befolkningen.

Vad tror ni ?

Jag tror de har ett stort stöd av dom och dom stannar nog kvar i Gaza-city, trots alla varningar från Israel , så de sedan kan utgöra mänskliga sköldar , möta sina 72 oskulder (flickor eller pojkar whatever) för att sedan som vanligt gråta sina sedvanliga krokodiltårar över hur hemska judarna är.

Tröttsamma j-lar ,som man bäddar får man ligga!

Från Pew Research Centre - om jag nu minns rätt: 60 procent av Gazas befolkning stöder militära attacker mot Israel, men bara 40 procent stöder Hamas politik på övriga områden. Araberna på Gazaremsan känner en mycket stor stolthet över att så många judar har mördats och aktionen innebär en (åtminstone kortsiktig) boost för Hamasstyret.
Citera
2023-10-11, 14:44
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:

Du verkar ha en ganska säregen uppfattning om verkligheten om du anser att Israel tog skyhöga förluster 2006.
Citera
2023-10-11, 14:45
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Nederlag??
Var inte Tel Aviv som var i ruiner och 600 Hizbollah döda om inte mer

ja just det ja... araber säger jämt de vinner...

Israel drog sig ur Libanon.
Citera
2023-10-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är väl på sin höjd vad som är ett rimligt mål, att avväpna Al Qassam och andra militanta grupper. Men man kommer aldrig kunna utrota själva Hamas ideologi så länge som Israel bedriver den politk de gör. Det kommer bara komma en ny grupp som tar över maktvaccumet, kanske blir lugnt i nåt decennie sen brakar de loss igen. Israels befolkning kommer alltid leva i skräck så länge som de själva är ointresserade av en fredlig lösning och beteer sig som de gör.

Inte alls.Det går fort att slå ned på varje tendens till vanvettsislamism om det militära överläget är stort nog.
Israel har låtit Hamas existera för att slå split bland palestinierna.
Denna tankegång..om än logisk..kommer inte att förverkligas i någon framtid.
Det åligger Israel att rensa upp bland palestinierna med jämna mellanrum efter i Lördags.
Jag både hoppas och tror att det är just detta som Israel kommer göra framgent.
Citera
2023-10-11, 14:46
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Du verkar ha en ganska säregen uppfattning om verkligheten om du anser att Israel tog skyhöga förluster 2006.

Det är kanske din läsförmåga som är väldigt säregen.

Israel fick dra sig ur Libanon, jag skrev inte något om Israeliska förluster i liv 2006.
Citera
2023-10-11, 14:48
Medlem
Nu är äntligen elen slut i gaza. Israel lär väl vänta några dagar till så att befolkningen blir trötta och uppgivna innan man drar igång markoffensiven och slaktar Hamas.
Senast redigerad av Stockholmskisen 2023-10-11 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in