2023-10-11, 14:32
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
egypten har du ju i söder och libanon i norr. Har du inte sett runtom i världen vilket stöd hamas har?

Den egyptiska staten är nog inte det minsta intresserade av det.
Citera
Medlem
Goatpower1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag har tänkt lite på att det även kan vara andra dolda krafter bakom det här .
Någon som inte vill synas eller höras.
Vill ha igång ett krig med fler inblandade.
Äntligen lyckas få igång krigstankar i hela världen.
Få bort människor från vår tydligen överbefolkade värld.

Jag kan tycka att det är mycket konstigt att en sådan pass liten grupp som Hamas ger sig på Israel. Det är väl bäddat för förlust. Det är som om Sverige skulle börja bomba USA.

Hoppas att övriga länders ledare inte kastar sig in denna konflikt.
Det går inte att lösa. Det kommer att sluta med hämnd från alla möjliga håll och grupperingar.
Kanske det är just det man vill ha.

Hur kan du vara förvånad att hamas attackerar Israel? De är lågintelligenta analfabeter som har slagit samman sina två hjärnceller och har kommit fram till att döda bebisar är en bra ide. De är knappast militär strateger med universitets utbildningar. Jag tror du ger hamas lite för mycket cred!
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Frågan är om det finns en tydlig koppling till folkmordsrepubliken Kina och dess nyfunna vän Syrien. Lei tog upp det i hennes China talk igår. https://www.youtube.com/watch?v=D2Abbw86vY4

Det är fullt möjligt. Att dra in USA i en konflikt i MÖ underlättar för Kina att invadera Taiwan. Allt detta underlättar också för Rysslands krigsföring mot Ukraina.

Det kan faktiskt vara något riktigt stort och hemskt på gång.

Ryssland har från redan höga militärkostnader chockhöjt sin militärbudget inför nästa år. Kina tokrustar och bygger upp jättelager med livsmedel, energi etc.

Precis som hon säger, det är för tidigt att se Rysslands och Kinas roll i detta, men det finns klara indikationer på att det ligger i något som hon säger.
Citera
2023-10-11, 14:33
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Lokala vapenhandlare har i så fall tillgång till NATO-vapen eftersom Hamas bevisligen använt sådana vid attacken mot Israel. Var är det mest troligt att dessa NATO-vapen kommer ifrån? När kriminella gäng i Sverige erbjuds vapen från Ukraina så är det knappast långsökt att Hamas också kan få tag i dem.

https://sverigesradio.se/artikel/vap...ella-i-sverige

Vad är ett "NATO vapen" för övrigt ?
Dina resonemang biter säkert på ättlingar till inavlade indentured servants som bor i husvagn men här där de flesta kan läsa och skriva funkar inte vilken dum skit som helst.
Citera
2023-10-11, 14:34
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
22.000 km2 snarare (22.000 kvm är ett kvarter i en mindre stad).

Ja självklart km2. Ibland skriver man för fort.
Citera
2023-10-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Håller med om det mesta. Lägg till masspermissionerna i samband med Sukkothögtiden och att ingen förväntas åka tillbaka till förbanden under sabbaten. Attacken kom en lördag.

Jag tänkte faktiskt på högtiden men glömde bort att skriva om det. Det var väl samma sak 1973. Då var man endast 441 man, som försvarade Bar-lev linjen, då många soldater hade Permis. Egypterna bröt igenom på 2 timmar.

Just permissionerna fick väl också effekten av att Israelerna var sena på att svara på Hamas attack? Många boende i attackerade Kibbutzer har klagat.

PS Man ska läsa "Asterix och Obelix och britterna". Där förlorade britterna för romarna alltid anföll under Tea-time. I MÖ verkar det vara storhelger som gäller.
Citera
2023-10-11, 14:35
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Menar ni att den mobiliserade styrkan kommer att användas för att invadera andra länder i MÖ? Vilka länder är då aktuella?

Tror ni att Israel är beredda att offra tiotusentals av sina medborgare för denna räd som har kostat kanske något tusentals israeliska offer?

Det ser jag som helt uteslutet. Vad man vill göra är att eliminera Izz ad-Din al-Qassambrigaderna, dvs Hamas militära gren. Detta är vad generalstaben och försvarsdepartementet har antytt som militär målsättning och en stor nog portion på den israeliska tallriken - trots inkallandet av tre fjärdedelar av reserven.
Citera
2023-10-11, 14:36
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Libanon ryker.
Hizbollah har givit formellt stöd till Hamas, så där är den saken löst.
Sedan kommer Israel att upprätta skyddszoner i Syrien med hänvisning till att Hamas sponsor Iran ligger bakom.

/En man med information

Vi får se hur det blir med det. Förra gången, 2006 blev det ett nederlag för Israel när de gick in i Libanon.

Är Israel beredda att hålla trupper i Libanon och Syrien under decennier? Det kommer leda till skyhöga ekonomiska kostnader och kostnader i liv.

Vi får se hur utvecklingen blir. Jag är tveksam till detta scenario, men det är förstås inte helt otänkbart.
Citera
2023-10-11, 14:37
Medlem
Erik Östs avatar
Jag blir så trött på main stream media som aldrig vågar eller tar diskussionen om "elefanten i rummet"?

https://www.tv4.se/artikel/1riRd2b9k...et-som-haender

Jag är mer intresserad över vilket stöd hamas har av den palestinska befolkningen.

Vad tror ni ?

Jag tror de har ett stort stöd av dom och dom stannar nog kvar i Gaza-city, trots alla varningar från Israel , så de sedan kan utgöra mänskliga sköldar , möta sina 72 oskulder (flickor eller pojkar whatever) för att sedan de överlevande som vanligt kan gråta sina sedvanliga krokodiltårar över hur hemska judarna är.

Tröttsamma j-lar ,som man bäddar får man ligga!
Senast redigerad av Erik Öst 2023-10-11 kl. 14:41.
Citera
2023-10-11, 14:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag har tänkt lite på att det även kan vara andra dolda krafter bakom det här .
Någon som inte vill synas eller höras.
Vill ha igång ett krig med fler inblandade.
Äntligen lyckas få igång krigstankar i hela världen.
Få bort människor från vår tydligen överbefolkade värld.

Jag kan tycka att det är mycket konstigt att en sådan pass liten grupp som Hamas ger sig på Israel. Det är väl bäddat för förlust. Det är som om Sverige skulle börja bomba USA.

Hoppas att övriga länders ledare inte kastar sig in denna konflikt.
Det går inte att lösa. Det kommer att sluta med hämnd från alla möjliga håll och grupperingar.
Kanske det är just det man vill ha.

Det är ett misstag att tro att folk är rationella eller att någon annan styr.

Ofta är verkligheten mycket enkel.
Citera
2023-10-11, 14:38
Medlem
Det kan de sticka upp ngnstans

Jag har ett bätrre förslag till Hamas.... .. ja just det ja... försent nu.... de ska dö nu

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hamas har alltid sedan de blev valda varit redo att gå med på 1967 års gränsdragning.
Citera
2023-10-11, 14:38
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tänkte faktiskt på högtiden men glömde bort att skriva om det. Det var väl samma sak 1973. Då var man endast 441 man, som försvarade Bar-lev linjen, då många soldater hade Permis. Egypterna bröt igenom på 2 timmar.

Just permissionerna fick väl också effekten av att Israelerna var sena på att svara på Hamas attack? Många boende i attackerade Kibbutzer har klagat.

PS Man ska läsa "Asterix och Obelix och britterna". Där förlorade britterna för romarna alltid anföll under Tea-time. I MÖ verkar det vara storhelger som gäller.

Den israeliska inmarschen borde då komma i samband med fredagsbönen i övermorgon (eller på fredag i nästa vecka).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in