2023-10-10, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu missförstod du mig. Jag kallar inte dig nazist. Utan att du och flera andra andra använder sig av samma begrepp, som nazisterna. Hamas gör det samma med israeler. Det kallas avhumanisering, så man lättare kan döda sin motståndare. Vi människor har svårt att döda andra människor. Vi avhumaniserar fienden först, så att det ska bli lättare att bekämpa dem. Problemet, som uppstår och vi ser det i detta krig är att man relativt enkelt kan börja döda barn och andra relativt oskyldiga.

Den Israeliska armen, försöker faktiskt undvika civila dödsoffer. Varför? De vet att avhumanisering är kontraproduktivt och de flesta israeler vet vad det kan leda till, då många av dem har släktingar som föll offer för det. Begår den israeliska armen misstag? Ja. Finns det israeler som vill hämnas? Ja men i det stora hela försöker Israel hålla nere de civila palestinska förlusterna. Kan det ändras? Ja.

Jag börjar mer och mer tro att avhumanisering är vad Hamas vill. Då kan de få israelerna att begå så vidriga övergrepp som hämnd. så det tvingar de arabiska staterna att backa från Israel. Då faller Israels strategi, sedan 1980, att försöka splittra de arabiska länderna och få fredsavtal med en i taget. Den strategin har varit relativt lyckosam.
Ja jag vet vad avhumanisering är, har själv blivit utsatt för det, det är ju något som är i princip en hälsningsfras härinne så. No big deal.

Aha du tänker sååå...Ja absolut kan det vara en strategi de använder då de är extremt manipulativa iom de lurat israel att tro på vapenvilan. Den nivån av manipulation kan bli precis hur illa som helst då den inte är frisk. HAMAS är inte friska och jag tror inte de är i detta för att "rädda palestina" utan för att de älskar slakten, våldtäkterna, barna och djurdödandet. De är sjuka i själarna.
Citera
2023-10-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Inte i Västeuropas medeltid.
Vi hamnar i indianernas 1800-tal.

Ja. När indianerna hade fördrivits från sin mark och inte hade någon mat. Det är väl så palestinierna känner nu. Men
Om man ska jämföra till ytan, USA då och Mellanöstern nu, så fick väl Indianerna ungefär lika mycket mark kvar som om Israel skulle utgöra hela Mellanöstern förutom Israel, medan alla araber från länderna runt Israel fick dela på den ytan.
Citera
2023-10-10, 20:35
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
I verkligheten behövs de vapnen i Talibanernas kamp emot sina forna sponsorer i Pakistan och för att man behöver försvara sig emot andra klaner+ att det är enorm status med vapen hos de där felknullade bergsfolken.

Ja, jag skrev bara att det i så fall är mer troligt att Hamas fått NATO-vapen av Afghanistan än av Ryssland. Det i särklass mest troliga är att de sålts på svarta marknaden av diverse filurer i det genomkorrupta Ukraina.
Citera
2023-10-10, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Butiken Zara stänger ner sina alla butiker i Israel.

Flera flygbolag slutat flyga till Israel.

Terrorstaten Israel kommer lida ekonomiskt.

Källa haaretz

Enda terroristerna här är Hamas.
Citera
2023-10-10, 20:38
Medlem
Judarna i Israel har sagt till Egypten att Israel förbereder sig för många månaders krig i Gaza.

Källa times of Israel
Citera
2023-10-10, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Fråga Hamas så får du ett säkrare svar.
Frågan var seriöst menad. Om någon påstår att Ryssland levererat vapen till Gaza så skulle jag vilja veta hur? Såvitt jag vet gör blockaden av Gaza att det inte går att leverara någonting dit med fartyg. Israel patrullerar en zon några kilometer ut från stranden och ingenting släpps förbi. Det finns gränskorsningar mot både Israel och Egypten, men med omfattande restriktioner för vad som får transporteras över gränserna. Så, hur skulle det gå till, rent praktiskt? Teleportering?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Verkar som om Hamas motiv var att ta fångar att använda för att förhandla om att Israel skulle frisläppa andra fångar. Men nu har ju Israel också tagit fler fångar, samt att Gaza bombas sönder och snart invaderas. Hamas plan verkar ha varit extremt ogenomtänkt.
https://twitter.com/Mylovanov/status...49415260246323
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Det kan ligga något i det, vi får se vad som händer.

Haha! Jag har också undrat hur dom (fortfarande) har internet i Gaza

Helt obegripligt. För helvete IDF slåut el, tele, vatten
rubbet
Citera
2023-10-10, 20:40
Medlem
1008 bekräftade döda nu..
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Biden växer i mina ögon. Inte trodde jag att vänstern i USA var så direkt i sitt stöd till Israel. Annat är det i Sverige!!!

Men demokraterna i USA är som moderaterna i Sverige. Det är ingen egentlig vänster som i Nooshi Dagostars Vänsterparti.

Annars håller jag med, Biden växer även i mina ögon. Mycket bra tal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Judarna i Israel har sagt till Egypten att Israel förbereder sig för många månaders krig i Gaza.

Källa times of Israel

Bra. Då är dom bestämda kring detta. Skönt att få slut på Hamas en gång för alla.
Citera
Medlem
Turister och utlänningar flyr nu i mängder från israel.
Israel kommer att bli en isolerad pariastat som ingen vill åka till längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in