2023-10-09, 23:24
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Nu går kriget in i en ny fas efter att Al-Qassams och Islamiska Jihads styrkor kastats tillbaka över gränsen. Nu kan man börja summera:

Gazakriget fas 1: förluster

Israel
Dödade: 900+
Kidnappade: 130+

"Palestina"
Dödade i samband med aktioner i Israel: 1500+
Dödade i flygangrepp: 687

Nu börjar alltså fas 2, när själva neutraliseringen av Hamas militära förmåga ska genomföras.

Är det ens bekräftat att Hamas har tryckts tillbaka?
Mig veterligen har de fortfarande kontroll i de angränsande kibbutzerna samt delar av Sderot.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Nu går kriget in i en ny fas efter att Al-Qassams och Islamiska Jihads styrkor kastats tillbaka över gränsen. Nu kan man börja summera:

Gazakriget fas 1: förluster

Israel
Dödade: 900+
Kidnappade: 130+

"Palestina"
Dödade i samband med aktioner i Israel: 1500+
Dödade i flygangrepp: 687

Nu börjar alltså fas 2, när själva neutraliseringen av Hamas militära förmåga ska genomföras.

Förfärliga siffror i båda fallen, det vore intressant att få klarhet i hur många civila det rör sig om för Israel respektive Palestina.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsBanan
dom sprängde upp cirka 200 eller mer amerikaner 1983

dom besitter 30 gånger större arsenal än Hamas och 4 gånger mer avancerade vapen.
Med tanke på ditt språkbruk var du rimligen inte ens född 1983 så varför ta upp 40 år gammal historia?
Hizbollah har ingen som helst kapacitet att slå ut ett amerikanskt örlogsfartyg. Inte ens terroriststaten Iran vågar göra detta, annat än att lysa med laserljus på jänkarna, ungefär som MENA-kids i Rosengård.
Citera
2023-10-09, 23:25
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
95% sannolikhet att de kommer i gummibåtar till Europa

I ett nära perspektiv är det helt riktigt att det finns risker med en ny flyktingvåg även mot europa.
Men vi tog inte emot 2 miljoner fanatiska tyska nazister de sista månaderna av världskriget, så det borde liksom vara möjligt att inte ta emot en grupp av människor som jublar och firar massakrer av civila.

Det är tydligt att det inte bara är "några från Hamas" som är extrema i sina åsikter utan det stora flertalet.

Det ser vi på hur stor mängd hejarop Hamas får vs hur stor mängt Palestinier som tar ett starkt avstånd från dem. Åter igen: Bara för att man är Palestinier och emot Hamas betyder det inte att man inte delar åskådning om att det judiska folket ska utrotas och att Islam är precis allt.

Jag kan se fördelar med viss invandring och till och med kulturell mångfald om man hanterar integration på rätt sätt.

Jag ser inte att det finns plats för en enda av de som kommer folkvandra från Gaza i Europa.
Risken är för stor.

Detta är att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Det är upp till den Islamska världen att sörja för dem då de visat att de i så stor utsträckning inte delar vårt sätt att se på vad liv är värt och vad som är förkastligt och oförlåtligt.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Blir en bra omsättning på amerikanska försvarsaktier isf.

Jag har en mental bild av Joe Biden som sitter i Vita Huset och leker med två He-Mangubbar som han dunkar i varann.

Tillägg, bara så jag inte blir bannad för trams och off-topic: Jag undrar vad för roll andra, mer neutrala grannländer som Jordanien kommer spela för roll i konflikten framgent. Kommunikationen mellan Israeliska UD och övriga regionen måste vara febril just nu, för att uppdatera alla om läget.
Senast redigerad av fluff995 2023-10-09 kl. 23:28.
Citera
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsBanan
nej,, jag har redan lägenhet i Iran och Jeddah, oroa dig inte du. Jag ska snart köpa lägenhet i Ryssland också, samt sydamerika.

Glöm inte Australien när du ändå är igång med fabler. Flytta från Sverige till en av dina många låtsaslägenheter så blir alla nöjda. Men du kommer inte göra det och vi alla vet varför.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Inte bara palestinier dödas...även svenska skattebetalare rövknullas av IDF. 50 mille dollar per år till terroriststaten Palestina. Misstänker att vissa saker byggda för dessa pengar bombas sönder nu.
Vi får hoppas att det byggts på västbanken och inte i Gaza.
Citera
2023-10-09, 23:26
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Ja, tror också det ligger åt det hållet. Vilket egentligen är helt otroligt. Borde också innebära att de är rejält försvagade inne i Gaza.

Förr i tiden hade musslorna suicide bombers. Numera har de suicide terror countries.
Citera
2023-10-09, 23:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Är det ens bekräftat att Hamas har tryckts tillbaka?
Mig veterligen har de fortfarande kontroll i de angränsande kibbutzerna samt delar av Sderot.
Enligt IDF är Hamas tillbakatryckta, även om vissa mindre stridigheter pågår vid gränsen. Varför skulle IDF ljuga om detta, det är inte Ryssland vi pratar om här.
Citera
2023-10-09, 23:27
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Du har rätt, och det är därför jag är rädd att Israel kommer jämna Gaza med marken.
2 miljoner människor bor i Gaza, runt 30.000 av dessa tillhör Hamas, resten är civilister.
Hoppas man kommer till en lösning för båda parter.

Bästa lösningen vore om dessa 2 miljoner människor luynchade de 30 tusen terrorister som ställer till problem för resten av gänget.
Citera
2023-10-09, 23:28
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jo det förstår jag, men man måste också se på vad alternativen är. Gazaborna delar språk med Egypten, religionen till 90%, till delar etniskt ursprung samt även kultur och mentalitet. Efter en eller två generationer skulle de känna sig lika egyptiska som alexandriaborna. Den egyptiska staten skulle kunna hålla området i schack.

exakt, de delar etniskt ursprung med samma låga intelligens, konsekvenstänk och impulskontroll. resultat: egyptens araber kommer se det som ett svek, kravalla och störta al-sisi
Citera
2023-10-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Bara häromveckan så skrevs det i media om hur judarna har en tradition av att spotta på kristna i Israel. De avskyr alla icke-judar.

Jag har varit i Israel i alla fall och det var ingen som spottade på mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in