Citat:
Ursprungligen postat av
Lennisa
Jag jobbade på kibbutz i mitten av åttiotalet i norra Israel. Dom anlitade druser för i princip allt byggnadsarbete (eller alla fall allt murningsarbete).
Jag fattade det som att druserna anses vara kättare av både sunni och shia. Därför såg israelerna inte druserna som ett hot på samma sätt som som man såg andra muslimer som ett hot.
Det jag minns var att alla kibbutznicks där jag var var mycket fientligt inställda till muslimer.
Jag tror att det är svårt att förstå vilket ingrott hat som finns i den regionen.
Den kibbutz jag var på drabbades åtta innan min vistelse av en räd från ett tiotal muslimer från Libanon där tre kibbutznicks dödades.
Utan att välja sida så kan jag ändå säga att jag förstår att det byggs upp ett hat när man drabbas av sådant.
Japp, på båda sidorna.
De judiska bosättarna anfaller palestinska byar och familjer, bränner olivträd och jordbruksmark. Förgiftar vattentäkter osv. Samtidigt som de skyddas av Israeliska militären.
Palestinierna anfaller och mördar Israeler, ibland helt oskyldiga civila, bara för att de är Israler. Helt säkert dödar de fel ibland bara från färgerna på nummerplåtarna. (grön/vit på i palestinska områden och gula i israeliska områden).
Jag vet folk som är Palestinier som inte kör in i vissa områden med gula skyltar för att de är rädda att få bilen förstörd.
Människor är märkliga, och viljan att förenkla och hata andra utifrån enkla gränsdragningar är stor.