2023-10-08, 13:46
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Måtte detta bli ett starkt uppvaknande för Palestina-vurmare. Palestina har aldrig varit intresserade av fredlig lösning. Israel har aldrig och kommer aldrig vara intresserade av att lämna Israel. Därmed kan de aldrig förenas.

Palestinier matar sina barn med hat mot judar. Israel är proppfullt med fundamentalistiska judar som ser precis ut som palestinierna och i stort är lika jävla pantade. Den enda väsentliga skillnaden är att Israel vann och har överhanden.

Vi tillåter inte konflikten att ta slut. Palestina behöver förgöras helt, folket behöver drivas ut i röda havet om detta ska lösas. Alternativt att annan nation gör detsamma med Israel.

Att många svenskar stödjer palestina är ett ideologiskt arv. "Pappa röstade på V och stödjer palestina, så nu gör jag också det!". Ur humanitär synpunkt är det slöseri med resurser att hjälpa palestinier. Det är dyrt, otympligt och mycket lätt faller resurser i fel händer istället. Man kan hjälpa betydligt fler å bättre genom att lägga pengar på andra håll. Eller är inte alla människor lika värda? Ska vi värdera vissa människor högre bara för att vi har ideolgiska övertygelser kring konflikten de befinner sig i?

Därmed. Sluta stödja Palestina. Sluta stödja Israel. Sluta gnäll.

Palestinierna är inte intresserade av en fredlig lösning och Israel kommer aldrig lämna Israel?
Är det isåfall Israel som är intresserade av en fredlig lösning?
Varför måste den fredliga lösningen ligga på palestinierna sida? Varför kan inte Israel sluta bygga nya bosättningar på palestiniernas område. Varför forsätter Israel bomba civila?

Israel kommer, oavsett hur många palestinier de dödar aldrig bli av med det här problemet. Du kan aldrig förgöra en ideologi, oavsett hur mycket du bombar. Döda varenda palestinier och du kommer fortfarande inte bli av med människor som söker rättvisa.
Citera
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuliusCaesar
Någon som vet varför Hamas använde sådana där fordon från Mad Max filmen? Typ minitrehjuling gyrokopter? Finns det i andra militärmakter?

https://www.youtube.com/watch?v=KF5vPfqtJBM
Uppenbarligen var det väldigt effektivt, så jag antar att det var därför. Paramotorer är billiga, små (dvs lätt att transportera och undangömma), du kan lyfta från i stort sett var som helst, och de är relativt simpla att lära sig flyga.

Det jag undrar mest över, vilket/vilka länder har försett dem med allt materiel och förberedelse för att kunna genomföra denna historiska attack? Iran känns i alla fall som en lågoddsare. Finns inte en chans att Hamas ska ha kunnat utföra detta på egen hand. Och vad fan har Shabak sysslat med? Tillät man attacken genomföras för att öppna dörrarna åt en fullskalig invasion av Gaza, eller är det bara inkompetens?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Alla de arabiska judarna då?
Närmare hälften av Israels befolkning kommer från Mellanöstern.

De måste återvända till sitt ursprungsland. Ett exempel är Ben-Gvir, som är irakier och ockupant av Palestina.
Citera
2023-10-08, 13:47
Medlem
Kan ni droppa frågan om vem som var där först? Är inte så att ni kommer lösa något, båda parter anser sig ha rätten till marken, ni vill bara ha rätt för att göda ert ego. Droppa det eller ta det i en annan tråd. Kan vi diskutera kriget och dess aktuella händelser i denna tråd?

MOD kan ni agera?

https://twitter.com/Megatron_ron/sta...67040700223641

Intressant bild. De gröna området är vad strider pågår och som de tog över igår, dock gick israel ut med att de säkrat vissa av områdena https://israelpalestine.liveuamap.co...ntrol-has-been, men idag så evakueras dem https://israelpalestine.liveuamap.co...civilians-from

Hamas ska alltså försöka skapa en korridor till västbanken, men verkar inte vara så mycket stridigheter från västbankens sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Jag har väldigt svårt att förstå att som en person i Väst att du väljer att besöka muslimländer eller närliggande område? Som att söka upp sin egen död.

Vi västerlänningar bör hålla oss till västvärlden där vi hör hemma istället för att söka bekräftelser i Mellanöstern där vi inte hör hemma.

Tragiskt för de som omkom i detta terroranfall men skulle aldrig för få mig att besöka Israel som västerlänning.

Jag gillar Israel, det är ett vackert land men med Gazakonflikten och allt nej tack.

Jag har varit både i Tel Aviv, Jerusalem och på Västbanken. Tel Aviv är nästan som att besöka en västerländsk stad minus att man ser många civila värnpliktiga med vapen. Jerusalem otroligt religiöst, historiskt och mångkulturellt. Västbanken problematiskt med stora skillnader mellan israeliska bosättningar och övriga Västbanken. När vi skulle åka in i Betlehem fick vi parkera hyrbilen och ta taxi, då man inte kan åka in där med israeliska regplåtar.

Väldigt intressant land att besöka helt klart. Jag kände mig säker hela tiden, men det gick inga flyglarm när vi var där. Mkt hög säkerhet även på flygplatsen det var typ inte slumpmässiga extrakontroller, de kollade alla.
Citera
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur gick det när Irak invaderade Kuwait? När Ryssland invaderade Ukraina? Det finns lagar om att angreppskrig är olagliga, men när det gäller Israel har Väst tvärtom valt att stödja angriparen. Ge dem detta våldskapital.

Det är bara olagligt om den anfallande sidan förlorar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Det verkar som Jordanien inte glömt att palestinier efter att ha fått fly till Jordanien och få beskydd där, som tack försökte mörda Kung Hussein av Jordanien.

Sen att palestinier också har mördat både Jordaniens kung Abdullah I och även deras premiärminister Wasfi Tell hjälper nog inte heller.
Mycket bra poäng. Jag läser på det. Här er det enormt mycket att lära.

”Assassination of King Abdullah
Arab assailant killed
Shots at gate of Jerusalem mosque

Younger son installed as regent
Guardian
Sat 21 Jul 1951 16.19 CET”

https://amp.theguardian.com/theguard...fromthearchive

Visste inte att Kong Hussein var mot Israel i 6 dagers kriget. (1967, tredje arab/ Israel kriget)

https://www.brookings.edu/articles/p...united-states/

Men han gjorde väldigt många bra saker:
”After 1967 he engaged in efforts to solve the Israeli–Palestinian conflict. He acted as a conciliatory intermediate between various Middle Eastern rivals, and came to be seen as the region's peacemaker. He was revered for pardoning political dissidents and opponents, and giving them senior posts in the government. Hussein, who survived dozens of assassination attempts and plots to overthrow him,…”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hussein_of_Jordan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu är israeliska gisslan utplacerad runtom i Gaza city.
Nu är Israelerna välkomna att bomba sitt eget folk.

För första gången kommer Israel att använda marktrupper tror jag, oavsett vilket kommer det att bli en slakt utan dess like!
Citera
2023-10-08, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Detta har israelerna redan gått ut med att man ska göra.
Vatten, el, rubbet kommer kranas av.
Detta är Hamas plan, israel kommer att få hele arabvärlden och flera emot sig.
Israel spelar Hamas rätt i händerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srail
Det ger dem rätten att söka sig till sina rötter dvs det land de ursprungligen kommer ifrån.

Okej, då ger det palestinier rätten att döda dem som tar sig rätten att söka efter sina rötter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Uppenbarligen var det väldigt effektivt, så jag antar att det var därför. Paramotorer är billiga, små (dvs lätt att transportera och undangömma), du kan lyfta från i stort sett var som helst, och de är relativt simpla att lära sig flyga.

Det jag undrar mest över, vilket/vilka länder har försett dem med allt materiel och förberedelse för att kunna genomföra denna historiska attack? Iran känns i alla fall som en lågoddsare. Finns inte en chans att Hamas ska ha kunnat utföra detta på egen hand. Och vad fan har Shabak sysslat med? Tillät man attacken genomföras för att öppna dörrarna åt en fullskalig invasion av Gaza, eller är det bara inkompetens?

Iran och Qatar.

Tror man tillät operationen. Israel måste väl ha super övervakning på höjdarna i Hamas, även övervakning av gränserna och de måste ha sett en mobilisering?... Något annat låter inte troligt.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Palestinierna är inte intresserade av en fredlig lösning och Israel kommer aldrig lämna Israel?
Är det isåfall Israel som är intresserade av en fredlig lösning?
Varför måste den fredliga lösningen ligga på palestinierna sida? Varför kan inte Israel sluta bygga nya bosättningar på palestiniernas område.

Israel kommer, oavsett hur många palestinier de dödar aldrig bli av med det här problemet. Du kan aldrig förgöra en ideologi, oavsett hur mycket du bombar. Döda varenda palestinier och du kommer fortfarande inte bli av med människor som söker rättvisa.

Israel har dock blivit deklererad som en stat utav FN 1948 så vad är det exakt Israel ska lämna? Jag vet att det en gång i tiden var palestinsk mark men att försöka ta tillbaka den marken är hopplöst.
FN har redan erkänt Israel som en stat.
FN har inte erkänt det som palestinsk mark?
Senast redigerad av Jon10 2023-10-08 kl. 13:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in