2025-09-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
- De använder systematiskt svält som vapen mot civilbefolkningen (just nu håller de på att svälta Gaza city med en miljon civila invånare som redan befinner sig på fas 4 och 5, dvs katastrof och svält).

- De förstör allt civila infrastruktur (över 90% av alla bostadshus är skadade eller förstörda). Detta används senare som argument för varför man måste etniskt rensa Gaza.

- De spränger all jordbruk och matproduktion.

- stryper vattentillförseln.

- Mördar alla de kan. Män, kvinnor, barn, åldringar, handikappade, hjälparbetare, ambulanspersonal, journalister. Spränger flyktingläger, sjukhus, skolor. Avrättar folk som står i matkö.

- Det finns gott om uttalanden från Israels regering om att gaza borde förgöras.

- Det finns aktiva förslag på att etniskt rensa hela Gaza. Ett var att flyga alla till Somaliland men det finns fler.

- Just nu försöker de få in alla gazabor i koncentrationsläger.

- minst 83% av alla de mördat har varit civila.

En mängd organisationer och organ så som FN, Läkare utan gränser, Amnesty International och många fler har gett ut rapporter där de radar upp argument kring varför detta är att betrakta som folkmord. Gör en sökning på google så kan du läsa in dig på de. De är inte svåra att hitta.

Inga bevis. Ingen argumentation. Bara ordfluff, lögner och missuppfattningar. Israel bedriver ett krig i Gaza. Det är inte olagligt. Om du menar att det är folkmord som bedrivs måste du bevisa det och det gör du inte.
Citera
2025-09-15, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Inga bevis. Ingen argumentation. Bara ordfluff, lögner och missuppfattningar. Israel bedriver ett krig i Gaza. Det är inte olagligt. Om du menar att det är folkmord som bedrivs måste du bevisa det och det gör du inte.

Jag har radat upp en hel del punkter och hänvisat dig till källor där du kan läsa mer ingående om alla punkter.

Om du vill stoppa huvudet i sanden och inte läsa mer om saken så är det ditt tillkortakommande. Inte mitt.
Citera
2025-09-15, 20:35
Medlem
Citat:
Jag har radat upp en hel del punkter och hänvisat dig till källor där du kan läsa mer ingående om alla punkter.

Om du vill stoppa huvudet i sanden och inte läsa mer om saken så är det ditt tillkortakommande. Inte mitt.

Du kan alltså inte bevisa folkmord. Men se sluta då upp att snacka om det hela tiden.
Citera
2025-09-15, 20:42
Medlem
Citat:
Du kan alltså inte bevisa folkmord. Men se sluta då upp att snacka om det hela tiden.

Jag har gett mängder av belägg för folkmord och hänvisat dig till källor där du kan läsa mer om varje punkt.

Vill du inte läsa mer om saken så är det upp till dig men självklart kommer jag inte att sluta snacka om folkmord bara för att du behöver bli skedmatad som ett jävla spädbarn för att kunna ta till dig information.
Citera
2025-09-15, 21:04
Medlem
Citat:
Jag har gett mängder av belägg för folkmord och hänvisat dig till källor där du kan läsa mer om varje punkt.

Vill du inte läsa mer om saken så är det upp till dig men självklart kommer jag inte att sluta snacka om folkmord bara för att du behöver bli skedmatad som ett jävla spädbarn för att kunna ta till dig information.

Att du inte ens inser att du inte har presenterat ett enda bevis säger det som behöver sägas.
Citera
2025-09-15, 21:05
Medlem
Citat:
Att du inte ens inser att du inte har presenterat ett enda bevis säger det som behöver sägas.

Jag inser att du inte läst källorna jag har presenterat för dig. Det är det enda som behöver sägas.
Citera
2025-09-15, 21:07
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Det är ju isf ett efterblivet sätt att räkna. De fick 44% av rösterna med ett valdeltagande på 75%.

Jo Israel bedriver ett folkmord mot palestinierna och med din bristfälliga logik skulle det inte finnas civila i de flesta konflikter i världen. Du är en religiös nöt, precis som så många andra sionister.

De som röstade i valet 2006 var tillräckligt många för att mer än väl representera hela populationen. Lägger man ihop alla röster lagda på militanta islamister, får man över 90%. Mellan 2006 och 2023 har dessa 90% dels vuxit till 98% dels blivit mer radikala/farliga. Dessa människor måste antingen bort från min planet eller få en förmyndare och isoleras, så att de inte kan skada andra människor.
Citera
2025-09-15, 21:19
Medlem
Citat:
Jag inser att du inte läst källorna jag har presenterat för dig. Det är det enda som behöver sägas.

Du har inte presenterat relevanta källor.

Du anför att förstörelse av byggnader i Gaza är bevis för folkmord. Att förstöra byggnader är i krig tillåtet och nödvändigt. Om du menar att det handlar om folkmord måste du förklara att det inte är en del av krigföringen mot Hamas. Det gör du inte.
Citera
2025-09-15, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angerove
De som röstade i valet 2006 var tillräckligt många för att mer än väl representera hela populationen. Lägger man ihop alla röster lagda på militanta islamister, får man över 90%. Mellan 2006 och 2023 har dessa 90% dels vuxit till 98% dels blivit mer radikala/farliga. Dessa människor måste antingen bort från min planet eller få en förmyndare och isoleras, så att de inte kan skada andra människor.

Nej, eftersom vi har statistik tillgänglig för hela populationen.

75% röstade. Av de så röstade 44% på hamas. Detta var för 18 år sen så alla som idag är under 36 röstade inte då.

Sen igen: om det gör alla palestinier till icke-civila så gäller samma logik de civila i Israel som röstade fram regeringen som bedriver ett folkmord mot palestinierna.

Samma gäller de flesta andra konflikter. Med din logik finns inga civila i krigstider.
Citera
2025-09-15, 21:30
Medlem
zarrelitos avatar
Citat:

Rapporter och experter är viktiga men inte juridiskt bindande
FN, Amnesty och andra organisationer dokumenterar övergrepp och ger sin bedömning utifrån fakta och vittnesmål.
Dessa bedömningar är värdefulla för opinionen och politiskt tryck, men de fastställer inte juridiskt folkmord.

Folkmord kräver formell juridisk process
En dom från ICJ eller ICC kräver noggrann undersökning, bevisföring och juridisk prövning.
Det är den domstolen som kan lagligt fastställa folkmord, vilket sedan kan leda till kompensation, sanktioner eller diplomatiska konsekvenser.

Som grädde på moset får du en reel där dina vänner i palestina tillrättavisar en oskyldig pojke med bokstavskombo. Vad säger det dig?

Senast redigerad av zarrelito 2025-09-15 kl. 21:35.
Citera
2025-09-15, 21:33
Medlem
Citat:
Du har inte presenterat relevanta källor.

Du anför att förstörelse av byggnader i Gaza är bevis för folkmord. Att förstöra byggnader är i krig tillåtet och nödvändigt. Om du menar att det handlar om folkmord måste du förklara att det inte är en del av krigföringen mot Hamas. Det gör du inte.

Utöver att lista många av de skäl till att Israel anklagas för att bedriva ett folkmord mot palestinierna så har jag hänvisat till några av de många rapporterna från FN, Läkare utan Gränser och Amnesty International som hävdar samma sak.

Du väljer att inte läsa dessa. Det är upp till dig. Men jag har gett dig all info du behöver för att bilda dig en ordentlig uppfattning över läget.
Citera
2025-09-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zarrelito
Rapporter och experter är viktiga men inte juridiskt bindande
FN, Amnesty och andra organisationer dokumenterar övergrepp och ger sin bedömning utifrån fakta och vittnesmål.
Dessa bedömningar är värdefulla för opinionen och politiskt tryck, men de fastställer inte juridiskt folkmord.

Folkmord kräver formell juridisk process
En dom från ICJ eller ICC kräver noggrann undersökning, bevisföring och juridisk prövning.
Det är den domstolen som kan lagligt fastställa folkmord, vilket sedan kan leda till kompensation, sanktioner eller diplomatiska konsekvenser.

Absolut. Och sådana rättegångar tar många år innan de når en dom.

Med det sagt så bar nazisternas handlingar ett folkmord även innan det juridiskt betraktats som ett sådant.

Om jag mördar någon så är jag en mördare med eller utan en fällande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in