2025-03-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaC75
Ok, missat sista tiden vart kriget står just nu..
Någon som orkar uppdatera lite kort?

Vapenvila för tillfället, men den verkar vara hotad.
Arabländerna respektive USA har presenterat olika visioner för Gazas framtid, de verkar vara oense.
Citera
2025-03-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Vapenvila för tillfället, men den verkar vara hotad.
Arabländerna respektive USA har presenterat olika visioner för Gazas framtid, de verkar vara oense.
Jovisst vapenvila del 1 som verkar lida mot sitt slut… men sen då? Vem säger att Israel drar tillbaka sina trupper? Och om de gör det, vad är nästa steg? Knappast inte att någon vara helt plötsligt kommer bygga upp Gaza igen, vare sig usa eller arabvärlden.. fattar inte riktigt.
Citera
2025-03-05, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaC75
Jovisst vapenvila del 1 som verkar lida mot sitt slut… men sen då? Vem säger att Israel drar tillbaka sina trupper? Och om de gör det, vad är nästa steg? Knappast inte att någon vara helt plötsligt kommer bygga upp Gaza igen, vare sig usa eller arabvärlden.. fattar inte riktigt.

En utökning av vapenvilans första steg avvisades av Hamas så vapenvilan tog officiellt slut i lördags. Sen dess kan endera parten attackera motståndarna utan att bryta mot något avtal, men ännu är det förhållandevis lugnt. För Hamas är stillestånd en bra grej, då de kan omgruppera och fortfarande sitter med en stor mängd gisslan. För Israel är det sämre eftersom de vill ha hem gisslan och militären har fått tillstånd att kalla in 400.000 nya reservister för en ny offensiv i Gaza.

https://www.aljazeera.com/news/2025/...gaza-ceasefire

https://www.middleeastmonitor.com/20...aza-ceasefire/
Citera
2025-03-16, 16:58
Medlem
ReedMes avatar
SVT i går:
Minst nio döda i israelisk drönarattack i Gaza
.......
De döda och skadade ska ha varit hjälparbetare samt lokala journalister och fotografer som dokumenterade deras arbete i Gaza.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...1be4529c3bed64

Vilka som dödades:
De namnges av IDF som: Mustafa Mohammed Shaaban Hamed, en Hamasterrorist som invaderade Israel den 7 oktober 2023; Mahmoud Yahya Rashdi as-Saraj, medlem av Hamas ingenjörsstyrkor; Bilal Mahmood Fuad Abu Matar, en Hamasagent som verkar under täckmantel av en fotograf; Mahmoud Imad Hassan Isleem, medlem av Hamas Zeitoun-bataljon, som verkar under täckmantel av en journalist; Suheib Bassem Khaled Najar, en palestinsk Islamiska Jihad-agent som släpptes i samband med det nyligen ingångna gisslanavtalet om eldupphör med Hamas; och Mohammed Alaa Suhbi al-Jafir, en Hamas-agent.
https://www.timesofisrael.com/livebl...n-gaza-strike/
Citera
2025-03-17, 09:27
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
SVT i går:
Minst nio döda i israelisk drönarattack i Gaza
.......
De döda och skadade ska ha varit hjälparbetare samt lokala journalister och fotografer som dokumenterade deras arbete i Gaza.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...1be4529c3bed64

Vilka som dödades:
De namnges av IDF som: Mustafa Mohammed Shaaban Hamed, en Hamasterrorist som invaderade Israel den 7 oktober 2023; Mahmoud Yahya Rashdi as-Saraj, medlem av Hamas ingenjörsstyrkor; Bilal Mahmood Fuad Abu Matar, en Hamasagent som verkar under täckmantel av en fotograf; Mahmoud Imad Hassan Isleem, medlem av Hamas Zeitoun-bataljon, som verkar under täckmantel av en journalist; Suheib Bassem Khaled Najar, en palestinsk Islamiska Jihad-agent som släpptes i samband med det nyligen ingångna gisslanavtalet om eldupphör med Hamas; och Mohammed Alaa Suhbi al-Jafir, en Hamas-agent.
https://www.timesofisrael.com/livebl...n-gaza-strike/
Tack för infon. Har du orkat kontakta svt? Så här är det ofta. Ibland när jag ser liknande vinklade artiklar och också som du nu kan visa på de inte skriver sanningen eller vinklar, så har jag kontaktat dem. Oftast får jag inget svar och de ändrar aldrig i artikeln. En gång har jag fått otrevligt svar och ingen ändring. Min erfarenhet är att om man kan visa på faktafel så ändras artiklarna mycket snabbt. Så här svt varit i andra ämnen och andra medier är sådana även nu. Vad håller svt på med?
Citera
2025-03-17, 19:47
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Tack för infon. Har du orkat kontakta svt? Så här är det ofta. Ibland när jag ser liknande vinklade artiklar och också som du nu kan visa på de inte skriver sanningen eller vinklar, så har jag kontaktat dem. Oftast får jag inget svar och de ändrar aldrig i artikeln. En gång har jag fått otrevligt svar och ingen ändring. Min erfarenhet är att om man kan visa på faktafel så ändras artiklarna mycket snabbt. Så här svt varit i andra ämnen och andra medier är sådana även nu. Vad håller svt på med?
Nej, har inte kontaktat SVT. SVT har ju satt det här i system att endast rapportera initialt medan uppgifterna är osäkra, och då baserat på Hamas eller aljazeeras utsagor, för att sen strunta i att följa upp händelsen.

Någon eller några dagar efter en bombning av ett terrorfäste eller kommandocentral brukar IDF namnge vilka dom dödade terroristerna är.

Detta beteende är förstås medvetet från SVT's sida. Man vill inte skriva ut att "dom döda palestinierna" är terrorister som slaktade ungdomar, barn, gamlingar och kidnappade gissaln 7 oktober. Man skapar medvetet ett narrativ av att det var oskyldiga civila som dog.
Citera
2025-03-17, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Någon eller några dagar efter en bombning av ett terrorfäste eller kommandocentral brukar IDF namnge vilka dom dödade terroristerna är.
Och du tror på allt IDF påstår?
Citera
2025-03-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
SVT håller på med att sprida en agenda kring hur svensken ska se på den här konflikten.
Inget nytt, det kommer att fortsätta eftersom dom kan.
Citera
2025-03-17, 19:54
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och du tror på allt IDF påstår?
Du menar att namnen och identiteten på terroristerna är fabricerade? Då är det ju bara för Hamas att motbevisa IDF med hjälp av dom dödas riktiga identiteter?

Edit: Och visa att terroristerna fortfarande är vid liv.
Senast redigerad av ReedMe 2025-03-17 kl. 20:13.
Citera
2025-03-18, 06:09
Medlem
Vapenvilan över, nu får Hamas känna på ökat tryck och förhoppningsvis slutar inte Idf denna gång förrän all gisslan är släppta och Hamas är utslagna.
Citera
2025-03-18, 07:03
Medlem
Det går inte att ha kvar Hamas. Lika bra att försöka få bort dem en gång för alla. Israel ringde USA innan och USA ryckte på axlarna.

Hamas går inte att lita på.
Citera
2025-03-18, 07:07
Medlem
Termen Sionazi blir allt mer relevant.
"No question now, what had happened to the faces of the pigs. The creatures outside looked from pig to man, and from man to pig, and from pig to man again; but already it was impossible to say which was which."
- George Orwell, Animal Farm, Ch. 10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in