2025-01-19, 18:10
Medlem
Usch. Ju mer jag läser om avtalet så inser man ju att det aldrig kommer ordna sig därnere. Såren lär ju vara fräscha länge hos båda sidor och kanske djupare än någonsin. Kidnappa och mörda små barn. Terror! Är det inte ändå lite bisarrt att det fortfarande finns folk kvar i Gaza? 🤷🏼‍♂️ Hur tänker Israel här?

En som står på Israels sida känner ju in hur smärtsamt det är för Israel att ens samtala med Hamas. Men att ett eld upphör ändå kanske krävs. Jag hade faktiskt trott att Israel inte skulle ge sig. Men, så länge som gisslandynamiken finns så är det ju besvärligt. Hamas kommer göra misstag.

Allt är svårt.
Citera
2025-01-19, 21:37
Medlem
HejaFinlands avatar
När jag ser videon på hur en i gisslan lämnas över till röda korset är många kommentarer att Hamas fortfarande har vapen och fina uniformer. Men jag ser att de är oerfarna och oorganiserade. De kan inte hålla folk borta från bilarna utan låter folk t.o.m. stå på röda-kors bilen så att de själva måste klättra upp på bilen för att ta bort folk. Hade de varit hyfsat organiserade hade de bara stått i en ring och hållit undan folk inte bara var för sig själv försöka jaga bort något palestinier. De är nya otränade rekryter.

https://x.com/EylonALevy/status/1881023588033331246
Citera
2025-01-19, 21:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Usch. Ju mer jag läser om avtalet så inser man ju att det aldrig kommer ordna sig därnere. Såren lär ju vara fräscha länge hos båda sidor och kanske djupare än någonsin. Kidnappa och mörda små barn. Terror! Är det inte ändå lite bisarrt att det fortfarande finns folk kvar i Gaza? 🤷🏼‍♂️ Hur tänker Israel här?

En som står på Israels sida känner ju in hur smärtsamt det är för Israel att ens samtala med Hamas. Men att ett eld upphör ändå kanske krävs. Jag hade faktiskt trott att Israel inte skulle ge sig. Men, så länge som gisslandynamiken finns så är det ju besvärligt. Hamas kommer göra misstag.

Allt är svårt.

Var skulle de ha åkt menar du?
Citera
2025-01-19, 21:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Är inte detta helt otroligt att Israel misslyckats att besegra Hamas? Gaza är endast 4 mil lång och en 1 mil bred. En fjärdel av Öland men Israel kan inte besegra dessa.
Dom borde kunnat systematisk gått igenom vartende bit av land på dessa 1,5år.

Även om Hamas har grävt ned sig under jorden och riggar alla tunnlar så borde det att gå då man borde kunna lista ut alla öppningar och sätta dom under bevakning om man nu är rädd för att skada gisslan.

Israel kontrollera ju allting så jag förstår inte vad problemet är?

När jag följde det noga i början på kriget så såg det ut som de gjorde så på kartorna, men efter ett tag slutade det och de kontrollerade nya delar av Gaza men hade lämnat andra delar. Så de verkade inte försöka kontrollera hela.
Citera
2025-01-19, 22:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Själv har jag alltid undrat hur i helsefyr gisslan ens kunde bli en så stor politisk het potatis i Israel. Svenska inställningen hade förmodligen varit "okej, fi dödade ett tusental svenskar, och nu har de ett antal hundra gisslan. Sitt ner i båten, håll käft och låt myndigheterna jobba så vi får hem dem. Eller så får vi vara solidariska och acceptera att gisslan är förlorad. Tig och lid".
Nu är israeler som bekant inte som svenskar. Men landet verkar ganska politiskt delat, med en rabiat vänster. Jag har hört att de som togs som gisslan företrädesvis var vänsterfolk (festivalbesökare, kibbutz-bosättare som försökte bygga relationer med palestinierna, osv). Kan det ha påverkat? Alltså att vänstern gjort gisslan till en politisk kampfråga för att det är "deras sida" som tagits som gisslan?

Israeler accepterar inte skit och kräver att gisslan kommer hem. All gisslan kommer inte släppas, så vapenvilan kommer att upphöra när nummer 30 släpps.

Jag fattar att du tycker att svenskar kan offras, men israeler är inte lagda så för de vet att de bara överlever om de håller ihop.
Citera
2025-01-19, 22:28
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Israeler accepterar inte skit och kräver att gisslan kommer hem. All gisslan kommer inte släppas, så vapenvilan kommer att upphöra när nummer 30 släpps.

Jag fattar att du tycker att svenskar kan offras, men israeler är inte lagda så för de vet att de bara överlever om de håller ihop.

Att "inte acceptera skit" skulle ju innebära ståndpunkten att man inte förhandlar med terrorister. Israeliska vänstern har krävt vapenvila sedan dag 1. Så ditt narrativ stämmer inte direkt.

Man har nu gått med på att släppa hundratals terrorister och upphöra all krigföring i utbyte mot ett fåtal israeler. På samma sätt som man gjort vid tidigare tillfällen, som exempelvis när man 2011 släppte över tusen terrorister i utbyte mot en israelisk soldat. Hur många fler israeler kommer de nu frigivna terroristerna lyckas ha ihjäl under sina fortsatta karriärer?

Om israeler nu inte accepterar skit, hur kommer det sig att de gladeligen accepterar att deras fiende återigen tillåts operera fritt? Ser mer ut som självskadebeteende om du frågar mig.
Citera
2025-01-19, 22:31
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
När jag ser videon på hur en i gisslan lämnas över till röda korset är många kommentarer att Hamas fortfarande har vapen och fina uniformer. Men jag ser att de är oerfarna och oorganiserade. De kan inte hålla folk borta från bilarna utan låter folk t.o.m. stå på röda-kors bilen så att de själva måste klättra upp på bilen för att ta bort folk.

Det går att tolka skeendet på olika vis. För mig ser det snarare ut som den sedvanliga muslimska gatuteatern. Horder av muslimska djur omringar ett byte för att hota och skada. Men det är lugnt serrö- det kommer ett antal andra, rättrådiga muslimer som minsann håller ordning och skyddar dhimmin. Som nu är i beroendeställning till de rättrådiga muslimerna. Allt är i själva verket uppgjort på förhand. Samma dominansbeteende som vi sett utspela sig i Sverige i årtionden, om än på lägre nivå.
Citera
2025-01-19, 22:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Att "inte acceptera skit" skulle ju innebära ståndpunkten att man inte förhandlar med terrorister. Israeliska vänstern har krävt vapenvila sedan dag 1. Så ditt narrativ stämmer inte direkt.

För att de bryr sig om sin gisslan. Det är inte ett permanent fredsavtal, det är en tidsbegränsad vapenvila som togs för att man bryr sig om gisslan. Det finns inget krav på Israel att förlänga vapenvilan. Jag fattar inte vad du inte fattar.
Citera
2025-01-19, 22:39
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att de bryr sig om sin gisslan. Det är inte ett permanent fredsavtal, det är en tidsbegränsad vapenvila som togs för att man bryr sig om gisslan. Det finns inget krav på Israel att förlänga vapenvilan. Jag fattar inte vad du inte fattar.

Vilken del av "israeliska vänstern har krävt detta sedan dag 1" är det du inte fattar?
Israeliska vänstern har alltså velat förhandla hellre än genomföra några som helst militära insatser. Och uppenbarligen varit beredd att ge enorma koncessioner.

Jag tror inte Israel kommer återuppta några storskaliga militära insatser nu. Hur skulle de rättfärdiga det, när all israelisk gisslan (förmodligen) snart har återlämnats? Alldeles uppenbart att detta är ouvertyren till fred.
Citera
2025-01-19, 22:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vilken del av "israeliska vänstern har krävt detta sedan dag 1" är det du inte fattar?
Israeliska vänstern har alltså velat förhandla hellre än genomföra några som helst militära insatser. Och uppenbarligen varit beredd att ge enorma koncessioner.

Vad har det med saken att göra? Israel vill ha tillbaka gisslan, de bryr sig om sitt folk. Det är en del av det israeliska samhällskontraktet. "Du är israel, vi hämtar hem dig om du blir kidnappad".

Citat:
Jag tror inte Israel kommer återuppta några storskaliga militära insatser nu. Hur skulle de rättfärdiga det, när all israelisk gisslan (förmodligen) snart har återlämnats? Alldeles uppenbart att detta är ouvertyren till fred.

Hamas kommer inte släppa alla, de släpper max 30 stycken. Avtalet löper bara 41 dagar eller något sånt. Helt fucking jävla självklart att Israel kommer fortsätta direkt efter att nummer 30 släpps. Samma timme.
Citera
2025-01-19, 22:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Man har nu gått med på att släppa hundratals terrorister och upphöra all krigföring i utbyte mot ett fåtal israeler. På samma sätt som man gjort vid tidigare tillfällen, som exempelvis när man 2011 släppte över tusen terrorister i utbyte mot en israelisk soldat. Hur många fler israeler kommer de nu frigivna terroristerna lyckas ha ihjäl under sina fortsatta karriärer?

Om israeler nu inte accepterar skit, hur kommer det sig att de gladeligen accepterar att deras fiende återigen tillåts operera fritt? Ser mer ut som självskadebeteende om du frågar mig.

Ja dessa som släpps kanske försöker döda israeler men det finns redan flera miljoner fria muslimer som vill det. Just dessa gör ingen skillnad. Och Israel kan ju gripa 1000 palestinier till i morgon om de vill.
Citera
2025-01-19, 23:11
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja dessa som släpps kanske försöker döda israeler men det finns redan flera miljoner fria muslimer som vill det. Just dessa gör ingen skillnad. Och Israel kan ju gripa 1000 palestinier till i morgon om de vill.

Det är väl klart det är skillnad på muslimer och muslimer? Det finns miljarder muslimer i världen*, men ytterst få muslimer går med i Hamas. Muslimer som är mer radikala än andra, och har fått träning och utrustning som andra muslimer inte har, och har ett kontaktnät som andra muslimer inte har, är ≠ vilken muslim som helst.

Sen har du rätt i att Israel kan gripa 1000 palestinier imorgon om de vill det. Och det är säkert åtminstone delvis en taktik från Israels sida - gå ut och plocka palestinier nästan på måfå, för att samla ihop kvantitativ handelsvara att byta mot Hamas kvalitativa handlingsvara. Men jag tror inte detta är fullt så vanligt som man skulle kunna tro, utan generellt sett är det bona fide terrorister som Israel har i förvar.

*Och den stora merparten verkar bokstavligt talat vilja utrota judarna. Men de vill det på ungefär samma sätt som jag vill utrota muslimerna - det vill säga att deras tankar är långt ifrån handling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in