Citat:
Ursprungligen postat av
Thelonegunman
"Vapenvilan" eller vad vi nu ska kalla den är en riktig besvikelse. Israel har misslyckats med att ta hem sina kidnappade civila och måste göra horribla eftergifter.
Det är ganska märkligt att Israel inte lyckats hitta gisslan, med tanke på hur bra koll de verkar ha på andra aspekter av Hamas/Hizbollahs rörelser.
Överhuvudtaget ganska selektiv koll. Missa totalt ett massivt angrepp 7 oktober, men ha förmågan att lokalisera och slå ut Hamas högre ledarskikt på en månad. Vara kapabel att spränga personsökare på Hizbollah-milis i massiv skala, men misslyckas -trots över ett år av sökinsatser med militär uppbackning- att lokalisera det kvarvarande hundratalet israeliska gisslan. Och inte för att jag är nån expert, men att hålla hundra personer inlåsta är ett ganska omfattande tilltag som kräver lokaler, folk som kommer och går, mat som forslas till lokalen/lokalerna osv. Borde vara lätt för en underrättelsetjänst att hitta, framförallt om gisslan hållas i närområdet.
Själv har jag alltid undrat hur i helsefyr gisslan ens kunde bli en så stor politisk het potatis i Israel. Svenska inställningen hade förmodligen varit "okej, fi dödade ett tusental svenskar, och nu har de ett antal hundra gisslan. Sitt ner i båten, håll käft och låt myndigheterna jobba så vi får hem dem. Eller så får vi vara solidariska och acceptera att gisslan är förlorad. Tig och lid".
Nu är israeler som bekant inte som svenskar. Men landet verkar ganska politiskt delat, med en rabiat vänster. Jag har hört att de som togs som gisslan företrädesvis var vänsterfolk (festivalbesökare, kibbutz-bosättare som försökte bygga relationer med palestinierna, osv). Kan det ha påverkat? Alltså att vänstern gjort gisslan till en politisk kampfråga för att det är "deras sida" som tagits som gisslan?