Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Tack för ditt inlägg, och beklagar det sena svaret.
Jag står på palestiniernas sida om de kan visa att de styr sitt område genom demokrati och inte utgör ett hot mot sina grannar, som i fallet med Fatah på Västbanken.
Jag förstår att den parlamentariska situationen i Palestina är komplicerad eftersom Fatah inte respekterar Hamas på Gaza, och att det därför inte varit några demokratiska val på flera år, men Fatah verkar ändå kunna administrera Västbanken och samexistera med israelerna, vilket inte Hamas kan.
Därför föredrar jag Fatah före Hamas, inte Israel före Palestina, för detta handlar inte om Palestina men om Hamas, oavsett vad du verkar tro om mig och andra, att vi hatar Palestinierna som folkgrupp, så är det inte.
Jag har ätit på palestinska restauranter i östra Jerusalem och även här i Norge där jag bor, har bara positiva erfarenheter av Palestinier så det finns inget hat gentemot dem som folkgrupp.
Hamas är en helt annan fråga, det är tack vare dem som så många Palestinier nu dör i Gaza.
Ok du verkar vara förtjust i Fatah och vad de gör i västbänken! Men Fatah kan inte ens skydda sina invånare i Västbanken! Israel stormar Västbanken vilken sekund de vill och döda och angriper vem som helst. Nya Tiotusentals bosättningar byggs årligen utan att någon av Fatah kan göra ett dugg åt det! Judarna storma Alaqsa-moksé typ varje dag och ber sina böner där och svär profeten Mohammad medan israelisk polis skyddar dem. Bara under detta år har Israel dödat mer än 100 palestinska barn, vem bryr sig!!!
Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Du har tyvärr fel här, väst står bakom Palestinierna på grund av bombningarna på Gaza, inte på grund av det som skedde 7/10.
Det faktum att du ser händelsen 7/10 som positiv bevisar att du har samma retorik som terroristerna: Du applåderar massakern som skedde 7/10 och precis som Hamas nu myser i de underjordiska tunnlarna när Gaza bombas sönder av IDF så myser du i trygga Sverige och njuter av att se dödade i Gaza och omvärldens vrede på Israel för att de försöker eliminera det hot som utförde attacken 7/10.
Väst står bakom Palestinienrna!!! Vilken väst pratar du om egentligen hahah??? Era ledare har gett Israel grönt ljus att göra vad dem vill i Gaza!! Inga gränser!! Hälften av alla sjukhus i Gaza är nu ur funktion p.g.a. ingen bränsle. Varsågod och tillämpa de mänskliga rättigheters reglerna (som enligt dig gynnar inte bara väst), våra barn DÖR JUST NU i sjukhus p.g.a. det är ingen el. Ni är värre än Hitler, jag lovar. Skit i Hamas! Är det okej att straffa hela befolkningen på så sätt?
Du är hjärntvättad min vän, Israelisk propaganda har fått ett fäste i ditt huvud. De som dör i Gaza i första hand är Hamas ledare/soldater + Hamas familjemedlemmar + tiotusentals oskyldiga. Gazafolket skulle inte orkat med Hamas om de inte sett är de är ärliga. Hamasledare kunde levat som kungar, jag lovar, om de accepterade leva som Fatah. De har förlorat sina familjemedlemmar, de är nästan alltid hotade av Israel. De har sina brister såklart, men i stort sett de är bra!
Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Israel kan absolut existera utan att förgöra Hamas, men det handlar här om att garantera säkerheten för sina invånare, garantera att liknande attacker som skedde 7/10 inte skall kunna ske igen.
Du har rätt att Hamas som ideologi inte kan utplånas, eftersom det alltid kommer finnas nya ungdomar som är beredda att ta till kampen när deras äldre bröder eller fäder dött, men den militära operationen i Gaza handlar inte om att förändra Palestiniernas syn på Israel, utan att garantera att det inte finns några vapen där som kan skada den israeliska befolkningen.
Om Hamas bara hade överlämnat alla kidnappade, överlämnat sina vapen och lämnat Gaza till exempelvis Iran eller Libanon, så tror jag faktiskt Israel hade dragit sig ur Gaza, eftersom hotet då inte längre hade existerat.
Men det är såklart bara en dröm, Hamas är beredda att offra hela sin befolkning för att få igenom sin PR-kampanj mot Israel, så att de kan peka finger och kalla dem för terrorister

Du har samma idiotiskt tankesätt som Israel, ni vill inte lösa problemet. Ge oss vårt eget land med Jerusalem som huvudstad. Palestinska flyktingar (som jag är en av dem) ska återvända till sitt hemland.
Vi är inte statslösa, det är judarna som statslösa.
Makten har ni inte alltid, det kommer och vända. Israels närvaro idag är beroende på att väst och USA är starkast i världen och kan försörja dem med vapen och pengar. Men vad händer när det vänder ??? Du är dum om du tror att det kommer vara så för evigt! Istället för att judarna använda denna tid, då de själv kan skapa fred och göra sig etablerade i området så gör de motsatsen. Skit i regeringarna (de försvinner snart de med) och alla erkänningar på Israel som skett senaste fem åren. Folket i området hatar dem! Gå t.ex. till Egypten och bär en israelisk flagga, nästa stund är du förmodligen död. Libanon, Saudi, Syrien osv. och hela regionen alla hatar dem. Så länge du och Israel tänker på samma sätt, så jag lovar att ni kommer och se hur många 7/10 som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Hamas representerar inte Palestina, hade de gjort det så hade de inte tillåtit att så många folk nu dör på Gaza, då hade man inte gömt sig i sina tunnlar.
Hamas är fega råttor som låter sitt egna folk dö i syfte att säkra sig en PR-seger gentemot Israel.
Hamas har inte kommit från rymden, de är Palestinier och de har vunnit det enda valet i Palestinas historia 2006
https://en.wikipedia.org/wiki/2006_P...ative_election med samma ideologi som de har idag!!
Det gör ont på oss att se våra barn och vårt folk dör och lider. Men andra alternativ är inte bättre, att låta judejävel gå in i Alaqsa moské och snacka skit om vår profet där och vi fortsätter leva som flyktingar i fattigdom och i axil över hela världen.
En viktig sak: vår döda är i paradiset medan deras är i helvetet