Citat:
Ursprungligen postat av
MasterBait
Ja, det är ju Israel som är ockupationsmakten. Israel har ingen rätt att "försvara sig". Däremot har Hamas all internationell rätt på sin sida.
Om jag skulle syssla med trafficking och en av mina kvinnor anföll mig, har jag laglig rätt att försvara mig? Det är ju jag som är förövaren. Samma sak med Israel. Det är de som är förövaren och har utsatt Palestinierna för 75 år av förtryck och terror. Hamas har rätt att försvara Palestina. Det fåtal civila Israeler som har dött är bara småsmulor jämför med de tiotusentals Palestinier som terroristorganisationen Israel har mördat-
Det stämmer att Israeliska bosättare(stöttade av Israeliska staten) har gjort detta mot Palestinierna. Däremot tycker jag inte att det rättfärdigar Hamas' anfall för flera anledningar.
För det första så är det omöjligt för Hamas att besegra Israel, militärt. Det finns ingen vinst att hitta där som ger något av värde.
För det andra så är det såklart att Israel kommer och måste svara på attacken. Det måste man, annars är det självmord. Inte bara för staten Israel men även de som styr (Netanyahu mfl.) Han har fått så otroligt mycket skit(även idag) från sitt eget folk.
Hade han inte gjort något hade han säkert blivit halshuggen eller lönnmördad i sömnen.
Så resultatet är att Palestinierna dör i faktor fem eller mer än vad Israelerna gör, och det gynnar inte Palestinierna alls att kämpa på det viset.
Men visst, Israelerna är inte oskyldiga det stämmer 100% att de gjort extremt mycket skit. Tittar man i Israel håller Israeliska organisationer koll på detta själva t.e.x:
https://www.btselem.org/video-channel/settler_violence
Denna handlar om bosättarvåld(som många Israeliska invånare tycker är ett problem för Israel idag, men sponsras ändå av staten och militären)
Eller att Netanyahu själv var med och sponsrade Hamas' tillväxt:
https://www.timesofisrael.com/for-years-netanyahu-propped-up-hamas-now-its-blown-up-in-our-faces/
Det är alla dessa delar som gör att konflikten inte är svart och vit. Jag tycker att det inte finns en god sida i kampen egentligen alls.
Tyvärr är det många i Sverige som går 100% för Israel eller 100% för Palestina, det verkar som man har glömt innebörden av "lagom" i landet. Allt måste inte vara svart eller vitt hela tiden.