2023-10-29, 22:44
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mybrotherolof
hmm, två miljoner palestinier i Gaza och tre miljoner på västbanken + östra Jerusalem och dom ska alltså glömma vad som nyss hänt och tidigare hänt. Vad du vill är väldigt orealistiskt.

Om de vill ha fred och ett eget land är det det bästa de kan göra. Inget annat kommer att funka. Det har Hamas bevisat. Dock måste Hamas bort först. Det är prio ett.
Citera
2023-10-29, 22:47
Avstängd
Citat:
Det är vad Israel påstår, men hur vet du att det är sant?

Washington Post skrev om det redan 2014.

https://www.opindia.com/2023/10/how-hamas-hides-behind-civilians-gaza-biggest-hospital-al-shifa-also-served-as-hq-for-terrorists/
Citera
2023-10-29, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Washington Post skrev om det redan 2014.

https://www.opindia.com/2023/10/how-hamas-hides-behind-civilians-gaza-biggest-hospital-al-shifa-also-served-as-hq-for-terrorists/

I denna artikel finns inte enda konkret bevis, men en rad spekulationer.

Men vad VET jag? Jag har hört att Söder sjukhuset har ett lika stort sjukhus under mark som ovan mark . Men VET jag det. Knappast
Citera
2023-10-29, 23:16
Medlem
different_trips avatar
Citat:
hmm, två miljoner palestinier i Gaza och tre miljoner på västbanken + östra Jerusalem och dom ska alltså glömma vad som nyss hänt och tidigare hänt. Vad du vill är väldigt orealistiskt.

Med tanke på vad som hänt och händer nu när Israel växlar upp nödhjälpen från 20 lastbilar till 100 om dagen och öppnar ytterliggare vattentillförsel så kanske gemene gaza-bo förstår att Hamas har varit problemet redan från början.

Israel gör allt för att minska de civila förlusterna. Under 3 veckor så ringer, smsar, hackar tv-kanaler, släpper flygblad, använder små bomber innan stora och lockar med nödleveranser så att folket rör sig bort från Hamas i norr.

Allt detta medan man tydligen begår att folkmord enligt oinsatta. Folkmord är lätt, att försöka hålla nere civila förluster är svårt.
Citera
2023-10-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Om de vill ha fred och ett eget land är det det bästa de kan göra. Inget annat kommer att funka. Det har Hamas bevisat. Dock måste Hamas bort först. Det är prio ett.

Så kanske det är men har du hört hur många som talar om riskerna med civila döda? Att det finns en crazy konsekvens där varje civil död skapar tio nya terrorister. Jag vet inte hur många obeväpnade som dött hittills, men alla dessa och hungerkravaller eftersom ingen hjälp kommer in från FN... svårt att säga om Hamas vinner eller förlorar på detta. Vad tror du?

Sen kanske inte detta avgörs på Gazaremsan utan på Västbanken och i Östra Jerusalem. Netanyahu har ju uppmuntrat Israeliska bosättare på västbanken och kränkningar av Al-Aqsa moskén. Kanske också för att han riskerar fängelsestraff och att de folkliga protesterna mot att regeringen Netanyahu minskar HD:s makt har varit ovanligt omfattande.
Citera
2023-10-29, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Med tanke på vad som hänt och händer nu när Israel växlar upp nödhjälpen från 20 lastbilar till 100 om dagen och öppnar ytterliggare vattentillförsel så kanske gemene gaza-bo förstår att Hamas har varit problemet redan från början.

Israel gör allt för att minska de civila förlusterna. Under 3 veckor så ringer, smsar, hackar tv-kanaler, släpper flygblad, använder små bomber innan stora och lockar med nödleveranser så att folket rör sig bort från Hamas i norr.

Allt detta medan man tydligen begår att folkmord enligt oinsatta. Folkmord är lätt, att försöka hålla nere civila förluster är svårt.

FN pratar om typ 500 lastbilar om dagen med vatten, mat, bensin, medicin osv.

Hur många civila har dött hittills tror du? Dödssiffran är väl över 7000... och hur många var Hamaskrigare?
Citera
2023-10-29, 23:50
Medlem
different_trips avatar
Citat:
FN pratar om typ 500 lastbilar om dagen med vatten, mat, bensin, medicin osv.

Hur många civila har dött hittills tror du? Dödssiffran är väl över 7000... och hur många var Hamaskrigare?

Jag nöjer mig med många för oavsett är det för många även om 7000 kan vara Hamas-kontrollerad överdrift eller en realistisk siffra efter uppskalningen.

Hur som helst så ligger alla liven på Hamas samvete. Återigen så är det svårt minska civila förlusterna i ett krig, i synnerhet när det används civila sköldar, baser och raketrampor.

Hamas måste bort för att det ska kunna bli ett nytt kapitel. Det pratas ju redan om vilka som ska ta över Gaza, bla PL är med i bilden. Andra arabländer kommer troligtvis få steppa upp till bordet så att Israel slipper försörja Gaza med vatten, el och telekommunikation.

När tröttnar de civila på att offras av Hamas i kriget mot juden?
Citera
2023-10-29, 23:57
Medlem
Citat:
Jag nöjer mig med många för oavsett är det för många även om 7000 kan vara Hamas-kontrollerad överdrift eller en realistisk siffra efter uppskalningen.

Hur som helst så ligger alla liven på Hamas samvete. Återigen så är det svårt minska civila förlusterna i ett krig, i synnerhet när det används civila sköldar, baser och raketrampor.

Hamas måste bort för att det ska kunna bli ett nytt kapitel. Det pratas ju redan om vilka som ska ta över Gaza, bla PL är med i bilden. Andra arabländer kommer troligtvis få steppa upp till bordet så att Israel slipper försörja Gaza med vatten, el och telekommunikation.

När tröttnar de civila på att offras av Hamas i kriget mot juden?

"Det Hamaskontrollerade sjukvårdsdepartementet i Gaza hävdar att fler än 7 300 palestinier fått sätta livet till sedan Israels beskjutning av Gazaremsan inleddes efter terrordåden den 7 oktober, varav drygt 3 000 barn. USA:s president Joe Biden har satt frågetecken för uppgifter från Hamas, som även tar upp dödade Hamasmedlemmar och personer som träffats av misslyckad palestinsk beskjutning mot Israel. Chefen för Unrwa, FN-organisationen som sörjer för vård och skolor i palestinska flyktingläger, har framhållit att statistik från Hamas i tidigare konflikter har visat sig vara tillförlitlig."
Utrikespolitiska institutet
Citera
2023-10-30, 00:15
Medlem
Citat:
I denna artikel finns inte enda konkret bevis, men en rad spekulationer.

Men vad VET jag? Jag har hört att Söder sjukhuset har ett lika stort sjukhus under mark som ovan mark . Men VET jag det. Knappast

Fast är det rimligt? Eftersom du verkar vara van att bli serverad information bjuckar jag på denna:

https://glomdhistoria.se/project/det-underjordiska-sjukhuset/

Nu vet du vad vi andra vuxna vet.
Citera
2023-10-30, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Fast är det rimligt? Eftersom du verkar vara van att bli serverad information bjuckar jag på denna:

https://glomdhistoria.se/project/det-underjordiska-sjukhuset/

Nu vet du vad vi andra vuxna vet.

Tack för den länken! Direkt kommer jag att tänka på hur mycket reservkraften i form av motorer och generatorer man lagrat! 3 veckor? 3 månader?
Citera
2023-10-30, 00:30
Medlem
Citat:
Tack för den länken! Direkt kommer jag att tänka på hur mycket reservkraften i form av motorer och generatorer man lagrat! 3 veckor? 3 månader?

"Reservkraften är dimensionerad och anpassad för att klara
sju dygns drift helt skiljt från nätet. Det betyder att dieseltankarna rymmer bränsle för en hel veckas behov innan påfyllning för ytterligare drift behövs."

https://coromatic.se/76786_wp-uploads/2017/01/Coromatic-case-Sodersjukhuset-swe.pdf
Citera
2023-10-30, 00:31
Medlem
Citat:

Folkmordet och apartheid har pågått långt före Hamas attack och har ökat i takt på Västbanken, 100+ dödade av bosättare och IDF sen dess. Så när Hamas är borta så kommer snart bulldozrar för att sedan bygga bostäder för bosättare där Palestinier tidigare bodde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in