2023-10-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Såg nyss inslag på SVT Morgon. SVTs utsände reporter talade om Israels stundande markinvasion och betonade att det värsta kommer att bli alla oskyldiga kvinnor och barnboende i Gaza som kommer att drabbas.

Nämnde inte med ett ord något om de israeliska kvinnor och barn som hålls som gisslan. Tydligen inte så synd om dem.

Det var på SVT som sagt. Förnekar sig icke.

Att SVT skulle ha en mentalt frisk inställning till Hamas-attacken och efterverkningarna, kan man glömma. Svenskars inställning till Hamas och palestinierna är lika sinnessjuk som inställningen till kommunismen (som man aldrig har begripit). De superreligiösa, superpatriarkala, våldsdyrkande, judehatande araberna har alltid varit medias och vänsterns gullegrisar. Att de står för exakt allt som svensk media och svensk vänster borde vara emot, verkar vara ointressant. Mkt fascinerande alltihop.

On topic .... som väntat verkar hela konflikten explodera. När bilderna av Hamas-massakrerna kablades ut över världen, förstod väl varenda normalbegåvad människa att Hamas slängde en tändsticka i en ocean av bensin ... vilket var exakt vad man ville. Människor över hela världen går bananas pga av det som hände 7/10 och Hamas fortsätter att elda på, eftersom man beskjuter Israel.

Att Gaza är en krigförande part, verkar inte svenska journalister fatta. Raketer har skjutits mot Israel varje dag sedan 7/10, som jag har fattat det.

Och nu är alltså Libanon, Israel, Gaza, Iran, USA, UK och Jemen indragna i en storkonflikt som redan är historisk. Och vi ska inte glömma Ryssland. Och den stora frågan är hur USA/UK/Israel ska tackla Iran.

Jag antar att resten av 20-talet kommer att bli totalt kaotiskt .... om NATO ger sig på Iran head on, kommer det krigsprojektet att hålla på i åratal.
Senast redigerad av Eremona2.0 2023-10-20 kl. 10:29.
Citera
2023-10-20, 10:31
Medlem
Korrektion: Nej Fatah har inte demokratiska val

De gör som Egypten nu

Sist ett demokratiskt val ägde rum i Egypten vann muslimska brödraskapet som då Al Sisi fick störta

Abbas är korrupt och gillar de pengar han får och fruktan att VB kan tas över av Hamas så har inga val gjorts sen sista valet ihop med Hamas

Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Israel lever i fred med palestinierna på Västbanken. Där styr Fatah och den palestinska myndigheten som genomför demokratiska val och tar stapplande steg mot en demokratisk, fungerande samhällsbildning.
Israel lever och fungerar alltså i symbios med huvuddelen av palestinierna.

Hamas är en terroristorganisation på Gazaremsan som har som sitt övergripande mål att mörda så många israeler som möjligt. Befolkningen på Gaza har röstat fram dessa och många sympatiserar med dem. Det var noll palestinier som kontaktade Israel och berättade om det förestående terrorattentatet mot Israel, trots att många måste ha känt till det.

Det är oklart vad du menar ska göras med terroristerna om man inte nedkämpar dem. Det är lätt för dig att sitta här i Sverige på dina höga hästar och moralisera runt vad som borde göras och inte, men realiteten är att om man ska släppa tiotusentals terrorister och mördare i Gaza fria så kommer det bli konsekvenser även för oss här i Sverige. De här terroristaraberna hatar inte bara judar. Vi i väst är flugskit för dem och utan Israels kontroll över den här terroristgruppen så hade vi sett fler attentat här.
Citera
2023-10-20, 10:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att SVT skulle ha en mentalt frisk inställning till Hamas-attacken och efterverkningarna, kan man glömma. Svenskars inställning till Hamas och palestinierna är lika sinnessjuk som inställningen till kommunismen (som man aldrig har begripit). De superreligiösa, superpatriarkala, våldsdyrkande, judehatande araberna har alltid varit medias och vänsterns gullegrisar. Att de står för exakt allt som svensk media och svensk vänster borde vara emot, verkar vara ointressant. Mkt fascinerande alltihop.

On topic .... som väntat verkar hela konflikten explodera. När bilderna av Hamas-massakrerna kablades ut över världen, förstod väl varenda normalbegåvad människa att Hamas slängde en tändsticka i en ocean av bensin ... vilket var exakt vad man ville. Människor över hela världen går bananas pga av det som hände 7/10 och Hamas fortsätter att elda på, eftersom man beskjuter Israel.

Att Gaza är en krigförande part, verkar inte svenska journalister fatta. Raketer har skjutits mot Israel varje dag sedan 7/10, som jag har fattat det.

Och nu är alltså Libanon, Israel, Gaza, Iran, USA, UK och Jemen indragna i en storkonflikt som redan är historisk. Och vi ska inte glömma Ryssland. Och den stora frågan är hur USA/UK/Israel ska tackla Iran.

Jag antar att resten av 20-talet kommer att bli totalt kaotiskt .... om NATO ger sig på Iran head on, kommer det krigsprojektet att hålla på i åratal.

Det hela är mycket intressant och enormt skrämmande.
Jag kan i nuläget inte se hur ett storkrig i regionen skall kunna undvikas, utan frågan är väl snarare hur långt utanför det sprider sig...
Citera
2023-10-20, 10:34
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Hamas skar ut fostret på levande gravid kvinna, en mängd våldtäkter, band föräldrar och barn framför varandra och torterade dom- bla stack ut ögon, brände barn levande, t.o.m. små bebisar.

Israel har mitt helhjärtade stöd att förinta Hamas och alla som stödjer dom. Israel får gärna komma till Sverige och göra det svenskar igen vågar att göra.

Det som hände i Israel kommer att hända här, muslimer kommer tränga in i svenska hem, Sanna mina ord

Håller med helt och hållet. Men det handlar inte bara om Hamas. Det handlar om en kultur, och en fanatism, som är långt större än Hamas.
Citera
2023-10-20, 10:36
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men om det inte fanns ett land som hette Palestina, då kan ju Judarna inte ha "tagit" något land från just Palestina som vissa hävdar. Både Judar och Araber bodde ju i området Palestina.

2 stats lösningen förkastades ju av araberna både 1937 och 1947, medan Israel accepterade. Hade Araberna accepterat förslaget som kom 1937 hade Israel fått ungefär 20% av den totala landytan i Palestina, mot 55% 1947.

Men Araberna var inte intresserad av det alls. Dom ville inte ens ge 1 % till Judarna.

Varför måste Israel ha tagit något av ”Palestina”? Det relevanta är att Israel olagligt ockuperar de områden som av säkerhetsrådet definierats som de ockuperade palestinska områdena ”som kommer att utgöra en del av den Palestinska staten” (inte mina ord, säkerhetsrådets). Rätten till området tillkommer det palestinska folket, återigen enligt säkerhetsrådet, och den israeliska är därmed olaglig även om det ännu inte finns en Palestinsk stat (min uppfattning är att det inte finns någon sådan stat men däremot ett särskilt folkrättsligt subjekt, en slags pseudostat, som företräder det palestinska folket, jag delar alltså FNs uppfattning också här) eller gjorde det 1948.

Du besvarar inte mina frågor utan ställer bara fler här när jag bemött dina påståenden. Lite osportsligt, så kanske du kan förklara hur det rättsligt skulle ha en avgörande betydelse om en Palestinsk stat fanns 1948 eller före det, men tydligen inte ha betydelse att det inte fanns en israelisk stat före mitten av maj 1948 och det inte funnits någon judisk stat sedan bronsåldern? Får Ukraina existera trots att det är svårt att belägga att det historiskt funnits en ukrainsk statsbildning som vi idag skulle kalla en stat? Måste Finland upplösa sig självt eftersom det inte funnits någon finsk statsbildning före 1917? Eller är det just 1948 som har någon slags magisk avgörande betydelse? Kan du förklara hur och varför och är du då bussig och berättar för halva Balkan, nästan hela Afrika och betydande delar av Asien att deras länder tyvärr inte finns pga något du kommit på. Indierna och pakistanierna lär ju bli glada över att du satte gränsen vid just 1948 eftersom de blev självständiga 1947, men indonesierna och vietnameserna kommer ju bli jätteledsna eftersom de trodde sig bli självständiga först efter 1948 och nu får veta att det därför inte räknas.

Vi behöver kanske inte gå in på Peelkommissionens ställning, inte minst eftersom den aldrig var den brittiska regeringens politik utan ett utredningsförslag. Den brittiska regeringens politik framgick ju istället av den vitbok som presenterades av den brittiska regeringen 1939 och som innebar att man skulle stoppa judisk invandring till Mandatpalestina och skapa en enstatslösning där judarna och araberna skulle styra tillsammans. En i efterhand ganska stollig lösning som ju bl.a. ledde till att Storbritannien blev måltavla för en tämligen brutal terror av judiska terroristorganisationer fram till 1947/1948. Dessa saker är dock fullkomligt irrelevanta för de rättsliga förhållandena 1948 och idag så vi kanske kan hålla oss till det ämnet?
Citera
2023-10-20, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Hur ser demografin egentligen ut i Gaza? Bilder som sprids så är det i princip bara pojkar/män medan i Västbanken ser det ut att vara mer 50/50.

Är Gaza ett träningsläger för ISIS-terrorister?
Du tittar väl på fel bilder/källor. I Gasa uppges ca 50 % vara barn. Och det finns mängder av bilder och klipp på barn och kvinnor. Det är dock den manliga delen av befolkningen som kommer till undsättning när det ska rensas upp från bombande och rädda skadade. Och som därmed syns vid räddningsarbete.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2023-10-20 kl. 10:45.
Citera
2023-10-20, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det hela är mycket intressant och enormt skrämmande.
Jag kan i nuläget inte se hur ett storkrig i regionen skall kunna undvikas, utan frågan är väl snarare hur långt utanför det sprider sig...

Usch. Jag hoppades att någon som var mer insatt skulle läxa upp mig och förklara att jag överdriver.

I nuläget går det ju inte att säga hur stort kriget blir.
Ledare över hela världen försöker ta reda på det. Och ingen har svaret.

Förra veckan frågade jag var stubintråden slutar.
Den stubintråd som Hamas tände den 7/10
Kruttunnan är nog tyvärr Iran.

Att muslimer i hela världen hyllar denna sinnessjuka utveckling, är faktiskt obegripligt.

Jag tror inte att kretinerna som hyllar Hamas attack, fattar vad Hamas satte igång. De är låsta mentalt.

De har inte den hjärna som krävs. De stora förlorarna i ett storkrig, är muslimska civila. De kommer att dö i drivor.

Samma människor som hoppade av glädje förra veckan.
Citera
2023-10-20, 10:47
Medlem
Nu når SR nya höjder, om det ens är möjligt, i partiskhet! Grafiska beskrivningar på barn i Gaza som dödats i kriget trycks in i oss samtidigt som SRs Cecilia Uddén med stämningsfullt darr säger att det är med dessa barn på näthinnan folk ( implicit propalestinska demonstranter i väst) rättmätigt demonstrerar mot Israel.

Kan hennes partiskhet framgå mer tydligt? Ingen som helst nyansering-allt är hemska Israels fel-inte ett pip om slakten på judiska barn som började detta elände, inte ett pip om att det är Hamas terrordåd som är orsaken till dessa fasansfulla händelser där små oskyldiga barn på bägge sidor dör?!Hamas vill ju dessutom att massa palestinier dör, då ses deras eget slaktande som rättfärdigt.

Kan inte SR sätta in någon annan med förmåga till att rapportera nyanserat i mellanöstern-jag är döless på den så uppenbara vinklingen: Israel hemskt-Palestinierna oskyldiga offer. Frågan är groteskt komplex och det finns inga oskyldiga, förutom de riktigt små barnen.
Citera
2023-10-20, 10:50
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Håller med helt och hållet. Men det handlar inte bara om Hamas. Det handlar om en kultur, och en fanatism, som är långt större än Hamas.

Det handlar om att väst måste se faran i vitögat och kalla islam för vad den är. En blodtörstig dödskult.

En dödskult som vid någon tidpunkt omvärlden kommer att kräva att den förbjuds. En dödskult som redan i medeltiden inte hörde hemma i världen och som verkligen inte och ännu mindre hör hemma i en civiliserad värld.

Dödskulten Islam måste förbjudas, den är antidemokratisk, rasistisk, antisocial, blodtörstig, hatisk och mycket annat negativt och allt det kommer från koranen som aldrig kommer reformeras för att den innehåller "guds ord". Därför finns det ingen annan väg än att förbjuda den. Problemen med Islam kommer aldrig att försvinna utan bara bli värre och värre för varje år. Förbjud Islam, förbjud koranen.

Vill man lära sig hur morbid Islam egentligen är utan förskönade ord i muslimskt kidnappade sajter som wikipedia- och andra webbsidor, och man vill ha ren fakta utan PK så läs:
https://www.thereligionofpeace.com/
Senast redigerad av Muslimfitta 2023-10-20 kl. 10:52.
Citera
2023-10-20, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men vänta nu, hur kan det vara oväsentligt och ett dåligt argument att ställa en fråga vad Premiärministern i landet Palestina hette 1948, och när landet Palestina grundades?
Vad vill du påvisa med ditt inlägg?

Läs på historien om Palestina.

Skickar en högst trovärdig länk du kan läsa:

https://www.google.com/url?sa=t&sour...hlHveaG6dSwtC3
Citera
2023-10-20, 10:53
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Vad vill du påvisa med ditt inlägg?

Läs på historien om Palestina.

Skickar en högst trovärdig länk du kan läsa:

https://www.google.com/url?sa=t&sour...hlHveaG6dSwtC3

Trovärdig för vem, muslimerna och deras agenda? Är länken biased, ensidig, icke-objektiv och kanske rentav lögnaktig?

Du vet lika mycket som jag vet att muslimer har kidnappat wikipedia-artiklar som handlar om islam, koranen, muslimer och vrider historien till deras fördel och böjer sanningshalten för egen vinning.

Det är ett helt maskineri globalt som sitter och förskönar er muslimer på nätet.
Senast redigerad av Muslimfitta 2023-10-20 kl. 10:55.
Citera
2023-10-20, 10:55
Medlem
Yaskos avatar
Israel förbereder sig fortfarande för markinvasion. Det är ett dilemma för de. Deras image om att vara "untouchable" är krossat och de måste förbättra den via en invasion, terrorbombningar av Gaza räcker inte. Problemet är att de kommer att råka ut för svåra förluster och det är inte säkert att inhemska opinionen är beredd till dessa förluster. Damned if you do, damned if you dont.

För freden är det bäst att de förlorar massvis med trupper så att de är beredda att acceptera en tvåstatslösning och släpper drömmen om att etnisk rensa palestinierna från området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in