Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Libanon, Syrien och Irak är blandat Sunni och Shia. Hizbolla i Libanon och Assad i Syrien är Shia. IS, Hamas, Muslimska Brödraskapet är Sunni.
Libanon är ett väldigt speciellt land då de är så otroligt många där med olika religoner, etniciteter etc. Plus ett väldigt försvagat land som knappt styrs av den riktiga regeringen utan av Hizbollah i söder. De är ju kristna, alawiter, druser samt muslimer(båda sunni och shia), Libanon har ju aldrig riktigt återhämtat sig efter inbördeskriget och efter explosionen i hamnen så är landet i en spiral som bara går neråt.
Vilket är synd då det är förhållandevis ett fredligt land som både har ett väldigt vackert landskap/natur och har en trevlig befolkning som är otroligt omtänksamma samt trevliga. Finns inga mer festglada än just libaneser.
Citat:
Ursprungligen postat av
fluff995
Självklart är siffrorna överdrivna. Jag skulle gå så långt som att hävda att de faktiska siffrorna kan vara närapå noll. Alltså att de döda inte ska mätas i tusental, utan dussintal -om ens det.
Jag har hittills knappt sett något videobevis som indikerar stora förluster av människoliv. Jag ser bara intervjuer med overifierade vittnesmål från opålitliga/oinsatta personer, videoklipp som oftast ser fejk ut, videoklipp som kan vara från helt andra platser och tidpunkter, videoklipp på personer som lika gärna kan ha dött av hjärtattack efter att ha ätit för mycket hummus, osv. Gaza påstås vara en mångmiljonstad - självklart är det full aktivitet utanför dess få sjukhus även i fredstid*. Så att korkade journalister står utanför entréerna och ser ambulanser svänga upp med jämna mellanrum betyder inte så mycket.
Eftersom källan är Hamas eller på sin höjd palestinska hjälparbetare, tror jag heller inte på uppgifterna om hur stor strukturell skada staden tagit, hur lite mat och vatten det finns, osv. Jag tror inte på nåt. Det är ett kontroversiellt påstående, men jag tror vi än så länge tittar på ett regelrätt Wag the Dog-scenario. Förmedlat av skitjournalister som vare sig kan eller vill ifrågasätta bilden som målas upp. Förhoppningsvis kommer Al Ahli-gate bidra till att journalisterna äntligen börjar dra öronen åt sig och ifrågasätter informationen från Gaza, för hittills hade de lika gärna kunnat citera Baghdad Bob.
*Och självklart dör det många människor dagligen i en mångmiljonbefolkning, även när den inte bombas. Det betyder inte att alla dessa dödsfall ska klassas som krigsoffer. Men det finns inga hinder för Hamas myndigheter att klassa dem som det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mindbusiness
Bra skrivet. Noterar att MSM köpte Hamas version helt okritiskt, inga reservationer. Men nu när Israel presenterar tydliga bevis så heter det direkt att man ännu inte har oberoende källor.
Exakt, det är också bara Hamas som tjänar på att säga ett högt antal döda för att få med sig medier samt opinionen vilket man ständigt lyckas med. Bara se på hur alla riktade anklagelser mot Israel innan ens röken hade lagt sig över parkeringsplatsen, och att det ens visste att det var 500 dödade är ju ett mirakel i sig. Har alltid tvivlat på palestiniernas dödssiffror stämmer då de alltid kan gå ut så snabbt med antalet döda, det tvivlet besannas alltmer.
Att det har dött oskyldiga civila är helt klart sant vilket är super hemskt och tråkigt men antalet är nog betydligt mindre än vad man säger och kablar ut eftersom det bara är personer i Gaza som kan verifiera det, inga utomstående kan faktiskt verifiera dödsantalet då man enbart förlitar sig på Hamas och palestinska siffror. Och vilka tjänar på att man kryddar på antalet döda för att få omvärldens sympatier?