2023-10-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBITDADDY
Jo, men man utrotade väl inte tyskarna bara för att de stödde Hitler?

Jag kommer fokusera på terrordådet i Bryssel nu. Är det jag känner är mest aktuellt nu. Och att det är ett muslimskt terrordåd är tyvärr inte förvånande. Oavsett min åsikt i frågan om Palestina föraktar jag islam och muslimer med intensitet.
Citera
2023-10-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBITDADDY
Det är inget fel med att vara oliktänkande.

Men du måste också kunna tåla kritik när tankeinnehållet håller låg kvalitet.

Det är snarast i diktaturer, inte demokratier, där man inte får kritisera andras uppfattningar.

I det här fallet var det ganska naiva uppfattningar om hur världen fungerar. Barnslig kanske var lite hårt. Men jag blev också lite irriterad.

Att du anser att mina tankar håller låg kvalitet för att jag inte delar din åsikt blir bara fånigt.
Man kan ha flera ingångar i frågan om Palestina och det handlar inte om kvalitet utan åsikter som i en polariserad fråga kan skilja starkt.
Citera
2023-10-16, 21:53
Medlem
israeli media citing officials

One of the factors delaying the israeli ground invasion of Gaza is the growing concern that Hezbollah is waiting for this moment to open a full front in the north.
Citera
2023-10-16, 21:53
Medlem
Snacket på X säger att anledningen till att markoffensiven dröjer är att IDF oroar sig för att Hezbollah ska gå in i Israel norrifrån medan de är upptagna i Gaza.
Citera
2023-10-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Sorgligt. Kan vi äntligen dra in allt bistånd till Palestina nu.

ISIS och Hamas är inte samma sak och dom har olika mål. ISIS vill upprätta en ultraextrem islamisk stat som aldrig existerat där delar av Syrien och Irak skulle ingå. Hamas vill att palestinierna skall få tillbaka de områden som togs ifrån dem vid Israels bildande 1948. Bägge betecknas som terrororganisationer.
Citera
2023-10-16, 21:56
Medlem
TomThumbs avatar
Tror ej detta eskalerar så pass som jag tidigare trott.

För mycket press på Israel känns det dom. Blinken på besök och försöker få till någon slags deal? Press från Iran och andra arabländer. Tror dom stannar vid gränsen och spänner musklerna och eventuellt bombar sönder Gaza lite till innan det sker nåt slags utbyte av fångar eller liknande och detta ebbar ut i nåt slags dödläge.

Sedan om 5-10år så är det samma visa igen.
Citera
2023-10-16, 21:57
Medlem
Är Israels "24 timmar" som Putins kärnvapenhot? Nått som bara används för att sätta lite osäkerhet hos fienden men inget som kommer förverkligas? Känns som deras nattliga bombningar gör väldigt mycket skada så behövs kanske inte mer med tanke på att man har världens ögon på sig.
Citera
2023-10-16, 21:57
Medlem
På X finns bilder på, wait for it, skid- och skoteråkande Hezbollah-krigare. De verkar vara uppe i bergen. Lite snö. Ser inte riktig ut som teknikbindningar. 😬
Citera
2023-10-16, 22:01
Medlem
Hoppas det lugnar ned sig lite.
Citera
2023-10-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
ISIS och Hamas är inte samma sak och dom har olika mål. ISIS vill upprätta en ultraextrem islamisk stat som aldrig existerat där delar av Syrien och Irak skulle ingå. Hamas vill att palestinierna skall få tillbaka de områden som togs ifrån dem vid Israels bildande 1948. Bägge betecknas som terrororganisationer.

Det är exakt samma sak, islamistisk terror som vill döda alla otrogna.
Citera
2023-10-16, 22:03
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomThumb
Tror ej detta eskalerar så pass som jag tidigare trott.

För mycket press på Israel känns det dom. Blinken på besök och försöker få till någon slags deal? Press från Iran och andra arabländer. Tror dom stannar vid gränsen och spänner musklerna och eventuellt bombar sönder Gaza lite till innan det sker nåt slags utbyte av fångar eller liknande och detta ebbar ut i nåt slags dödläge.

Sedan om 5-10år så är det samma visa igen.

Försåvitt Hamas inte oväntat ger upp, kan du vara ganska säker på att Israel går in. Dock tror jag inte detta kommer att sprida sig utanför Gaza, mer än sporadiska små attacker från Hizbollah.
Citera
2023-10-16, 22:06
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Ukraina var en del av Sovjet, numera Ryssland, till början av 1990-talet. Nu vill Ryssland ha tillbaka Ukraina pga rädsla att Nato kommer för nära Ryssland. Så det finns en anledning om än inte acceptabel. Med tanke på hur många barn det finns i Gaza borde judarna inte bruka sådant extremt övervåld. Med tanke på att judarna är fullständigt överlägsna Hamas militärt, kan man ta det litet lugnare. Många oskyldiga barns liv kan då räddas. Hamas har noll tanks och noll stridsflygplan. Israel har över 3.000 tanks och drygt 600 stridsflygplan. Hamas kapacitet är som en myggpiss i havet jämfört med vad judarna har.

Vad spelar det för roll vilken militär kapacitet man har? Situationen i Gaza är ju Hamas fel och inte Israels. Judarna har uppmanat araberna att bege sig till södra Gaza så de lättare kan föra kring mot Hamas. Det är 40 minuters tur med bil eller 7 timmars promenad. Det är väl inte jättelångt? Men många väljer att stanna kvar. Det är fullt rimligt det som Israel gör.

Man ska inte heller glömma att araberna i Gaza har röstat fram Hamas. Jag gissar att de flesta Gaza-bor är fullt medvetna om vad Hamas håller på med. Majoriteten av dem är dessutom för väpnad kamp mot Israel.

Och en sak är säkert, om det var omvända roller hade araberna på Gaza slaktat alla judar och slängt dem i havet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in