2023-10-15, 13:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det var en fruktansvärd och oförsvarlig attack på oskyldiga som terroristerna i Hamas gjorde sig skyldiga till.

Men det rättfärdigar förstås inte hämnd som i sin tur innefattar civila män, kvinnor och barn.

Det den israeliska staten och den israeliska militären nu sysslar med är mord på oskyldiga. Det går inte att ursäkta detta heller.

Genom att inte erkänna detta och tala klarspråk om det och reagera på något sätt mot Israel sanktionerar den svenska regeringen, EU och svensk press morden på civila och attacken på det palestinska civilsamhället i Gaza. Det är oerhört illa att Sverige som nation inte starkt fördömer Israels agerande.

Det är inte rimligt att Israel skall få hålla på med detta ett tag som något slags förståelig reaktion, för att USA, EU och Sverige först därför skall mana till besinning. Mord är mord. Att Hamas verkar mitt i civilsamhället är ingen ursäkt det heller. Det innebär ovillkorligt att man får avstå från att bomba dem på det sätt som görs.
Citera
2023-10-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
ICC för bok över alla israeliska krigsbrott. Blir nog en del åtal när kriget är över.
För du ochså bok, ICC kanske missar nåt, det är viktiga grejer det här.
Men Hamas behöver man väll inte föra nån bok över, för de gör väll inga såna hyss väll?
Citera
2023-10-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotebro-Retard
De är åtminstone trovärdiga tills annat bevisats. Al Jazeera, BBC och CNN bara önskar att de hade samma trovärdighet. Där har du några exempel som inte är objektiva heller i så fall.

Hur kan de vara trovärdiga om de är partiska?
Citera
2023-10-15, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Jo visst, nu börjar jag själv tycka jag är tjatig...men tyvärr kan man koka ner detta till utropandet av staten Israel, hur jäkla fel man än tucler om det.

Tänk dej istället situationen idag, där INTE Israelbutropat staten Israel, men likt förbannat varit utsatta för terror, död och provokation.

DÅ hade jag fullständigt förstått Israels frustration och att de tar till vapen för att få ordning på konflikten.

Det är ju som du själv skriver, många olika nationaliteter har genom historien levt i området.
Vad rättfärdigar då Israel att utropa en egen stat att få leva där ensamma ?

Men sluta med det där oärliga argumentet. Hur ska Israel ta till vapen om Israel inte finns? Förklara.

Och Israel utropades inte till ensam stat att få leva där ensamma. Det föreslogs en israelisk och en arabisk stat på ett område som tidigare var ingen stat. Israel sa ja och utropade självständighet men araberna gjorde inte detsamma.
Citera
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Och för att verifiera detta, vad är din slutsats?
Min slutsats är att det är svårt att hävda att någon har större rätt till landytan utom möjligen för de som bott där genom årtusendena och att utifrån det var det kanske rimligt att FN röstade igenom att dela upp området i en arabisk och en judisk del.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Ja. "From the river to the sea" betyder i princip att dom vill ha allt ifrån jordan floden till medelhavet.

Något som inte ens var deras eget land från början.

Ja där har vi ju kärnan med problemet. Det är bara Israel som är villig att kompromissa om en 2statslösning. OM Hamas avsätts så kanske det finns en möjlighet för detta i framtiden. Känns som det är något onödigt ont som händer nu, Hamas måste bara bort annars kommer det aldrig bli någon lösning.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
För du ochså bok
Nej, det förväntar jag mig att Du gör.
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Men Hamas behöver man väll inte föra nån bok över, för de gör väll inga såna hyss väll?
Hamas är sedan länge redan åtalade, dömda och har sin avrättning pågående nu.
Citera
2023-10-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
75 år.

Du fattar väl att alla andra har släppt det där?

Det är bara palestinierna som förvägras nytt liv i grannskapet. Egypten och de andra länderna har satt en kniv i ryggen på dem.

I Europa flyttades långt mer än 10 miljoner efter kriget, men väldigt få bryr sig. Tyskland vill inte ha Königsberg. Finland vill inte ha Viborg, och Polen vill inte ha Lvov.

Ni är de enda som tror att man får ett bra liv genom att tänka på 40-talet.

Vi Palestinier släpper aldrig vår rättighet.
Sedan är du dum i huvudet för att jämföra oss med Tyskland eller Poland, Palestina för det första är det mest heliga land i världen, inte som något jävelland här i kontinenten. Annars skulle inte judarna krigat alla dessa år för att få tag på det. De kunde ha sin egen stat här i Europa.
Judar har valt fel land att ockupera, vi är den mest envisa folk i värden. Vi kommer att kriga dem, fram till domedagen tills de återvänder till sina hemländer. Det kommer kosta oss mkt, men alla nationer som fick sin frihet har betalat mkt för det.
Citera
2023-10-15, 13:12
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det var en fruktansvärd och oförsvarlig attack på oskyldiga som terroristerna i Hamas gjorde sig skyldiga till.

Men det rättfärdigar förstås inte hämnd som i sin tur innefattar civila män, kvinnor och barn.

Det den israeliska staten och den israeliska militären nu sysslar med är mord på oskyldiga. Det går inte att ursäkta detta heller.

Genom att inte erkänna detta och tala klarspråk om det och reagera på något sätt mot Israel sanktionerar den svenska regeringen, EU och svensk press morden på civila och attacken på det palestinska civilsamhället i Gaza. Det är oerhört illa att Sverige som nation inte starkt fördömer Israels agerande.

Det är inte rimligt att Israel skall få hålla på med detta ett tag som något slags förståelig reaktion, för att USA, EU och Sverige först därför skall mana till besinning. Mord är mord. Att Hamas verkar mitt i civilsamhället är ingen ursäkt det heller. Det innebär ovillkorligt att man får avstå från att bomba dem på det sätt som görs.
Nu säger jag inte att det inte finns oskyldiga civila I Gaza men dom lyfte inte direkt denna bilden när gatorna fullkomligt var proppade med människor som firade deras anfall och folk sprang som galningar för att få in en örfil och spottloska på fångade israelier på nått pickupflak.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det förväntar jag mig att Du gör.

Hamas är sedan länge redan åtalade, dömda och har sin avrättning pågående nu.
Okej
Så där var en organisation som var både domare och bödel? Aja, det sparar en del tid.
Citera
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
ICC för bok över alla israeliska krigsbrott. Blir nog en del åtal när kriget är över.

Inget kommer att hända. Israel kan i princip hälla napalm över hela Gaza+Västbank och komma undan.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vansterLeft
Vi Palestinier släpper aldrig vår rättighet.
Sedan är du dum i huvudet för att jämföra oss med Tyskland eller Poland, Palestina för det första är det mest heliga land i världen, inte som något jävelland här i kontinenten. Annars skulle inte judarna krigat alla dessa år för att få tag på det. De kunde ha sin egen stat här i Europa.
Judar har valt fel land att ockupera, vi är den mest envisa folk i värden. Vi kommer att kriga dem, fram till domedagen tills de återvänder till sina hemländer. Det kommer kosta oss mkt, men alla nationer som fick sin frihet har betalat mkt för det.
Rättighet enligt vem/vad, enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in