2023-10-15, 13:38
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Man måste skilja på jiudar och sionister. Alla judar är inte för det sionistiska projektet Israel. Och Israel bryr sig inte om alla judar.
Ofta är de mest fanatiska sionistförespråkarna utanför Israel inte ens själva judar. Vilket man kan se i en sådan här tråd t,ex.

Tyvärr går det inte att skilja på judar och sionismen så enkelt. Varför tror du ens sionismen finns? Självklart har det att göra med tusentals år av antisemitism och förtryck av judar. Genom alla tider har majoritetssamhällen velat utrota judarna. Nu har judarna äntligen en egen stat och militär som kan försvara dom. Sen är det såklart enklare för judehatarna och kommunisterna att säga "nej jag hatar inte judar, jag vill bara att dom inte ska ha en egen stat och militär som kan försvara dom" dvs "anti-sionist".

Vad tror du skulle hända med judarna utan en judisk stat? Jag tror inte folk fattar hur djupt judehatet går, det är ett kroniskt faktum av livet tyvärr. En väldigt stor del av världen vill inte se judarna existera som folk, så har det alltid varit och kommer alltid vara.
Senast redigerad av stayboosted 2023-10-15 kl. 13:40.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Sånt gäller inte Israel.
Det tror ju jag att det gör nu. Världen är annorlunda idag än den var för bara några år sedan.
Senast redigerad av Trolltestet 2023-10-15 kl. 13:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det har du säkert rätt i. Finns ju ingen anledning att gasa som galningar över Atlanten när man redan har tung beväpning på plats genom Gerald Ford med fyra jagare och ett guided-missile-fartyg.

Nej, Gerald Ford är ett mycket kompetent monsterfartyg med enorm kapacitet.
Citera
2023-10-15, 13:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Du kan inte påtvinga bevisbörda på någon som inte har någon. Även om det du sa inte är faktamässigt fel (har faktiskt inte kollat upp de exakta siffrorna) så är det uppenbart vad ditt mål är - att elda upp ett agg mot Israel fast boven är någon annan.

Jag har redogjort för mina ståndpunkter.

Du har lurat dig själv om att jag har sagt att det du har sagt är fel fast jag inte har det. Så vem är idioten?
Du ser allt svart eller vitt.

Om du läser i min historik senaste dygnet kommer du förstå att jag inte det minsta tar parti för någon i denna konflikt.
Citera
2023-10-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Lustigt hur SVT och flera andra svenska medier oreserverat publicerar information från myndigheter i Gaza när de styrs av Hamas. I samma veva använder de artiklar från Al-jazeera som källor och nämner inte att stödet från Qatar och Qatars koppling till Palestina.

Men varje gång de rapporterar någon siffra från Israel då uppmanar de alla att var källkritiska och att informationen är ”overifierad”. De behöver vara minst 17 oberoende journalister på plats för att bekräfta det som hänt. Och på andra sidan, hur många oberoende journalister verkar fritt inne i Gaza?

Fullt rimligt med tanke på att TV-huset är fullt av Hamaskramande islamist-kommunister.
Citera
2023-10-15, 13:40
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Springbank78
Börjar tro att den här markinvasionen inte blir av. Att Irans hot om att svara fått USA att stoppa Israel eftersom dom fattar att det snabbt skulle kunna eskalera till världskrig. Och USA vet att man kan inte kriga mot Iran, supporta Ukraina och försvara Taiwan samtidigt.
Iran är mycket men inte självmordsbenägen.
Dom kommer inte ingripa.
Palestina har inte ens sina muslimska gränsländer bakom sig, Egypten har terroriststämplat Hamas och vägrar släppa in palestinier.
Dom är körda.
Om det inte har blivit världskrig över Ukraina, tror du då att världen kommer skickas in i världskrig över gaza?
Citera
2023-10-15, 13:41
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Spränger Israel Al Aqsa kan du nog nästan förvänta dig reaktioner från hela Islamiska världen inklusive länder som Pakistan, Bangladesh, Malaysien, och Indonesien. Det där är en red line för alla.
Jo jag vet det är som att skriva på ett världskrig.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det var en fruktansvärd och oförsvarlig attack på oskyldiga som terroristerna i Hamas gjorde sig skyldiga till.

Men det rättfärdigar förstås inte hämnd som i sin tur innefattar civila män, kvinnor och barn.

Det den israeliska staten och den israeliska militären nu sysslar med är mord på oskyldiga. Det går inte att ursäkta detta heller.

Genom att inte erkänna detta och tala klarspråk om det och reagera på något sätt mot Israel sanktionerar den svenska regeringen, EU och svensk press morden på civila och attacken på det palestinska civilsamhället i Gaza. Det är oerhört illa att Sverige som nation inte starkt fördömer Israels agerande.

Det är inte rimligt att Israel skall få hålla på med detta ett tag som något slags förståelig reaktion, för att USA, EU och Sverige först därför skall mana till besinning. Mord är mord. Att Hamas verkar mitt i civilsamhället är ingen ursäkt det heller. Det innebär ovillkorligt att man får avstå från att bomba dem på det sätt som görs.
Ja, man sanktionerar Israels agerande, i bästa fall genom att se åt ett annat håll. Högerliberaler runt om i Europa uppmuntrar till och med de israeliska övergreppen, vilket kan ha sina förklaringar. Jag är inte förvånad, men det är icke desto mindre skrämmande.

Det är i alla händelser helt centralt nu att vårt land avstår helt från att engagera sig på ett mer direkt sätt i form av eventuellt militärt stöd, eventuellt flyktingmottagande, etc. Det är tillräckligt illa som det är.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Israeli drone footage of a Hamas rocket launch from a residential area north of Rimal.
Israeli Air Force strike aircraft hit the launch location.

https://twitter.com/osinttechnical/status/1712876973670760505?s=49&t=uFul_AnTx0MHSLgfZ_JEhg& fbclid=IwAR3QDPZN_h6Jss8IAtKogYLBKPpOtp0_Ze2yTQqHu yHyv9KFpQNNBFMlg3U
Citera
2023-10-15, 13:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Det är Hamas m.fl. islamistiska mindre palestinska organisationers uppfattning och politik.
Det är dock inte uppfattningen hos den organisation som företräder huvuddelen av palestinierna och som styr den Palestinska Myndigheten (det närmsta man har en regering och statsbildning), dvs Fatah, eller hos PLO (Fatah och PLO är på sätt och vis grenar av samma organisation som jag förstår saken) som representerar Staten Palestina i FN som observatör (vilket är intressant eftersom det inte finns någon oomtvistat erkänd palestinsk stat men det är i FN det officiella namnet på Palestinska Myndigheten). De kräver en tvåstatslösning i princip enligt 1948 eller 1967 års gränser, rätt till återvändande till Israel för ättlingar till palestinier som fördrevs eller flydde från Israel 1948 m.m. PLO och övriga organisationer som är palestina-nationalister och politiska snarare än islamister strök kravet på Israels utplånande ur sina stadgar och sin politik någon gång på tidigt 1990-tal. Påståendet att Palestina gör anspråk på det egentliga Israels (1948 års gränser) territorium är alltså inte sant även om Hamas och andra islamistiska organisationer gör det.

Sluta larva dig, palestinierna skriker ju det på torgen i Sverige, senast nu på Sergels torg. Krossa sionismen betyder ju att det inte skall finnas en judisk stat. Och samma med från floden till havet. Med din logik är 100 % av palestinierna i Sverige Hamas eller andra islamister.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Lustigt hur SVT och flera andra svenska medier oreserverat publicerar information från myndigheter i Gaza när de styrs av Hamas. I samma veva använder de artiklar från Al-jazeera som källor och nämner inte att stödet från Qatar och Qatars koppling till Palestina.

Men varje gång de rapporterar någon siffra från Israel då uppmanar de alla att var källkritiska och att informationen är ”overifierad”. De behöver vara minst 17 oberoende journalister på plats för att bekräfta det som hänt. Och på andra sidan, hur många oberoende journalister verkar fritt inne i Gaza?
Mediehusen har efrarenhet ifrån tidigare Israel-Palestina konflikter och har lärt sig att IDF skarvar en hel del på sanningen och pumpar ut desinfo. De har en egen avdelning för att enbart trolla med uppgifter.
Så det är klart att oberoende media vill trippelkolla alla IDSs uppgifter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Rättighet enligt vem/vad, enligt dig?
Haha sluta spela dum, tack! Alla vet att judarna och ockupunterna. Rysk jude tillhör Ryssland vad gör han på min mark. Jag bryr mig inte om hans förfäder bodde där för 5000 år sedan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in