Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-07, 01:20
  #1
Medlem
Chinatowns avatar
En sci-fi serie om en rymdstation, vilken fungerar som en samling/mötesplats för alla möjliga i galaxen. Man följer ödet på ett antal olika karaktärer. Inte helt olikt Star Trek.

Jag har efter rekommendationer börjat se denna serie och undrar hur känd den egentligen är och vad ni som sett den tycker? Är det en serie som sitter kvar i minnet?

Vad gillar ni mest eller minst med serien?
Citera
2023-10-07, 06:41
  #2
Medlem
Gubbens avatar
Lite seg.
Kollar hellre på Red Dwarf.
Citera
2023-10-07, 11:38
  #3
Medlem
Svampspors avatar
OT: Borde finnas en tråd om denna serie redan.

Grymt bra Sci-Fi serie, även om datoreffekterna kanske inte åldrats så bra. I stort sätt alla skådespelare som medverkar är helt klockrena i sina roller och det sorgliga är ett flertal av dem inte lever längre. Självklart finns det enstaka småfåniga avsnitt, men seriens story arc som pågår genom säsong 1 - 4 är det ingen annan sci-fi serie som har lyckats matcha. Säsong 5 är också fullt godkänd, men då det var oklart om den skulle få spelas in, speglas det lite i att handlingen inte känns lika genomtänkt. En av få TV-serier som jag nästan grät en skvätt under sista avsnittet.
Citera
2023-10-07, 23:58
  #4
Medlem
Chinatowns avatar
Har kört igenom halva första säsongen. Det grafiska har inte åldrats bra, men man förstår ändå vad som händer. Avsnitten har varierat i kvalitet. En del blir lite tramsiga eller förutsägbara. Vissa avsnitt har lämnat mindre "to be continued.."-aspekter, vilket jag gillar.

Då actionscenerna inte är mycket att skryta med uppskattar jag en del humor och mer seriösa konflikter/delhandlingar.
Citera
2023-10-08, 12:31
  #5
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinatown
Har kört igenom halva första säsongen. Det grafiska har inte åldrats bra, men man förstår ändå vad som händer. Avsnitten har varierat i kvalitet. En del blir lite tramsiga eller förutsägbara. Vissa avsnitt har lämnat mindre "to be continued.."-aspekter, vilket jag gillar.

Då actionscenerna inte är mycket att skryta med uppskattar jag en del humor och mer seriösa konflikter/delhandlingar.

Jo, första säsongen är bitvis lite svajig, men vissa saker byggs ju upp inför kommande säsonger som man kanske inte ens noterar första gången man ser serien. Jag såg nyligen en intervju med seriens skapare angående problemen de hade i första säsongen, framförallt med Commander Jeffrey Sinclair som spelades av Michael O'Hare som led av svåra psykiska problem.
Citera
2023-10-10, 19:22
  #6
Medlem
Chinatowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Jo, första säsongen är bitvis lite svajig, men vissa saker byggs ju upp inför kommande säsonger som man kanske inte ens noterar första gången man ser serien. Jag såg nyligen en intervju med seriens skapare angående problemen de hade i första säsongen, framförallt med Commander Jeffrey Sinclair som spelades av Michael O'Hare som led av svåra psykiska problem.

Precis sett klart säsong 1 och inbörjat säsong 2. Inte världens bästa hopp mellan Michael O'Hare och Bruce B, men förståeligt om sjukdom är med i bilden. Gillar dock att de inte bara bytt ut skådespelare i samma roll (som vissa serier gör) utan passar på att mixa till det lite.
Citera
2023-10-11, 00:10
  #7
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinatown
Precis sett klart säsong 1 och inbörjat säsong 2. Inte världens bästa hopp mellan Michael O'Hare och Bruce B, men förståeligt om sjukdom är med i bilden. Gillar dock att de inte bara bytt ut skådespelare i samma roll (som vissa serier gör) utan passar på att mixa till det lite.

Jag var väl också lite tveksam till Bruce Boxleitner i början (med westernserien The Macahans i minnet), men det visar sig snart att Bruce överglänser sin föregångare skådespelarmässigt. Sedan känns Sheridan som en mer intressant och välskriven karaktär än Sinclair (som faktiskt återkommer i några avsnitt). Min favorit i serien får nog bli G'kar, imponerande gestaltad av Andreas Katsulas; som lyckas förmedla så mycket känslor trots tjocka lager av mask och smink.
Citera
2023-10-17, 01:41
  #8
Medlem
Chinatowns avatar
Säsong två är nu avslutad. Gillade många avsnitt och en bit in i säsongen börjar saker hända på riktigt. Det finns några tydliga utfyllnadsavsnitt fortfarande tycker jag. För mig med alla tillgängliga är det ingen stor grej, men DÅ med en vecka till nästa avsnitt hade jag nog varit besviken åtminstone 2-3 gånger av säsongens 22 avsnitt.

44 avsnitt har jag sett inom loppet av cirka 10 dagar. Beroendeframkallande ändå!
Citera
2023-12-23, 17:41
  #9
Medlem
Chinatowns avatar
Dagen innan julafton fick den sitt slut för mig. Har nu spanat igenom hela serien. Fem säsonger.

Det är en serie med 22 avsnitt per säsong. Att spana in allt i streck som många gör idag skulle jag inte rekommendera utan att mer sporadiskt se avsnitt. Med 110 avsnitt kan det bli väl mycket med allt. Jag njöt mer av serien när jag tittade sporadiskt.

Serien var tidig med CGI (och då med TV-resurser) så idag ser mycket daterat ut. Det blir bitvis bättre med tiden, men det kommer aldrig imponera på yngre generation vana vid allt som finns idag. Samtidigt har varje avsnitt unikt soundtrack, serien placerar olika ofärdiga moment som kanske eller kanske inte kommer dyka upp senare i serien. Karaktärerna har personlighet och trots att vissa saker gick fel under serien (skådespelare som lämnar mitt i t.ex.) tycker jag det överlag sköttes på bra sätt.

Serien bestod i tre delar för mig. Avsnitt som är genuint bra, lagom underhållning och överflödiga. Slutet tycker jag de fick till bra. Fick gåshud under sista avsnittet faktiskt.

Gillar mest att serien tar med både humor, gemenskap, filosofiska frågeställningar, samhällskritik och dylikt. Det kanske ser rätt larvigt ut, men kan ge en både ett och annat att gå igenom i huvudet.

Betyg. 7 / 10
Då serien inte är grafiskt något att skryta om och delvis ojämn till handlingen blir det inget toppbetyg. Jag är dock glad att jag sett serien och inte helt omöjligt att jag ser om den en vacker dag.
Citera
2023-12-26, 20:44
  #10
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Såg denna serien på TV på 90-talet, och har läst lite om den på internet senare. En rätt ok serie, som inte riktigt hade varken den budget eller de tittarsiffror den skulle behövt. CGI:n är tidig vilket märks väldigt tydlig, men kan man se förbi den, så är där en okej skriven story. Karaktärerna varierar lite, en del är riktigt bra, medans andra, som till exempel Doktorn verkar ha varit svårare att skriva för och får mindre bra stories. Skådespeleriet är också lite ojämnt, men överlag ok.

JMS hade tydligen en grand plan som han tänkt följa från början till slut (inklusive en spin off serie runt Technomages), och kanske hade helhetsresultatet blivit bättre om han fått göra som han ville, men studion lade sig i, och tvingade på honom en och annan karaktär han inte ville ha. Bland annat en fighter pilor vars story goes nowhere innan JMS får lov att göra slut på honom efter två säsonger. Andra problem för produktionen vara att Michael O'Hare lämnade, men man lyckade någorlunda skriva in Bruce Boxleitner istället. Tjejen som spelade de ursprungliga telepaten tröttnade också.

Största problemet för B5 var dock att tittarsiffrorna aldrig lyfte, och det fick studion att ta till desperata grepp. Bland annat bestämde man sig för att gå ifrån formatet med self contained episodes, och började köra flera parallella handlingar med cliff hangers i säsong 4. Jag vet inte om det drog fler tittare, men tyckte serien led avservärt på grund av det. Det blev mycket svårare för regissörer att bygga upp till dramatiska moment, och coola visuals som en Vorlon Planet killer som mörkar solen fick inte samma punch som de borde ha haft.

En annan effekt var att man bestämde sig för att överge JMS ursprungliga plan, och göra slut på the Shadow wars, och fokusera på kampen mot Jorden istället. Lite synd kanske att det kom just i säsong 4, eftersom idén med att gå emot Jorden i sig inte är så dum, men formatet är besvärligt i säsongen. Förändringen av planerna märks också tydligt i att upplösningen på Shadow wars känns väldigt hastigt och som om det kom från ingenstans. Vilket det ju också gjorde då.


Läste någonstans att det ursprungliga planen hade varit att Shadows skulle vara på väg att vinna, och att Minbari warrior cast bestämmer sig för att förstöra Babylon 5 då de tror att den är katatlysatorn som driver The Shadows. Något åt det hållet, och att karakärerna då måste fly B5 och ta upp kampen mot Jorden. Svårt att säga säkert om det hade fungerat bättre men skulle varit intressant att se. Hade dock behövt en spin off serie, och det räckte nog aldrig tittarsiffrorna till

Intressant serie, men blev aldrig någon riktig hit, och fick därmed inte de resurser den hade behövt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback