2023-10-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najn
Skämt åsido. Jag känner mig hur som helst hoppfull inför det där med ackumulerad lön. Funderar på att anlita någon revisorbyrå i och med att det handlar om så mycket pengar.
Läs vad Skatteverket skriver om det på sin hemsida:
https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/sabeskattasdinlon/ackumuleradinkomst.4.18e1b10334ebe8bc8000518.html

Du kan ringa Skatteverket och rådfråga för en första indikation. Det har jag gjort i ett annat ärende och de var hjälpsamma, antar de gillar när folk kollar upp saker innan deklaration istället för efter...
Citera
2023-10-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Så jämkning (i syfte att betala mindre i skatt) är egentligen bara ett uppskov av inbetalningen? "Jag tar hellre den skattesmällen i april än just nu."?
Ja, jämka betyder ju typ "jämna ut" eller "anpassa". Ofta används det om man har höga ränteutgifter varje månad (tex bolån), så slipper man vänta ett år innan man får tillbaka ränteavdraget.

Om man tänker efter, rent logiskt: Det hade väl varit lite magiskt om man kunde ansöka om jämkning och vips bara få lägre skatt totalt? Jäklar vad det hade jämkats då...
Citera
2023-10-07, 17:49
Medlem
Att anlita en revisor för att få hjälp med en ansökan om ackumulerad inkomst är ett fullkomligt slöseri med pengar. Det enda du behöver göra är att i deklarationen skriva att du begär särskild skatteberäkning enligt reglerna om ackumulerad inkomst på din utbetalning från företaget. Skatteverket kommer begära in avtalet/underlaget för utbetalningen och göra en bedömning av om ackumulerad inkomst är tillämpligt och gynnsamt i ditt fall.

Gratis, enkelt och värt ett försök.
Citera
2023-10-08, 02:12
Medlem
TS frågar om råd för att undvika betala 50% i inkomstskatt och diskussionen går vilt till om han måsta betala skatten nu eller senare. Folk borde väl ha lärt sig vid det här laget hur skattesystemet är uppbyggt.

Vill du använda dig av ackumulerad lön så ring skatteverket och fråga. De kan nog svara på om det i ditt fall är aktuellt. Även om de inte tycker så nu, skriv in det i din självdeklaration, om du fortvarande vill använda metoden nästa år.

Det enda som verkligen minskar skatten är avdrag. Har du inga lån vars ränta är avdragsgill? Där sker ju en positiv förändring när marginalskatten ökar. Nu när året närmar sig sitt slut är det ju svårt att öka räntetrycket. Man hinner inte betala in en större summa i räntor.

Det enda positiva jag kan trösta dig med är att när du nu passerar gränssnittet för den statliga inkomstskatten så lägger du en fin summa i framtida pensionen.

Om du ringer skatteverket så passapå fråga, hur mycket och hur många gåvor du kan ge till dina närmaste som så klart ska vara avdragsgilla och utan att de behöver skatta för dessa?
Citera
2023-10-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
TS frågar om råd för att undvika betala 50% i inkomstskatt och diskussionen går vilt till om han måsta betala skatten nu eller senare. Folk borde väl ha lärt sig vid det här laget hur skattesystemet är uppbyggt.

Vill du använda dig av ackumulerad lön så ring skatteverket och fråga. De kan nog svara på om det i ditt fall är aktuellt. Även om de inte tycker så nu, skriv in det i din självdeklaration, om du fortvarande vill använda metoden nästa år.

Det enda som verkligen minskar skatten är avdrag. Har du inga lån vars ränta är avdragsgill? Där sker ju en positiv förändring när marginalskatten ökar. Nu när året närmar sig sitt slut är det ju svårt att öka räntetrycket. Man hinner inte betala in en större summa i räntor.

Det enda positiva jag kan trösta dig med är att när du nu passerar gränssnittet för den statliga inkomstskatten så lägger du en fin summa i framtida pensionen.

Om du ringer skatteverket så passapå fråga, hur mycket och hur många gåvor du kan ge till dina närmaste som så klart ska vara avdragsgilla och utan att de behöver skatta för dessa?

Du verkar ha vissa brister i din skattekunskap...
Citera
2023-10-09, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du verkar ha vissa brister i din skattekunskap...

Det tycker du? Nu var inte mig du skulle upplysa utan TS. För övrigt har TS ingen användning för din åsikt heller.
Citera
2023-10-09, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Det tycker du? Nu var inte mig du skulle upplysa utan TS. För övrigt har TS ingen användning för din åsikt heller.

Jag har redan gett för länge sen min åsikt i tråden till TS.

Nu till dina ”kunskaper”

Taket för intjänande till allmän pension ligger lägre än brytpunkten för statlig inkomstskatt

Ränteavdragets skatteeffekt är lika stor oavsett om du tjänar över eller under brytpunkten. Ingen marginaleffekt alls.

Gåvor är aldrig avdragsgilla.

Så dina ”kunskaper” är helt felaktiga.
Senast redigerad av ardathbey 2023-10-09 kl. 10:36.
Citera
2023-10-14, 15:34
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Som jag har fattat det så gäller det där bara kortsiktigt och inte totalt.
Skatten blir ju baserat på vad du tjänat under året och inte per månad.
Men visst... tar man allt på en gång och de drar skatt enligt tabellen så får man ju vänta på skatteåterbäringen.

Om du inte redan betalar 50% marginalskatt så kan du be att få dela upp betalningen och ta hälften nu och hälften nästa år i januari.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in